Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Digital kompaktkamera med RAW??
- Trådstartare Bussmicke
- Start datum
skogsbaronen
Aktiv medlem
Min Finepix s5000 kan spara som RAW. I JPEG kan man köra 1 bild per 1,2s tills minneskortet är fullt. Bufferten blir aldrig full, sparas till kortet tillräckligt fort. Med RAW fylls bufferten på två bilder. Sen tar det ca 2-3s innan man kan ta nästa.
dl_4711
Aktiv medlem
Bussmicke skrev:
ps. Tittade på dina bilder du hade ute och de var ju helt otrloiga, trodde inte det gick få så bra med en kompaktkamera. ds.
Såg inte ditt lilla smickertillägg först. Tack! Tänk dock på att det är åtminstone lite efterbehandling inblandat i samtliga bilder.
Bussmicke
Aktiv medlem
bullen_ skrev:
Min Finepix s5000 kan spara som RAW. I JPEG kan man köra 1 bild per 1,2s tills minneskortet är fullt. Bufferten blir aldrig full, sparas till kortet tillräckligt fort. Med RAW fylls bufferten på två bilder. Sen tar det ca 2-3s innan man kan ta nästa.
Oj den var lika stor som en systemkamera, eller såg i alla fall så ut. Är ute mer efter kompaktvariant där storleken inte bör överskrida en Olympus Camedia C-7070 eller Nikon Coolpix 8400 även om den sistnämda var väl dyr.
dl_4711
Aktiv medlem
Bussmicke skrev:
Raw-filen såg betydligt ljusare ut än psd-pilen.
Hur har den blivit så mörk? Borde nästan va tvärtom. Sen kunde jag inte öppna RAW-filen.
//MN
PSD-filens utseende direkt efter konvertering beror en hel del på vad man använder för paramterar till dcraw (för ljusstyrka, vitbalans etc). Jag brukar göra dem rätt mörka. Dra lite i nivåreglaget så händer det grejer. ;-)
dl_4711
Aktiv medlem
Bussmicke skrev:
Vad vinner man på att göra dem mörka?
Nu blev jag nyfiken då jag själv är helt torsk på bilder o fotografi
Jag tycker det blir lättare att få högdagrarna (de allra ljusaste delarna av bilden) bra om man börjar med rätt låga nivåer. Dessutom slipper man mata in argument till dcraw. ;-)
Bussmicke
Aktiv medlem
Om vi ska försöka oss på en summering:
Småkameror med RAW-fotomöjlighet.
Kompakt
Casio Exilim Pro EX-P600/P700
Canon s60 resp s70
Olympus Camedia C-70 ZOOM
lite större än kompakt
Olympus c-5050 (vad är skillnaden mot C-7070?)
Olympus C-7070
Nikon Coolpix 8400
Ännu större, storlek med systemkamera???
Fujifilm Finepix s5000
Är det bara C-7070 och Coolpix 8400 som hanterar Compact Flash av dessa ovan?
Har 2 st. IBM 1 Gb Micro Drive samt en Sandisc 2 Gb Ultra II
Känns lite onödigt att köpa på sig massa minneskort till en kamera man inte kommer använda lika ofta som systemkameran.
//MN
Småkameror med RAW-fotomöjlighet.
Kompakt
Casio Exilim Pro EX-P600/P700
Canon s60 resp s70
Olympus Camedia C-70 ZOOM
lite större än kompakt
Olympus c-5050 (vad är skillnaden mot C-7070?)
Olympus C-7070
Nikon Coolpix 8400
Ännu större, storlek med systemkamera???
Fujifilm Finepix s5000
Är det bara C-7070 och Coolpix 8400 som hanterar Compact Flash av dessa ovan?
Har 2 st. IBM 1 Gb Micro Drive samt en Sandisc 2 Gb Ultra II
Känns lite onödigt att köpa på sig massa minneskort till en kamera man inte kommer använda lika ofta som systemkameran.
//MN
Tuvner
Aktiv medlem
Jag hade tidigare en kompaktkamera (Coolpix 5700) och D100 men använde aldrig Coolpixen för den var för stor att släpa med och marginellt mindre än D100 m standardzoom.
Mitt tips är att fundera på om du verkligen vill ha en halvstor "kompaktkamera" typ 7070 eller om du egentligen är ute efter en kamera du kan ha i framfickan.
Mvh
Joakim
Mitt tips är att fundera på om du verkligen vill ha en halvstor "kompaktkamera" typ 7070 eller om du egentligen är ute efter en kamera du kan ha i framfickan.
Mvh
Joakim
skogsbaronen
Aktiv medlem
S5000 är inte stor. Den ser stor ut på bild, men den är mycket liten. Optiken är rätt lång, men själva huset är inte stort. Man får in ett bankkort under sökaren. Optiken är ca ett bankkort lång, huset ca ett halvt.
hasse lundberg
Aktiv medlem
Har en Canon G3 som kan spara i råformat.
Den klassas väl som kompaktkamera.
Ger suverän bildkvalitet.
Den klassas väl som kompaktkamera.
Ger suverän bildkvalitet.
chajo
Aktiv medlem
Bussmicke skrev:
Oj den var lika stor som en systemkamera, eller såg i alla fall så ut. Är ute mer efter kompaktvariant där storleken inte bör överskrida en Olympus Camedia C-7070 eller Nikon Coolpix 8400 även om den sistnämda var väl dyr.
Jag har efterföljaren s5500 och den har nog samma mått som s5000 skulle jag tro. Den är ju inte alls lika stor som en D70 (på långa vägar) och dessutom på alla bilder som visas av den sitter filtergängan alltid monterad på. Men jämfört mot en liten fyrkantig kompakt är den ju skrymmande. Inget man stoppar i fickan direkt.
chajo
Aktiv medlem
abbeman skrev:
varför i herrans namn skulle de hålla de "hemligt" ?
Säg det... =)
Jag tror det är rätt vanligt att rätt många utav våra elektriska prylar kan saker som vi inte har en aning om...
plf66
Aktiv medlem
Hej Bussmicke!
Jag har en Olympus C5060 som kan ta RAW, och jag tar väldigt mycket av mina foto som RAW. Den kan ta fyra bilder i serie på drygt 1 sek i raw, sen är den ju låst medan den sparar ned på CF-kortet. Men det funkar ju bra när man plåtar tåg utefter linjen. Du kan ju se en del av bilderna om du söker på mitt namn (Peter L) i Postvogna.
Maila annars som du vill veta mer.
På ett 2 GB CF-kort får jag in ca 300 raw-bilder med Olympusen, vilket brukar räcka får lite längre utflykter också.
7070 har lika stort/litet buffertminne som 5060, vilket att den helt plötsligt blivit nästan värdelös vid sekvenstagningar!
Jag har en Olympus C5060 som kan ta RAW, och jag tar väldigt mycket av mina foto som RAW. Den kan ta fyra bilder i serie på drygt 1 sek i raw, sen är den ju låst medan den sparar ned på CF-kortet. Men det funkar ju bra när man plåtar tåg utefter linjen. Du kan ju se en del av bilderna om du söker på mitt namn (Peter L) i Postvogna.
Maila annars som du vill veta mer.
På ett 2 GB CF-kort får jag in ca 300 raw-bilder med Olympusen, vilket brukar räcka får lite längre utflykter också.
7070 har lika stort/litet buffertminne som 5060, vilket att den helt plötsligt blivit nästan värdelös vid sekvenstagningar!
Fläsk-Tarzan
Aktiv medlem
Detta är en kompakt som tar RAW-filer!
Fuji Digitalkamera Finepix F810
Pris:4350:-
Fuji Digitalkamera Finepix F810
Pris:4350:-
Bussmicke
Aktiv medlem
Hej Peter.
Jaghar ni skaffat en C-7070 och är nöjd med bildresultaten.
Dock kan jag bara ta 2 bilder i sekvens/serietagning innan den måste spara på kortet.
Sen får jag bara in 190 RAW-filer på ett 2 Gb-kort.
Men Rawbilderna blir exakt lika stora oavsett hur de ser ut, vad beror det på?
10 469 Kb(!) tycker jag är lite i största laget, går det inte att få mindre?
Nikon D70 RAW (NEF) blir ju mellan 5 och 6 Mb stycket.
Jaghar ni skaffat en C-7070 och är nöjd med bildresultaten.
Dock kan jag bara ta 2 bilder i sekvens/serietagning innan den måste spara på kortet.
Sen får jag bara in 190 RAW-filer på ett 2 Gb-kort.
Men Rawbilderna blir exakt lika stora oavsett hur de ser ut, vad beror det på?
10 469 Kb(!) tycker jag är lite i största laget, går det inte att få mindre?
Nikon D70 RAW (NEF) blir ju mellan 5 och 6 Mb stycket.
Anders Olsson
Aktiv medlem
Själv har jag en Canon G6 som ett utmärkt komplement till systemkameran. Klarar RAW och tar fantastiskt bra bilder.