Annons

Digital projektor för bildvisning

Produkter
(logga in för att koppla)

greggan

Aktiv medlem
OK!
Nu är det dags för en digital projektor för att kunna visa bilder på.
Jag har försökt göra en marknadsundersökning men har igentligen inte kommit fram till något riktigt resultat.
Så frågan är vilken projektor är den rätta?
Kommer jag undan med 20000:- ?

Hör av er ni som nyss köpt eller är i färd med att köpa.

/Stefan

Jag har själv också kikat lite på projektorer - både för att visa bilder och film.

Jag har bland annat kikat på SANYO PLV-Z2000 ( http://www.dustinhome.se/pd_5010140807.aspx ), är det någon som använder den och kan ge ett utlåtande?

Räcker full-HD för att visa stillbilder på t ex en 100" duk på 3m håll?

Kommer följa tråden med stort intresse! :)

Det här är ju en lurig nöt om jag ska vara ärlig.

Panasonic pt AX200 har ju fått bra betyg..som just bildvisningsprojektor.
men det är ärligt talat en djungel när det kommer till detta baserat på kalibreringsmöjligheter, pris och upplösning samt typ av teknik.

Jag har själv en Mitsubishi HC4900 som är en Full-HD LCD-projje.
Jag måste säga att den är rent ut sagt kanon, men preoblemet med LCD-projjar är ju återgivningen av svärta. Det blir ju inte riktigt Kanonsvart, om man uttrycker det så. Den är jäkligt smidig i det här fallet, men det är framförallt en hemmabioprojje.

Även om jag har Full-HD på den så är ju inte direkt materialet från min macbook pro 1080P-upplösning. Så fullHD behöver du inte satsa på om du inte kommer ha fullständig hd-källa. Exempelvis så blir ju bilden direkt ur en nikon d300 720p (eller kanske 1080i) vilket ju inte är full HD.

Om du enbart ska kolla på bilder så kan du komma ner ganska bra i pris eftersom släpeffekter inte är ett problem jämfört med om man ska kolla på film.

Kolla runt lite på cyberphotos info och råd & rön.. samt även eisa(som om jag inte minns fel utnämde bästa bildvisningsprojjen nyligen)

Jag glömde säga en sak avseende mitsubishi-projjen:
Den KRÄVER mörklagt rum för att överhuvudtaget ge bilden rättvisa.

Nu är det inte den jag skulle valt om jag skulle köpa en projj för enbart bildvisning. Men det är jag det..

Jag har själv också kikat lite på projektorer - både för att visa bilder och film.

Jag har bland annat kikat på SANYO PLV-Z2000 ( http://www.dustinhome.se/pd_5010140807.aspx ), är det någon som använder den och kan ge ett utlåtande?

Räcker full-HD för att visa stillbilder på t ex en 100" duk på 3m håll?

Kommer följa tråden med stort intresse! :)

Var själv inne på den ett tag för att ersätta min Z4:a eftersom jag har några bekanta som har den. Men den föll på att den var lite ljussvagare/sämre kontrast och krångligare att kalibrera än Epson TV2000 som har samma panel. Den senare är dock lite dyrare, vilket gör att jag fortfarande inte uppgraderat.

När Sanyon väl är kalibrerad ger den dock knivskarp bild och färgåtergivningen är i toppklass, men den vill som sagt ha det lite mörkare i rummet.

På 3M tror jag dock att det blir lite svårt med 100". ´Har inte kollat specen, men misstänker att gränsen går på c:a 80-90". Annars får du backa ännu mer, vilket inte lär gynna ljusstyrkan/kontrasten.

Flera erbjuder även en PS3 på köpet. Då tycker jag det är rätt prisvärt: http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=126950

Den omnäms här:
http://www.projectorcentral.com/photography_projectors_2.htm

Projectors for Photography, Part II
Evan Powell, June 27, 2008
ProjectorCentral.com

After looking at a lot of photographs on many different projectors, we've got two hot projectors to recommend for photography: The Optoma HD80 and the Sanyo PLV-Z2000. Of all the models we've seen, these two get Editor's Choice Awards for outstanding value as photography projectors. We will get to the specific benefits of each of these models below, but first a bit of background that leads us to single out these two units in particular....

Jag tycker först och främst du ska kolla vad du har för budget. Och vad du har för önskemål (ljusstyrka mm) Sen är det mycket enklare att välja eller rekommendera.

mm.. jo jag såg det, men jag menade inte vad du har RÅD att betala, utan snarare hur mycket du VILL betala. Det finns bra projektorer från 7000:- och uppåt. optoma och epson exempelvis.

Men vad har du för önskemål?

Lensshift? Att du måste mörklägga?? Ljudnivå? Upplösning??

ANNONS
Götaplatsens Foto