Annons

Digitala kopior-Filformat?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om du skickar digitala filer för kopiering på fotopapper så är det normalt sett bäst att använda Adobe RGB som färgrymd.

ALDRIG CMYK, det är för tryck och utskrift på vissa laserskrivare med separat RIP.

Se till att ställa in skärmen så väl som möjligt, använd Gamma i Photoshop.

Är man osäker så frågar man de som skall ta fram bilderna.

Det finns inte en inställning som fungerar överallt.

Men som sagt, för fotobilder är Adobe RGB normalt sett lämpligast.

De färger som framförallt är svåra att återge på fotopapper är rena cyan och gröna färger.
Själv har jag sparat en inställning i Nyans/mättnad som jag laddar in när jag skickar bilder till mitt labb, Bildstudion i Malmö.
Det blir nästa 100% överensstämmande med vad jag ser på skärmen.

Det här med att korrigera en bild så att den blir så bra som möjligt vid utskrift är en hel vetenskap, och ju mer man lär sig desto mer finns det att lära sig (om du förstår vad jag menar).

Något av det viktigaste är att ha en korrekt kalibrerad skärm så att bilden du ser på din dator blir så lik utskriften som möjligt. Detta kan vara hur svårt som helst eftersom en bild genomgår en rad olika processer innan den hamnar på pappret. Det finns olika typer av program och redskap som man kan använda för att ställa in sin skärm, men flera av dessa kan kanske verka lite krångliga (och dyra) ur en amatörfotografs perspektiv, men det finns faktiskt ett litet knep att ta till.

Knepet jag tänker på lämpar sig inte ur en professionell synvinkel (om man ska trycka exklusiva fotoböcker, tidningar, affischer, osv) men den är faktiskt okej om man är amatör och bara vill få fram lite schyssta utskrifter.

Tekniken går ut på att man går bakvägen skulle man kunna säga. Man börjar med att skriva ut en bild på sin skrivare och sedan justerar man den i datorn tills man får en utskrift som är precis som man vill ha den. I detta steg struntar man helt i hur skärmen är inställd.

När man sedan har fått fram en utskrift som man är nöjd med så ställer man helt enkelt in skärmen efter den utskrivna bilden. På så sätt är det lättare att få utskrifter som man är nöjd med i fortsättningen, utan att behöva slösa upp en massa dyrbart skrivarpapper.

/Joakim

Mikael(mipert) och ni övriga som har djupare kunskap i ämnet.Skulle inte en artikel i ämnet vara en god ide?Att få pixel,ppi,dpi röran att beskrivas för oss med den fotografiska bilden som utgångspunkt.Dels en handlingsplan från scanning till utskrif med amatör/semi utrustning.och kanske en lättare förklaring hur man arbetar på proffsnivå utan att vara en exakt arbetsbeskrivning.

Jag förstår att detta ämne är enormt,men för en del av er som tex Mikael har ju även en förmåga att förklara på en bra nivå så att polletten trillar ned.

Så kanman få lägga in en beställning på en artikelserie "Från neg till bläckdroppe"?

mvh Tobbe

pyro.

Roligt att fotosidan är till nytta.

Jag sitter faktiskt just nu med två artiklar, den ena om ppi,dpi och lpi. Jag tänkte mig förklara hur det blir bilder med gråtoner på ett papper i form av rasterpunkter och vad termerna betyder.

Numer två skall handla om hur filmer fungerar. Vad är det för skillnad mellan svartvit/färg negativ film och dia. Varför kan man framkalla en diarulle i D-76 men inte en svartvit film i C-41.

Och varför skall den den förgrymmade oranga färgen ligga över hela negativfilmen.

Ja, lite sånnt tnkte jag skriva om.

Men det dröjer nog en vecka, just nu förbereder jag en kurs om avancerad Photoshop för en reklambyrå som jag skall hålla i morgon.
Det är därför jag surfar här, vill helst inte tänka på att tala om för blivande kunder hur de egentligen skall jobba med bilder.

Bläcktråle är INTE tryck eller laser!

Det verkar finnas en stor förvirring här mellan tryck, laser- och bläckstråleskrivare. Laser och tryck använder olika raster vi utskrift/tryck och då gäller det som ni har konstaterat om lpi osv. Däremot så kan en bläckstråleskrivare blanda färgerna vid utskrift för att ge fler nyanser och täcka ett område helt med färg. Droppstorlekarna varierar också på moderna bläckstråleskrivare.

Vid utskrift med en bläcstråleskrivare ska man alltid använda så hög upplösning som går. Det gäller källbilden och utskriftinställningarna.

Re: Bläcktråle är INTE tryck eller laser!

andewid skrev:
Vid utskrift med en bläcstråleskrivare ska man alltid använda så hög upplösning som går. Det gäller källbilden och utskriftinställningarna.

Nja. Jag skulle vilja påstå att man ska använda den upplösningen som pappret tål.

Skriver man ut med för hög upplösning så kan pappret bli skrynklig pga mängden bläck.

170gramspapper tål inte 2880x1440, till exempel.

Jo, det är ju sannt till viss mån. Men det är inte upplösningen som ska ändras, utan mängden färg som ska sprutas ut... Men kan man inte ändra det så finns ju bara att ändra upplösningen på utskriften.

mipert skrev:
Med all respekt berga men jag förstår ingenting av det du säger?

En pixel i en digital bild lagrar normalt information om 16,7 miljoner olika kulörer.
(RGB, åtta bitar per kanal.)

Dessutom vad det gäller upplösningen rekommenderas för bläckstråleskrivare att man tar skrivarens upplösning i dpi och delar med tre.
Då får du fram den högsta upplösningen som det lönar sig att använda, större upplösning ger bara större fil utan kvalitetsvinst.

Detta är information från bland andra Epson samt två av världens ”tunga” prepressgurus, Andrew Rodney och Ben Willmore.

För laserskrivare måste du veta rastertätheten som vanligen ligger på cirka 106 lpi om uplösningen är 600 dpi på skrivaren.

När du vet lpi dubblar du det värdet för att få fram lämplig maximal bildupplösning i ppi.
I detta fall 212 ppi.

(För streckbilder gäller andra värden, tar vi en annan gång.)

Orsaken till att man dubblar lpi-värdet har att göra med det ”signalteoretiska samplingsfenomenet” det vill säga att man vrider de svarta rasterpunkterna 45°.

Alltså, olika värden för olika skrivare beroende på olika rasterteknik.
Laserskrivare jobbar med ”traditionella” raster.
Bläckstråle med så kallade stokastiska (FM-) raster.

Hur förhåller man sig då om ens skrivare har upplösningen 5760 dpi x 1440 dpi och skannerprogrammet från samma tillverkare bara låter mig ange ett värde? Har jag missförstått nåt så jag ställer frågan fel? Det skulle ju i så fall ge 1920 x 480 och det kan jag ju inte parera vad jag kan se.

ANNONS
Götaplatsens Foto