En elektroniska sökare kan som jag ser det bara innehålla två fördelar, varav jag aldrig sett en bra implementation.
Det ena är ljusförstärkning i ljussvaga miljöer. Det finns på vissa kameror men ingen har fungerat så jag blivit imponerad.
Det andra är att man kan förstora bilden. Finns oxå, men eftersom upplösningen är så låg i EVF:erna så har det föga betydelse. Jag vet heller inte riktigt i vilken situation det skulle vara användbart då jag anser att om man behöver förstora sökarbilden så bör man nog byta objektiv eller gå närmare motivet. Men det är en fördel jämfört med en spegelreflex.
I övrigt är det ju så att en EVF, oavsett upplösning, inte kommer kunna återge mer än vad en spegel kan, undantaget förstoringen som faktiskt kan lösas även på en spegelreflex. Därmed förstår jag inte vad man ska ha den till.
Som jag ser det finns det två sätt att fotografera, det ena genom att se genom en sökare. Det andra genom att kolla in en LCD. Vilket man föredrar må vara upp till var och en men jag har liten förståelse för att ha både en LCD och en EVF. Hellre då en kamera helt utan EVF och spegel och enbart LCD. Att en DSLR har en LCD också motiveras genom att den ger feedback på att exponeringen ligger någorlunda rätt.
De som har en DSLR kan nog intyga att det som syns bak på LCD, avseende färger och liknande, sällan är det som sedan får se på sin dataskärm. Jag gissar att det är lika på övriga digitala kameror.
Vidare tror jag därmed att det är enklare att kalibrera en DSLR att överrensstämma med det jag ser i sökaren, avseende färger, än med en kamera som innehåller en EVF eller LCD som är okalibrerad.
Slutligen så kommer en spegel alltid att dra mindre ström än en EVF så även om man gillar att kånka runt på batterier så är det ju ett miljöskäl för att fortsätta att använda en spegel.
Bara mina tankar.
Mvh
Maverick