Annons

Digitala spegelreflexkameror

Produkter
(logga in för att koppla)
EVF är framtiden

har idag skådat in i A2´s EVF och det är verkligen ett lyft. Ser inget som helst skäl att nånsin vilja ha en annan typ sökare efter att sett den. EVF kommer att slå ut allt. Och då är jag helt övertygad om att sökaren i A2 kommer att vara passé den med innan jag byter kamera nästa gång, dvs i höst...

Så håll ut. Den första riktiga digitala systemkameran kommer troligen att lanseras under 2004!

Det spelar ju ingen roll hur bra EVFen är, det är inte den som är problemet. För faktum kvarstår att sensorn med nödvändighet inte blir optimal för stillbilder för att kunna underhålla EVFn.

Har för mig att det varit uppe förut, men en kombination skulle ju funka. Spegelreflex men där man sätter en mindre snabbare CCD över spegeln. Eftersom ingen EVF behöver vara på 6mpx ( tvivlar på att man kan se så många på så liten yta ) så borde den bli rätt billig i tillverkning. Det ger möjlighet till histogram, ljusförstärkning i EVFen, inzoomning, visning på LCD och inspelning av videosekvenser ( fast då i den lägre upplösningen). Och fortfarande behåller man den 'riktiga' CCD/CMOS kretsen bakom spegeln för kvalitativa stillbilder.

Detta blir lite som att bygga in en kompaktkamera i SLRen, så det kommer ju kosta där efter. Men med tanke på att tillverkningspriser för komponenter sjunker hela tiden, samt dess storlek, så borde man kunna få in allt till en rimlig summa. Frågan är bara om det är säljbart än på ett tag.

Re: EVF är framtiden

KGS skrev:

Så håll ut. Den första riktiga digitala systemkameran kommer troligen att lanseras under 2004!

Någon systemkamera är väl inte Minolta A2? Den må ha mycket teknik, men en systemkamera har utbytbar optik.

A1:ans sökare kan inte jämföras med en traditionell spegelreflexkameras så fyra gångers förbättring kanske gör den acceptabel. Därmed inte sagt att A1:an är en dålig kamera.

/Erik

Mazy skrev:
Eftersom ingen EVF behöver vara på 6mpx ( tvivlar på att man kan se så många på så liten yta ) så borde den bli rätt billig i tillverkning. Det ger möjlighet till histogram, ljusförstärkning i EVFen, inzoomning, visning på LCD och inspelning av videosekvenser ( fast då i den lägre upplösningen). Och fortfarande behåller man den 'riktiga' CCD/CMOS kretsen bakom spegeln för kvalitativa stillbilder.
CCD istället för mattskiva? Kan vara en grymt intressant lösning om än lite kostsam är jag rädd.. Stora kiselytor är inte helt billiga även om komponenterna är grova. Man har dock 'problemet' med rörlig spegel och slutare kvar. Skulle tro att Canon mfl. brainstormar ganska friskt sedan länge.

tormig skrev:
Det spelar ju ingen roll hur bra EVFen är, det är inte den som är problemet. För faktum kvarstår att sensorn med nödvändighet inte blir optimal för stillbilder för att kunna underhålla EVFn.

va!?

/kg som inte begriper alls...

Re: Re: EVF är framtiden

arneri skrev:
Någon systemkamera är väl inte Minolta A2? Den må ha mycket teknik, men en systemkamera har utbytbar optik.

A1:ans sökare kan inte jämföras med en traditionell spegelreflexkameras så fyra gångers förbättring kanske gör den acceptabel. Därmed inte sagt att A1:an är en dålig kamera.

/Erik

Nä precis som Björn skriver så var det inte vad jag sa...

acceptabel är bara förnamnet. T o m A1´s sökare är bättre än på många spegelkameror, speciellt i svagt ljus då den t o m förstärker ljuset. Jag ser bättre genom kameran än med bara ögonen.

Betänk att EVF är en mycket ny teknik i jämförelse med spegel och utvecklingen tar stora kliv, när förbättrades spegelsökaren med 4 ggr på sex månader senast?

Jag hoppas att Minolta suger på sin DSL-kamera så länge att de kan presentera den med en häftig EVF o därmed slå världen med häpnad. Säg ett hus för 6.995:- med inbyggd stabilisering, super EVF och kompatibel med all världens Minoltaoptik... nå? Då tror jag att både Canon o Nikon kan packa ihop o gå hem (till sina utvecklingsavdelningar) ;-)

KGS skrev:
va!?

/kg som inte begriper alls...

Jag tror att han menar att även om tekniken går framåt så kommer det alltid att vara optimalt för bildkvalitén att inte ha EVF. Sensorer som inte kan kan ge EVF kommer ju antagligen att kunna byggas bättre än dom som kan även i framtiden även om kanske framtidens "EVF"-sensorer blir bättre än dagens "full frame"-sensorer.

Här står det jag är ute efter:

http://digital.photography.tripod.com/Camera/a_camera_sensor.html

Det krävs en annan typ av sensor, där mer av ytan går åt till de strukturer som behövs för att kunna förse en EVF med rörliga bilder.

Har man inte kravet att kunna "se" mha av sensorn sätter man dit en mekanisk slutare och kan då använda en typ av sensor där de ljuskänsliga delarna är relativt sätt större (högre Fill Factor) eftersom den ju slipper agera slutare också.

Vad jag begriper så är större pixlar bättre än mindre (mindre brus gissar jag) så priset man (alltid) kommer att betala för en EVF är en sensorn som inte är optimal med avseende på stillbilder.

För övrigt så är tydligen "viewfinder blackout" (vad heter det på svenska?) på t.ex. en D2H 80 ms ... hur lång tid tar det at blinka med ögonlocken? Försumbart var ordet.

Senast ändrad:
tormig skrev:
Vad jag begriper så är större pixlar bättre än mindre (mindre brus gissar jag) så priset man (alltid) kommer att betala för en EVF är en sensorn som inte är optimal med avseende på stillbilder.
Inte optimal nej men i bästa fall så bra att skillnaden blir försumbar. Man kanske i dagsläget kan göra själva sökarbilden ganska bra, men stora sensorer med 'streaming video' i hög upplösning och snabb uppdateringsfrekvens ligger nog längre bort.

det borde väl gå att montera in två system, ett för att "fånga" bilden o ett för att förse EVF´n med information om det nu verkligen är så att det sänker kvaliteten på det sensorn förmår att fånga... nåt jag inte hört talas om tidigare eller räknat ut själv *S*

/kg som lär så länge han läser fotosidan

En elektroniska sökare kan som jag ser det bara innehålla två fördelar, varav jag aldrig sett en bra implementation.

Det ena är ljusförstärkning i ljussvaga miljöer. Det finns på vissa kameror men ingen har fungerat så jag blivit imponerad.

Det andra är att man kan förstora bilden. Finns oxå, men eftersom upplösningen är så låg i EVF:erna så har det föga betydelse. Jag vet heller inte riktigt i vilken situation det skulle vara användbart då jag anser att om man behöver förstora sökarbilden så bör man nog byta objektiv eller gå närmare motivet. Men det är en fördel jämfört med en spegelreflex.

I övrigt är det ju så att en EVF, oavsett upplösning, inte kommer kunna återge mer än vad en spegel kan, undantaget förstoringen som faktiskt kan lösas även på en spegelreflex. Därmed förstår jag inte vad man ska ha den till.

Som jag ser det finns det två sätt att fotografera, det ena genom att se genom en sökare. Det andra genom att kolla in en LCD. Vilket man föredrar må vara upp till var och en men jag har liten förståelse för att ha både en LCD och en EVF. Hellre då en kamera helt utan EVF och spegel och enbart LCD. Att en DSLR har en LCD också motiveras genom att den ger feedback på att exponeringen ligger någorlunda rätt.

De som har en DSLR kan nog intyga att det som syns bak på LCD, avseende färger och liknande, sällan är det som sedan får se på sin dataskärm. Jag gissar att det är lika på övriga digitala kameror.

Vidare tror jag därmed att det är enklare att kalibrera en DSLR att överrensstämma med det jag ser i sökaren, avseende färger, än med en kamera som innehåller en EVF eller LCD som är okalibrerad.

Slutligen så kommer en spegel alltid att dra mindre ström än en EVF så även om man gillar att kånka runt på batterier så är det ju ett miljöskäl för att fortsätta att använda en spegel.

Bara mina tankar.

Mvh
Maverick

Vill man ha en förstoring i sökaren finns det vinkelsökare med 2.5x / 1.25x valbar förstoring i, man skiftar lite på en spak. Det är toppen om man använder manuell focus vid macro och dylikt där man vill vara noga, men ändå lätt kunna se kompositionen i sin helhet. Det blir ju helt annorlunda än om man byter objektiv.

Maverick skrev:
Det andra är att man kan förstora bilden. Finns oxå, men eftersom upplösningen är så låg i EVF:erna så har det föga betydelse.

Slutligen så kommer en spegel alltid att dra mindre ström än en EVF så även om man gillar att kånka runt på batterier så är det ju ett miljöskäl för att fortsätta att använda en spegel.

De blir bara bättre o bättre, EVF´erna och hittills har jag inte kastat nåt batteri så miljön överlever ett tag till ;-)

/kg som återladdar o återladdar

Vet inte om det ändrats något men förut räknade man med att ca 1000 laddningar fungerade på ett laddningsbart batteri. Det innebär väl 3-4 års aktiv fotograferande innan det är dags att byta.

Förutsatt att man klarar sig med en uppsättning per dag då.

Min 7Hi fick man släpa med sig minst fyra uppsättningar om man skulle vara ute drygt en halvdag.

/Maverick

När jag var nybörjare på min Dimage 7 räckte inte ens fyra uppsättningar, men när jag lärt mej hur den fungerade så klarade jag mej hela dagar (över 300 bilder) på en enda uppsättning... men likväl skulle jag aldrig gå ut utan extrabatterier i mängd...

Igår brände jag två specialbatterier (brukar räcka till 800 exponeringar) och 12 AA-batterier på slottsbacken när jag försökte fånga norska skidlöpare mm med Aette.

Aette drar precis lika lite ström som min D7...

Nu är batterierna laddade o klara igen... roterar jag mina 8 uppsättningar AA och 3 specialbatterier så bör de räcka i 11000 dagar eller nåt sånt... det blir rätt många år... ;-)

Med mitt enda batteri till min DSLR går det så långt mellan laddningarna att jag glömmer bort när jag sist laddade batteriet.

Och det beror inte på att jag inte använder kameran.

Att fler batterier räcker längre än färre behöver man ju inte vara släkt med Einstein för att förstå. Inte heller för att konstatera att det är fler batterier att kassera när det väl är dags.

;)

/Maverick

Otrolig DSLR kamera...

När det väl är dags att kasta batterierna har mänskligheten förstås redan löst alla problem kring avfallshantering o miljöproblemen existerar inte längre...

/kg optimist? javisst!

Kunde ju förstås vara dåligt minne... hos mig alltså...

Nä men allvarligt talat, eftersom jag haft båda typerna av kamera så kan jag säga att det är inte jämförbart. Kanske blir det det så småningom.

/Maverick

ANNONS
Götaplatsens Foto