Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitala spegelreflexkameror

Produkter
(logga in för att koppla)
Maverick skrev:
En elektroniska sökare kan som jag ser det bara innehålla två fördelar, varav jag aldrig sett en bra implementation.
Åja, nog kan man tänka sig några funktioner till som skulle vara ganska fina. En är objektföljande autofokus med kontinuerlig markering, eller grafisk,tydlig presentation av skärpedjup mm.
Att se somliga menyer i sökaren vore heller inte fel ibland.

Det intressantaste med att ta bort spegeln måste väl ända vara att man kan ha objektivet mycket närmare sensorn!

Vilket ger helt andra möjligheter för riktigt skarpa (och små lätta) vidvinkelobjektiv, som dessutom inte skulle vara känsliga för reflexer.

Fast då måste man lösa problemet med infallsvinkeln först, om man skall kunna utnyttja fördelarna med mindre retrofokus. Leica hävdar att de är på G, vi får väl se.

Helt omöjligt borde det ju inte vara att antingen projicera upp information i en spegelreflex. Det gör ju flygbranchen hela tiden.

I övrigt så ser man redan idag en massa information i sökaren och att lägga till ytterligare borde inte vara ett problem och efterfrågan fanns. Hela sökaren behöver ju inte visa spegeln, det gör den ju inte idag heller.

Objektföljande autofokus har funnit och kanske finns men vad jag har förstått så fungerar det väl hellre än bra. Minolta hade på nån kamera men har tagit bort det. Någon sa att EOS 1 har det, men jag vet inte själv. Så fortfarande ser jag inte behovet för egen del.

Kim har ju en poäng när det gäller vidvinklarna, men jag tror att kundunderlaget är för litet. Jag har iaf inte känt något större behov av att ha mindre än de 24mm jag har. Det gäller ju dock inte DSLR:en dåra.

/Maverick

ANNONS
Götaplatsens Foto