Annons

Digitalkamera för konserter

Produkter
(logga in för att koppla)

addeh

Ny medlem
Hejsan!!

Vilken kamera skulle Ni tipsa mig om för konsertbruk? En digitalkamera är jag ute efter inte system..

Antar att den måste ha en snabb slutar-tid osv?

????

Alla digitalkompaktkameror har ganska lång fördröjning från det du trycker på avtryckaren till dess att bilden tas, det har ingenting med slutartiden att göra dock, utan med kamerans fokuseringsmetod.

I en konsertsituation är ljuset oftast dåligt, vilket betyder att kameran bör ha ljusstak optik, det betyder nästan alltid ett högre pris.

Det är inte helt lätt att rekommendera en kamera "för konserter". Jag skulle rekommendera att du lånar några böcker om fotograferingsteknik på biblioteket, det finns flera bra om tekniken hur slutare och bländare hänger ihop, sen kan du lättare avgöra vilken sorts kamera du behöver för just dina ändamål.

Det finns ju en uppsjö av bra kameror från Nikon, Canon, Minolta, Olympus, Sony osv.

Lycka till!

Det har jag inte tid med...

Ingen som har tagit massa konsertbilder då som kan rekommendera nån kamera?

Brejdol skrev:
Alla digitalkompaktkameror har ganska lång fördröjning från det du trycker på avtryckaren till dess att bilden tas,
Nej, det stämmer inte alls, det finns en hel del modeller som är riktigt snabba.
Exempelvis:

"Fokuseringen tar 0,2s. Tid från avtryck till tagen bild tar 0,03s"

http://www.cyberphoto.se/minolta/digital/g400.php

Ett annat exempel på en riktigt snabb:

"Hastighet
Z2 startar på 2s och stänger av på 1,8s. Från avtryck till bilden tas är 0,08s. Det är mycket snabbt. Faktum är att från avtryck till tagen bild är snabbare än de flesta analoga systemkameror. Det tar 0,7s mellan bilder tills du kan ta nästa."

http://www.cyberphoto.se/minolta/digital/z2.php

Z2 är nog inget dumt val för konserfotografering, ljusstark, mycket tele och snabb som sagt.

Senast ändrad:
De allra flesta som plåtar här använder ju digitala systemkameror, vad får kameran kosta?

Ok, skönt att det finns två kompaktkameror som är snabba i alla fall då...

Senast ändrad:
addeh skrev:
Det har jag inte tid med...

Ingen som har tagit massa konsertbilder då som kan rekommendera nån kamera?

Din fråga är väldigt underligt ställd. Du säger inte hurdan budget du har, eller andra krav på kameran, bara att man ska kunna ta konsertbilder.
Du kan ta konsertbilder med varenda digitalkamera som finns där ute, men sen är det en annan sak hur bra kvaliten är.

Det som du troligen främst tänker på är att det är ganska mörkt i konsertlokaler, för att kunna ta bilder utan stativ behöver du då ljusstark optik på kameran, dvs ett f-tal som är lågt.

Det är helt omöjligt att ge dig något rakt svar, när du ännu verkar ha dålig pejl på kameror i allmänhet. Du får nog skaffa dig tid till att lära dig mer och läsa lite recensioner om olika kameror och besluta för dig själv om hurdan kamera du vill ha för dina konsertbilder.

/Henri

ANNONS
Götaplatsens Foto