Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitalt - ÄKTA mörkrum

Produkter
(logga in för att koppla)
Christoffer Glans skrev:
Plus att bläckstråle fotopapper inte håller på samma sätt. De är mycket känsligare för ljus och kommer det en endaste liten vattendroppe på fotot så blir det en enormt stor ful fläck.

Nej, de är vare sig känsligare för ljus eller vatten. Inte om du använder rätt bläckstråleskrivare. Den Epson 2100 som nämnts tidigare har en ljusäkthet som är cirka 50% bättre än de bästa färgfotopappren som finns, Fuji Chrystal Archive.

Beträffande vattendroppar har jag gjort bilder som fotografen sedan visat i ett akvarium utan problem. Så bläckstråleskrivare av rätt sort har många fördelar.

Stefan

Robert_Vallentuna skrev:
S/V med laser maskiner behöver man inte S/V papper till. Enda tillverkaren som har ett S/V papper för RA-4 är Kodak och det funkar inge vidare. Det är ett färgpapper med monokromatisk återgivning.
Tror Kodak lagt ner tillverkningen av detta, men kan ha fel. Kodak lägger ju ner tillverkningen av så många saker idag.

Ilford har däremot tagit fram ett svartvit papper som fungerar i en Lambda. Framkallas i vanliga svartvita kemikalier.

Stefan

Jeppe skrev:
Sen det där med skrivartillverkarnas åldersbestämmelse..ja det får man nog ta med en nypa salt, för det sker under kontrollerade och accelererade former.

Det är väl bra att det sker under kontrollerade former :) Jag tycker visserligen att man ska ta antalet år med en nypa salt, eftersom det bygger på väldigt specifika förhållanden. Men om man sätter upp två bilder under likadana förhållanden och utsätter dem för samma påfrestning och den ena har fått en synbar blekning efter en tredjedel av det andra pappret, vilken teknik skulle du då föredra?

Stefan

PerFogelberg skrev:
Hur många som svarar i tråden har framkallat svartvita bilder på blankt fiberbaspapper?

Jag har kopierat i 25 år på barytpapper innan jag gick över till digitala utskrifter. Trots det, eller kanske snarare på grund av detta, föredrar jag ofta en digital utskrift. I färg är det sällan jag ser en kemiskt framställd print som kommer i närheten av de resultat som man kan skriva ut. De trista RC-pappren som man tvingas använda bidrar ju till det.

Sedan kan jag hålla med om att en väl framställd barytprint är väldig vacker, men jag tycker att man kommer dit idag med de bästa skrivarna och pappren som finns. Inte bara i svärtan, som ger förutsättningarna för ett stort dynamiskt omfång, utan också valörskala, tonfördelning, pappersyta med mera.

Stefan

Jag undrar oxå om det verkligen finns digitala svartvita labb? Mig veterligen så finns det bara färglabb och som någon redan skrivit så ger de färgstick beroende på vilket ljus man betraktar kopian i.

Om en bläckutskrift blir grön efter att ha hängt framme så har man gjort fel. Antingen fel kombination av bläck/papper eller oxå fel mängd bläck. Jag har haft kopior som hängt framme flera år utan att jag reagerat på att de skulle ha försämrats.

Bästa sättet att få fram digitala svartvita bilder idag tror jag är mha en bläckstråle med enbart gråtonepatroner i. Det finns till vissa modeller. Sedan får man välja papper efter smak. För amatörbruk tänker jag då mest. Sublimeringsskrivare för svartvitt och i storlekar upp till A3+ vill man inte köpa gissar jag pga priset.

Jag har sett lite olika papper genom året och jag har sett papper som för mig vida slår de kempapper jag sett. Fast då kostade de 80kr arket oxå.

Mvh
Maverick

Som Stefan skriver så finns det riktigt S/V material för laser exponering som soppas i vanlig S/V soppa.

Trodde faktiskt att Kodak hade kvar Supra B/W då jag körde tester på det i vintras. Men det var kanske det sista rullarna som togs in. Även Kodak hade ett riktigt B/W papper för digital exponering.

Därmot så är faktiskt de vanliga konsumentpapperna för RA-4 utskrifter rätt bra när det gäller S/V och återgivning. Faktiskt så var de bästa proverna vi gjorde med S/V utskrifter i digitalmaskiner de vi gjorde på vanligt Kodak Edge eller Fuji CA. Helt OK i svärta och nästan iget stick beroende på ljus som S/V papperet hade.

ANNONS
Götaplatsens Foto