Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitalt arbetsflöde för bildvisning med projektor

Produkter
(logga in för att koppla)

skutte

Aktiv medlem
Hur får man bästa resultat för bildvisning med en en projektor?

Måste bilden anpassas till upplösningen på projektorn?

Vilka program är bra för tillverkning av bildspel?

Tacksam för tips!
/Göran

skutte skrev:

Måste bilden anpassas till upplösningen på projektorn?

Måste är väl lite att ta i, men för bästa möjliga skärpa så bör du matcha bildens upplösning till projektorns. Först gör du eventuella justeringar av nivåer och kurvor, sen förminskar du bilden till projektorns upplösning. Sist lägger du på skärpa, tex i form av oskarp mask.

För de två sista stegen kan du skapa ett makro, så kan du köra alla bilder som ett batchjobb.

Re: Re: Digitalt arbetsflöde för bildvisning med projektor

tomasandersson skrev:
Måste är väl lite att ta i, men för bästa möjliga skärpa så bör du matcha bildens upplösning till projektorns. Först gör du eventuella justeringar av nivåer och kurvor, sen förminskar du bilden till projektorns upplösning. Sist lägger du på skärpa, tex i form av oskarp mask.

För de två sista stegen kan du skapa ett makro, så kan du köra alla bilder som ett batchjobb.

Ok, men om man kanske vill visa en detaljförstoring av en bild, ska man då göra den t.ex. till 2048px om projektorn har 1024px upplösning för att inte tappa i detaljer vid normal visning?

/Göran

Nu har jag installerat det, snyggt gränssnitt och klart intressant!

Efer en snabbtest så ser jag det går att göra snygga bildspel, tyvärr så verkar det bara som man kan göra bildspel i PDF-format, då går det inte att ha musik till. Jag får kolla närmare i morron.
/Göran

Tyvärr

Jo musiken funkar när man testar men när man exporterar bildspelet så finns det bara PDF att välja på.
Eller missar jag nåt?
/Göran

Jaha, men jag kör BETA 4 på PC och det finns då bara PDF vad jag kan hitta.

Det skiljer tydligen lite på versionerna till Mac och PC.

Jag får väl köra Windows Movie Maker, tyvärr så går det bara att använda max 720 px bredd.

Tack för hjälpen!
/Göran

EDIT: Kanske man måste ha Flash installerat för att kunna välja det formatet!?

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto