Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Digitalt arbetsflöde för bildvisning med projektor
- Trådstartare skutte
- Start datum
tomasandersson
Aktiv medlem
skutte skrev:
Måste bilden anpassas till upplösningen på projektorn?
Måste är väl lite att ta i, men för bästa möjliga skärpa så bör du matcha bildens upplösning till projektorns. Först gör du eventuella justeringar av nivåer och kurvor, sen förminskar du bilden till projektorns upplösning. Sist lägger du på skärpa, tex i form av oskarp mask.
För de två sista stegen kan du skapa ett makro, så kan du köra alla bilder som ett batchjobb.
skutte
Aktiv medlem
Re: Re: Digitalt arbetsflöde för bildvisning med projektor
Ok, men om man kanske vill visa en detaljförstoring av en bild, ska man då göra den t.ex. till 2048px om projektorn har 1024px upplösning för att inte tappa i detaljer vid normal visning?
/Göran
tomasandersson skrev:
Måste är väl lite att ta i, men för bästa möjliga skärpa så bör du matcha bildens upplösning till projektorns. Först gör du eventuella justeringar av nivåer och kurvor, sen förminskar du bilden till projektorns upplösning. Sist lägger du på skärpa, tex i form av oskarp mask.
För de två sista stegen kan du skapa ett makro, så kan du köra alla bilder som ett batchjobb.
Ok, men om man kanske vill visa en detaljförstoring av en bild, ska man då göra den t.ex. till 2048px om projektorn har 1024px upplösning för att inte tappa i detaljer vid normal visning?
/Göran
Fredrik Calabrese
Aktiv medlem
Adobe Lightroom har en riktigt fyndig funktion för att göra flashbildspel med övertoningar.
skutte
Aktiv medlem
Fredrik Calabrese skrev:
Adobe Lightroom har en riktigt fyndig funktion för att göra flashbildspel med övertoningar.
Tyvärr har jag inte Adobe Lightroom men det vara bra veta inför framtiden.
/Göran
Fredrik Calabrese
Aktiv medlem
Lightroom kan du ladda ner gratis från Adobe ett tag framöver
http://labs.adobe.com/technologies/lightroom/
http://labs.adobe.com/technologies/lightroom/
Fredrik Calabrese
Aktiv medlem
det går att gör bildspel i flash under slideshow modulen. Musik tror jag funkar också.
Fredrik Calabrese
Aktiv medlem
jo det gör du nog, för jag har exporterat flashfilmer med Lightroom beta 2 på mac.
skutte
Aktiv medlem
Jaha, men jag kör BETA 4 på PC och det finns då bara PDF vad jag kan hitta.
Det skiljer tydligen lite på versionerna till Mac och PC.
Jag får väl köra Windows Movie Maker, tyvärr så går det bara att använda max 720 px bredd.
Tack för hjälpen!
/Göran
EDIT: Kanske man måste ha Flash installerat för att kunna välja det formatet!?
Det skiljer tydligen lite på versionerna till Mac och PC.
Jag får väl köra Windows Movie Maker, tyvärr så går det bara att använda max 720 px bredd.
Tack för hjälpen!
/Göran
EDIT: Kanske man måste ha Flash installerat för att kunna välja det formatet!?
Senast ändrad: