Annons

Digitalt bakstycke till Mellanformat

Produkter
(logga in för att koppla)
Jacob vP skrev:

Fördelen med Kodaks är att det är one shot. Alltså som vilken film som helst!
Är det Kodaks bakstycke som inte är datorberoende? Dvs att man kan köra den med Compact Flash i fält utan att släpa på en laptop?

Jacob vP skrev:
Helt portabel med batteri och CF kort.
Jag hittade den på Kodaks sida förut, tack för länken ändå.
Hasselblad + digitalt. Mumma! Vad kostar den? Som en bättre bil, kan jag tänka mig...

Vill ha, vill ha, vill ha**dräggel***.....Mums...

Nån som vet nånting om hur smutskänsliga dessa digitala bakstycken är? Jag utgår från att CCDn är skyddad av en plåt när magasinet är avtaget, men risken är ju ändå uppenbar att man får skit på CCDn, speciellt om man plåtar ute i fält.

MattiasL skrev:
Kan någon berätta vad ett scannande bakstycke är?

Ett scannande bakstycke funkar i princip som en flatbäddsscanner, dvs. en array av sensorer rör sig över bildytan och läser av ljuset i olika områden. Det betyder alltså att hela bilden inte läses av i ett och samma ögonblick. Scannande bakstycken passar därför bara för stillastående motiv.

Motsatsen är ett one-shot-bakstycke, som registrerar hela bilden på en gång, precis som en vanlig film gör.

(Låt mig slippa hör invändningar om att detta inte är sant för ridåslutare;) )

Kika på de här fotona tagna med digitala bakstycken. Klicka på porträttet och kika på förstoringarna/utsnitten från PhaseOnes H20, jag höll på att tappa hakan, vilket jäkla kvalitet!! Men så var det det här med pengarna förståss....

Länken: http://www.mco.dk/digitest/

ANNONS
Götaplatsens Foto