Annons

Digitalt bakstycke till småbildskamera

Produkter
(logga in för att koppla)

acke

Avslutat medlemskap
Leicas digitala bakstycke som passar till existerande "analoga" kameror är en intressant idé. Har det konceptet en framtid, tro?

Tänk om det fanns standardiserade digitala bakstycken till småbildskameror, så att man kunde uppgradera utan att behöva köpa ett helt nytt kamerahus....fiffigt eller fånigt?

acke skrev:
Tänk om det fanns standardiserade digitala bakstycken till småbildskameror, så att man kunde uppgradera utan att behöva köpa ett helt nytt kamerahus....fiffigt eller fånigt?
Jag vet inte....Sen är det väl den digitala biten som är det dyra, inte kameradelen?
Snarare att framtida kameror har utbytbara CCD:er och är enklare att uppdatera buffrar och sådant.
Tror att de flesta som köper en digital systemkamera har fattat beslutet att överge filmen. Personligen ser jag ingen fördel med digitalt bakstycke, men det kanske finns grejer jag missat?

Kanske det är så att småbildsfotografer kräver mer av integrationen mellan hus och bakstycke än mellanformatsfotograferna har gjort vilket gör det svårt att sälja "universalbakstycken" till en bredare marknad? Men det kanske går att lösa den integrationen med tanke på hur mycket ett vanligt databakstycke vet om en Nikon F4 till exempel?

Men själv skulle jag nog överväga det om det fanns. Skillnaden i att tillverka ett sånt bakstycke för en småbildskamera jämfört med att göra det för en mellanformatare är väl mest att elektroniken måste ta mindre plats vilket säkert är ett mindre problem.

en sladd med en elektronikbox och lagringsmedia hade ju varit fint.. En 20GB 2.5" i fickan eller bältet. det hade ju löst både plats och lagring..

Re: Re: Digitalt bakstycke till småbildskamera

Calle S skrev:
Jag vet inte....Sen är det väl den digitala biten som är det dyra, inte kameradelen?

Än så länge, ja, men sånt kan ändras.

Calle S skrev:
Snarare att framtida kameror har utbytbara CCD:er och är enklare att uppdatera buffrar och sådant.
Tror att de flesta som köper en digital systemkamera har fattat beslutet att överge filmen. Personligen ser jag ingen fördel med digitalt bakstycke, men det kanske finns grejer jag missat?

Min primära tanke var nu inte att man ska kunna skifta fram och tillbaka mellan analogt och digitalt bakstycke. Snarare att man ska kunna uppgradera sitt hus med ett nytt bakstycke. Eller tvärtom, uppgradera sitt bakstycke med ett nytt hus.

Apropå Leicas bakstycke, vad rökte dom när dom stoppade in SD-lagringsmedia i en 10megapixels kamera? (SD-kort finns ju max som 256mb och är svindyra)

henab skrev:
Apropå Leicas bakstycke, vad rökte dom när dom stoppade in SD-lagringsmedia i en 10megapixels kamera? (SD-kort finns ju max som 256mb och är svindyra)
SD-kort med 1 och 2 och 4GB kommer, men de blir nog inte billiga. Fast det är klart - bakstycket är knappast billigt det heller.

Calle S skrev:
Men lite underligt är det; CF är ju standard bland yrkeskameror.
Ja, det är ju knappast en fördel! Jag vet inte om jag hade skrattat eller gråtit om 1Ds hade SD-kort.. hehe.. jag menar att vill man så gärna ha SD-kort så finns det ju adapter för CF-port (tror jag?!).

henab skrev:

SD är billigare!

Valet av minnesmedia kan kanske diskuteras men SD är ju inget dåligt media. SD är billigare än CF och dessutom snabbare, du kan hitta billigare CF-kort men då är dom mycket långsammare.

Exempel på pris kontra snabbhet (Cyberphoto).

Panasonic SecureDigital 256MB 1216 kr
10 mb/sek

Lexar CompactFlash 256MB (24x hastighet) 1453 kr
3,6 mb/sek

Vill du ha ett Lexar CF som närmar sig SD:kortets snabbhet så får du punga ut med 2800 kr!!!

Har man dessutom köpt ett digitalbakstycke för ca 40 papp + ett hus som kostar massor samt skaffat sig optik till detta så kanske man kan ta det att en 512:a kostar 3700 kr, större kort kommer.

Håller med dig om att valet är udda men tanken med SD är att det snart ska finnas större minnen, priset blir till en början tyvärr som det blir men Leica kanske tänker långsiktigt, dom brukar göra det.

Larsa

KanonCanon skrev:
Ja, det är ju knappast en fördel! Jag vet inte om jag hade skrattat eller gråtit om 1Ds hade SD-kort.. hehe.. jag menar att vill man så gärna ha SD-kort så finns det ju adapter för CF-port (tror jag?!).

Förmodligen så hade du varit nöjd eftersom SD-korten hade varit billigare (& större) än CF om dom stora klämt in dem i proffskamerorna.

Larsa

Jo den är kul. Det var många år sedan nu som jag läste om denna första gången. Jag drömde om att kunna använda min OM-1:a digitalt!

Som vi vet så gick detta projekt i graven för ganska så länge sedan, frågan är om det hela var en bluff eller? Om man tittar noga på bilderna så ser det mycket animerat ut.

Larsa

Ett rykte som gick för några år sedan var att det fanns en prototyp till ett digitalbakstycke till Minoltas APS-systemkamera, hur hög sanningshalten var i detta vet jag inte men APS:ens mindre bildformat skulle enligt uppgift lämpa sig väl till detta.

Larsa

Re: Re: SilconFilm

acke skrev:
Rykten om denna produkt har cirkulerat många, många varv i flera år. Är det någon som fortfarande tror på den?

Dom som hittar den nu kanske tror på den som jag gjorde för ca 3 år sedan. Verkar som att deras hemsida är uppdaterad, en variant med 4 MP & en med 10 MP, så stod det inte för 3 år sedan.

Att dom orkar...

Larsa

EFS-4 och EFS-10 är inte samma produkter som de utvecklade för tre år sedan. EFS-1 har funnits, det fanns en demofilm på hemsidan förut. SiliconFilm har väl haft problem att ragga riskkapital men produkten har sådan potential att jag är säker på att den kommer att börja säljas inom något år. Det är inget hoax. Det enda på bilderna som är fejk är montaget under kameran, EFS är äkta, det är en prototyp. När de gick i konkurs förut sa jag att produkten är så smart att det handlar om månader innan någon annan går in med pengar och det stämde ju. :)

Intressant.

Denna produkt har avhandlats bla här på FS ganska så många gånger under årens lopp att man till slut tappat tron på den. Om den inte är en bluff så har jag svårt att förstå varför dom inte kan visa en riktig prototyp utan istället visar en animerad variant, kan det vara så att den finns men fungerar dåligt? Annars så tycker man ju att någon borde kunna pumpa in lite mer pengar på iden så att dom kommer till skott.

Kanske det är så att det finns vissa kameratillverkare (dom stora) som inte vill se en liknande produkt & därför inte vill bidra med hjälp?

Larsa

ANNONS
Götaplatsens Foto