Annons

Digitalt filter för naturligt korn?

Produkter
(logga in för att koppla)

olav.karlsson

Aktiv medlem
Har precis gått över till digitalt foto (10d). Men saknar kornet man kan få i sv - film. Film grain i PS tycker jag inte alls är bra. Finns det ett bra filter, som man kan köpa eller gratis ladda ner någon stans, som ger ett mer organiskt korn?

Olav

problemet är att de "grain" inställningar som finns i PS inte alls ser organiska ut som de gör på svartvit analog film.

Plåta analogt då ! ;o)

Du kan ju ställa in de "kornen" så att det blir Gaussisk oskärva tror jag...?

mvh
Patrik

Senast ändrad:
Jag slår ett slag för kombinerad analog och digital arb,process!!

Ett litet filosofiskt inlägg i debatten:)

Här (i tidigare inlägg) har vi en spännande vinkling på den tekniska utvecklingen.... Att man i den hyllade digitala världen nu försöker adoptera "analoga effekter" som länge varit en självklarhet är den digitala världens dilemma... Många som idag växer upp med digi-kameran utan känskap till den analoga världens faktiska fördelar förlorar mycket i sin ringa erfarenhet av det analoga fotografiets kvaliteter som ingen digital teknik kan efterlikna! (Ingen här skall se detta som kritik utan som en spegel och reflektion över utvecklingen..)
Detta faktum speglas i en stor del av bilderna här på fotosidan,,,,

Vi får inte glömma att processerna i det analoga fotografiet innehåller många fler "egenvariabler" än det digitala, detta beror ju givetvis på att det är "människor som aldrig gör lika varje gång, samt att vi använder oss av material som i sin egen fysik aggerar och uppträder individuellt" osv...

Det digitala kommer aldrig att fullt ut kunna ersätta det analoga, dem kompletterar varandra.

En del av framtidens egen problematik ligger i att det är naturligt och enklast att vi med vår naiva tro och tillförlitlighet till utvecklingen gör att vi lever i tron på att vi alla "tar så många bättre bilder med den moderna tekniken" "Allt blir ju så mkt enklare". Givetvis är det inte så:)!...

Problemet yttrar sig om en tid när vi ser att det faktiskt är ett unikt fåtal som behärskar fotografisk teknik utifrån ett kvalitetstänkande perspektiv, här har analoga fotografiska tekniker helt klart en viktig position!

Intressant anser jag, hoppas att ngn orkade läsa denna perspektivskapande digretion av och i trådtemat:)/Mvh Niclas.

Ps, Min tanke är att vi måste vara vaken i vårt möte med den nyaste tekniken, MED det "gamla" i latent och sammarbetsvillig beredskap!..ds

Senast ändrad:
Du har helt rätt i att det digitala inte kan ersätta det analoga. Anledningen till att jag gått över till digitalt är att jag framför allt tjänar tid, något som jag lider extrem brist på. Jag tjänar även pengar. I det tempo jag tog bilder analogt skulle det ta mig ca. 9 månader att tjäna in min Canon 10d. Nu gillar jag tyvärr "skitiga" svartvita bilder. Något som jag har haft svårt att efterlikna med mina digitala bilder. har försökt att morpha en scannad analog bild och en digital bild för att få bilden kornig (resultatet var katastrofalt). Men skall det lyckas måste jag nog använda en bild på ett gråkort. Men jag är tveksam till resultatet. Skall ladda hem demon till grain surgery och testa.
Jag plåtar dokumentärt och känner mig dessutom tryggare nu då jag kan få ett hum om hur bilderna blev.

ANNONS
Götaplatsens Foto