Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitalt hus till FD-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

avozetta

Ny medlem
Hej!

Jag har ett system från Canon i form av ett AE-1 hus och ett antal FD-objektiv. De har legat på hyllan i ett antal år nu då mitt fotointresse svalnat lite. Jag är på god väg att sälja allt då jag idag är rätt nöjd med den kompakta digitalkameran jag har idag.

Men när jag nu inventerat mina grejor så blir man allt lite sugen igen och då skulle det ju vara rätt trevligt att kunna återanvända sina objektiv med ett nytt digitalt hus.

Enligt svenska Canon så finns det idag inte någon adapter för detta ändamål vilket ju är synd. Är det någon som vet om det finns någon annan tillverkare som möjligtvis har någon lösning på detta? Rent tekniskt kan det väl inte finnas några hinder?

Att satsa på ett helt nytt system känns för kostsamt i dagsläget.

Mvh
Anders

Finns adapter på www.shiftlenses.com

I adaptern finns en lins, så att man fortfarande kan fokusera på oändligt avstånd.

Bländare ställer man manuellt på objektivet och låter kameran välja tid med programautomatik eller bländarautomatik.

Till Canons EF fattning finns det adaptrar för de flesta förekommande systemen på marknaden. Vissa är bättre andra sämre.

Contax
2 olika Leica fattningar
Minolta
Nikon
Pentax
Canon FD
och några till

Tack för tipsen så här långt. Det verkar alltså finnas en lösning på detta. Skall titta på detta vid tillfälle. Lite oroande dock att det nämns att det kan vara problem med dessa adaptrar.

Är det någon som har koll på Canons digitala hus och till och med vågar rekommendera något, gärna i den lägre prisklassen. Vad missar jag för funktioner/kvaliteer om jag köper det billigaste huset? eller måste jag köpa ett speciellt hus för att dessa adaptrar skall fungera?

Känner någon till någon butik i stockholmstrakten som säljer dessa adaptrar. Man skulle ju vilja prova lösningen innan man köper!

Lite underligt att Canon själva inte gör en sådan adapter. Då skulle de förmodligen sälja fler digitala hus?

/Anders

Vad jag läst så har Canon tidigare gjort en FD till EOS adapter, men endast i en väldigt liten serie avsedd för proffsanvänadre. Dessa adapters var visst mycket bra och är eftertraktade och dyra på begagnatmrknaden.

Jag tror inte det är någon affärsidé för Canon att göra sådana, det är väl bättre för dom om fotograferna köper nya hus och nya EF-objektiv. :)

Efter att ha läst på lite mer i ämnet kan jag precis som en annan i denna tråd konstatera att det finns problem,bl.a. att man inte kan använda adaptern till normalobjektiv utan endast till teleobjektiv med större förstoring om jag förstått saken rätt.

För min del faller i så fall intresset regält. Jag vill inte ha olika lösningar beroende på vilket objektiv jag för tillfället vill använda.

Kanske det trots allt är bättre att sälja objektiven ändå, medans det fortfarande finns ett försäljningsvärde på dem och lägga de pengarna i potten till ett helt nytt system.

ANNONS
Götaplatsens Foto