Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dilemma... vilket är bäst?

Produkter
(logga in för att koppla)
Till gatufoto skulle jag INTE välja 35mm/f1.4L utan istället 35mm/f2. För det senare är mindre, lättare o diskretare. Vilket är av vikt vid gatufoto tycker jag.

Har en Sigma 30mm/f1.4 till min 350D och den känns nästan stor vid sånna tillfällen.

Vid gatufoto ska du ju helst nästan ha kameran dinglandes runt halsen för att inte missa nåt. Det skulle jag inte göra m en 35mm/f1.4 tror jag... Även om det säkert är ett kanonobjektiv!

Kalle_B skrev:
var o provade ett 50 1.4 på scandinavian photo idag.. snacka om plastigt... näe jag får se hur jag gör.. men tack för alla synpunkter

Kalle, är det säkert att det var ett 50/1.4 du tittade på? 50/1.8 är ju väldigt plastigt, t.o.m bajonetten är i plast.

Jag hade ett 50/1.4 i min hand så sent som idag och jag upplever det inte som plastigt, tycker det känns ganska skönt. Snabb och säker focus med USM. Blir nog ett sådant framöver.

Lite OT kan jag också berätta att jag tog ett par jämförande bilder med 50/1.4 vid f/2.8 och Tamron 28-75/2.8 vid 50 mm/2.8, alltså fullt öppet. Nu var det inget "grymmetest", tog bilder på en vägg med träpanel och tapet, avstånd ca 2m. Vilken som vann? Hade jag inte haft exif hade jag inte kunnat särskilja dem. Tycker ändå att det visar lite vad den Tamrongluggen går för.

Om Tamron 28-75 bländas ned 1-2 steg blir den ännu bättre. Tamron 28-75 är mycket bra, var aningen bättre än 50/1.8 II när jag jämförde (nedbländat).

Arne S skrev:
Jag hade ett 50/1.4 i min hand så sent som idag och jag upplever det inte som plastigt, tycker det känns ganska skönt. Snabb och säker focus med USM. Blir nog ett sådant framöver.
Enda jag saknar är att det bara är Mikro-USM och ingen ring-USM. De löste ju FTM-funktionen med en koppling, men det märks i känslan faktiskt.

De har löst det med en speciell typ av koppling som löper fritt när motorn går på något vänster. Just då det är en Mikro-USM, finns en bra karta över den gluggen i boken Canon Lens Work.

ANNONS