Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Din objektivdröm i idagsläget?

Produkter
(logga in för att koppla)
I dag är min dröm följande optik:

Carl Zeiss 2,0/35-300mm CZ
Kan tryckas ihop, när det inte används, till längden av en fast 35mm optik, mycket kompakt
och relativt lätt, 674 gram.
Optiska egenskaper, genom hela brännvidds området, bör vara jämförbart med motsvarande fast optik.
Kostar därefter oxå!
Skulle passa utmärkt till min Sony A100.
 
Önskedröm:
EF 300 f/2.8 L IS USM
EF 70-200 f/2.8 L IS USM
EF 16-35 f/2.8 L USM

Som det troligtvis blir:
EF 300 f/4 L IS USM
EF 70-200 f/4 L IS USM
EF 17-40 f/4 L USM

Har jag råd så blir det nog 70-200 2.8 istället för 4, men men, än så länge finns gott om pengar att spara innan nästa racingsäsong =)
 
Ett realistiskt drömobjektiv, som också går att bära med sig (viktigt), är EF 70-200/4,0 L IS USM.

Ett icke existerande drömobjektiv vore min EF-S 17-55/2,8 fast med specen 14-85/2,8 L IS USM, vädertätning och bättre macrofunktion.
 
Att endast klara mig med tre objektiv. Två fasta och ett zoom.

**

Snacka om ilandsproblematik. Nästan att man borde skämmas.. pga min snorlåga årslön så blir det lika dumt att skämmas,, alltså så hamnar jag på en rättså neutral nivå där jag blir likgiltig inför faktumet att jag vill ha få prylar trots att jag kan välja fler..


MVH Niclas.
 
Jag hade inte blivit ledsen alls om jag skulle få dessa objektiven,

14 / 2.8 L
24-70 / 2.8 L
70-200 / 2.8 L IS
samt en 2x-extender...
 
Jag önskar mej Canon EF 100/2,8 USM Macro 1:1 i julklapp, får hoppas jag har varit snäll i år eller så får jag sätta igång och äta pepparkakor i mängder!

Kram julia
 
Hoppas att det ska dyka upp ett makro ca 200mm med bildstabilisering. Det skulle vara mkt bra till mina fjärilar.
I dagsläget måste jag säga att mitt 300/4L is är det som funkar bäst till fjärilar. Dock fattas den där sista biten närgräns för att det ska bli "perfekt" .
 
Ett litet EF (eller EF-S) 22/2 i samma prisklass som 50/1,8II.

Det skulle hamna högt på julklappslistan.
 
PierreS skrev:
Hoppas att det ska dyka upp ett makro ca 200mm med bildstabilisering. Det skulle vara mkt bra till mina fjärilar.
I dagsläget måste jag säga att mitt 300/4L is är det som funkar bäst till fjärilar. Dock fattas den där sista biten närgräns för att det ska bli "perfekt" .
VR. IS har ytterst liten betydelse, nästan ingen vid de förstoringsgrader som krävs för macro och insektsfoto. Med ett 200 mm krävs nog fotograferingsavstånd på minst 1,5 meter innan bildstabiliseringen börjar göra nytta.
 
LasseL skrev:
...tja för min del är det ett 200/1,8 eller ett 70-200 2.8 IS.

Hur ser drömmandet ut för din del?

/L

Jag har nog tre objektiv på min önskelista.

EF 135/2,0 L USM (gillar den brännvidden på min 30D)
EF 24-105/4,0 L IS USM (bra allround)
EF 70-200/4,0 L IS USM (lätt och bra telezoom)

Jag är ganska ny på systemkameror men har upptäckt att jag sällan använder vidvinkel och att fota med fast brännvidd är riktigt skoj.
Man får tänka till lite när bilden ska komponeras.
 
ANNONS