Annons

Diskussioner om Tisdagsbilden

Produkter
(logga in för att koppla)

gamleJ

Aktiv medlem
Som jag varit inne på så är det i nuläget större chans för din bild om du inte ger bildkritik.

En bild som är favorit hos de flesta men inte passar smaken hos någon kan förlora mot en bild som alla upplever medioker. Framförallt om de flesta ger kommentarer på samtliga bilder medan några inte gör det. Eller när vissa väljer sin favorit medan andra inte gör det.
Jag tror hela tisdagsbilden skulle gynnas av mitt förslag där tävling och kommentarer skiljs åt. Det du efterfrågar dvs att få veta vad som saknas eller inte lockar i egna bilden påverkar ju tex konstigt. Ger jag lite negativ kritik på tre bilder och inte kommenterar i övrigt blir det ju ur tävlingssynpunkt helt fel. Då återstår att kommentera alla bilder och att samtliga gör det samt att alla röstar fram en favorit. Tror inte vi kan kräva det.

Samtidigt är det Jonas som dragit igång hela tisdagsbilden som har sista ordet. Jag skulle ju kunna dra igång onsdagsbilden med mina regler eftersom jag inte är helt nöjd med upplägget. Så blir det såklart inte eftersom jag ändå i stort är nöjd. Tror dock att vi alla skulle lära oss mer om tävling och kommentarer var skilda åt.

Är trött så blev nog lite rörigt. Hoppas min andemening går fram iallafall.
 

Kristobal

Aktiv medlem
Är oxå lite trött nu men kan inte låta bli att svara. Är inte hela poängen att disskutera bilder och gå ut för att fota? Jag menar att det inte blir så mycket till diskussion när man bara kommenterar de tre bästa. Men jag kan ha fel. Misstänker att jag kanske är sugen på ett fotosällskap där man just diskuterar och analyserar bilder. Just nu känns tävlingen rätt mycket i fokus och det ofta blir snabba kommentarer på de tre bästa. Men jag tycker det är roligt oxå.
Hur som helst så är jag gärna med och bidrar till någon sorts enighet. Så hur kör vi? Kommenterar på de tre vi gillar bäst?
Eller är jag helt ute och cyklar i regelträsket, borde alla bara få göra som de vill och har tid till?
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Som jag varit inne på så är det i nuläget större chans för din bild om du inte ger bildkritik.

En bild som är favorit hos de flesta men inte passar smaken hos någon kan förlora mot en bild som alla upplever medioker. Framförallt om de flesta ger kommentarer på samtliga bilder medan några inte gör det. Eller när vissa väljer sin favorit medan andra inte gör det.
Jag tror hela tisdagsbilden skulle gynnas av mitt förslag där tävling och kommentarer skiljs åt. Det du efterfrågar dvs att få veta vad som saknas eller inte lockar i egna bilden påverkar ju tex konstigt. Ger jag lite negativ kritik på tre bilder och inte kommenterar i övrigt blir det ju ur tävlingssynpunkt helt fel. Då återstår att kommentera alla bilder och att samtliga gör det samt att alla röstar fram en favorit. Tror inte vi kan kräva det.

Samtidigt är det Jonas som dragit igång hela tisdagsbilden som har sista ordet. Jag skulle ju kunna dra igång onsdagsbilden med mina regler eftersom jag inte är helt nöjd med upplägget. Så blir det såklart inte eftersom jag ändå i stort är nöjd. Tror dock att vi alla skulle lära oss mer om tävling och kommentarer var skilda åt.

Är trött så blev nog lite rörigt. Hoppas min andemening går fram iallafall.
Ok, vi kan pröva det.

Om jag fattar ditt förslag rätt så kör vi kommentarer torsdag till lördag och röstning = val av favorit på söndagen?
 

gamleJ

Aktiv medlem
Är oxå lite trött nu men kan inte låta bli att svara. Är inte hela poängen att disskutera bilder och gå ut för att fota? Jag menar att det inte blir så mycket till diskussion när man bara kommenterar de tre bästa. Men jag kan ha fel. Misstänker att jag kanske är sugen på ett fotosällskap där man just diskuterar och analyserar bilder. Just nu känns tävlingen rätt mycket i fokus och det ofta blir snabba kommentarer på de tre bästa. Men jag tycker det är roligt oxå.
Hur som helst så är jag gärna med och bidrar till någon sorts enighet. Så hur kör vi? Kommenterar på de tre vi gillar bäst?
Eller är jag helt ute och cyklar i regelträsket, borde alla bara få göra som de vill och har tid till?
Jo jag tycker diskussionen är viktigast men som jag försöker få fram så stör tävlingen detta. De som idag väljer tre bilder att kommentera positivt kanske istället skulle ge konstruktiv kritik på någon bild som de inte gillar om tävlingsdelen inte blev påverkad.

Jag tror vi får överlåta till Jonas att begrunda om han vill göra någon förändring och annars är det nog bara att låta alla göra som de vill.

De stora vinsterna med tisdagsbilden för mig är att jag fotar mer än vanligt och testar motiv som jag inte är helt bekväm med. Fast i längden kommer jag att tröttna om inte kritiken blir mer i centrum.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Ok, vi kan pröva det.

Om jag fattar ditt förslag rätt så kör vi kommentarer torsdag till lördag och röstning = val av favorit på söndagen?
Missade att du svarat. Jag tänkte att vi kommenterar som vi finner lämpligt men att samtliga som deltar med bild samtidigt väljer en eller några favoriter. Deltagande med bild kräver åtminstone att du ger en röst på annan deltagares bild. När du räknar ihop är det bara själva röstningspoängen som avgör tävlingen medan kommentarerna inte räknas in i tävlingen. Du behöver alltså inte ändra något mer än att låta det vara tvingande att välja en favorit.Tror det blir mindre jobb för dig också. Jag tror det blir bättre på detta vis men är verkligen inte säker. Nu släcker jag ner för ikväll.
 

Kristobal

Aktiv medlem
Jahaaa.. nu fattar jag äntligen hur du menar. Har tänkt och försökt förstå det du skriver flertalet gånger och trott att jag förstått ungefär. Du pratar bara om själva räkningen! Jag trodde du ratade om hur kommentarerna påverkar andras chans att ”rösta tillbaka” i nån sorts vänskapsröstning.

Jag håller med. Måste ju underlätta summeringen med.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Ok, vi kan pröva det.

Om jag fattar ditt förslag rätt så kör vi kommentarer torsdag till lördag och röstning = val av favorit på söndagen?
Kan man inte försöka göra två saker samtidigt, även män kan!

Att i samma inlägg kommentera bilder samt också ha tävlingsform i slutet av inlägget, tex att man ger
3 poäng till bild 8
2 poäng till bild 1
1 poäng till bild 5
 

gamleJ

Aktiv medlem
Kan man inte försöka göra två saker samtidigt, även män kan!

Att i samma inlägg kommentera bilder samt också ha tävlingsform i slutet av inlägget, tex att man ger
3 poäng till bild 8
2 poäng till bild 1
1 poäng till bild 5
Det är så jag menar minus poängsättningen, se mitt svar till Jonas.
Har dock inget emot att vi ger 3 bilder poäng som du föreslår. Så länge tävlingen inte hämmar bildkritiken så är jag nöjd :)
 
Senast ändrad:

gamleJ

Aktiv medlem
Jahaaa.. nu fattar jag äntligen hur du menar. Har tänkt och försökt förstå det du skriver flertalet gånger och trott att jag förstått ungefär. Du pratar bara om själva räkningen! Jag trodde du ratade om hur kommentarerna påverkar andras chans att ”rösta tillbaka” i nån sorts vänskapsröstning.

Jag håller med. Måste ju underlätta summeringen med.
Haha, läste mitt inlägg #21 nu på morgonen och förstod knappt själv vad jag skriver. Det blev lite hjärngympa för dig och övriga :). Sorry
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Jag tycker Tisdagsbilden är ett kul initiativ men saknar att kunna se bilderna ordentligt, det blir mer thumbnails är foton och mycket kvalite försvinner. Ett förslag förutom presentationen i tråden att även länka fotot till "mina bilder", förslagsvis 2000px?
 

Kristobal

Aktiv medlem
Många bra idéer och förslag!
För enkelhetens skull tycker jag att man bara kan ta bort regeln om att en kommentar ger en poäng.
Alltså tycker jag att man ska kunna kommentera fritt utan att det hör till tävlingen och i slutet av sina kommentarer kan man skriva sina favorit eller favoriter tex

...jag röstar på bild 1,2 och 3.

På så sätt blir det lättare att räkna ihop allt för jonas och så får man kommentera det man känner för utan att det automatiskt ger poäng till den berörda bilden.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag tycker Tisdagsbilden är ett kul initiativ men saknar att kunna se bilderna ordentligt, det blir mer thumbnails är foton och mycket kvalite försvinner. Ett förslag förutom presentationen i tråden att även länka fotot till "mina bilder", förslagsvis 2000px?
I detta fallet håller jag med Alfin om att det kan vara en fördel med begränsningarna. Bilden måste ha mer än snygga toner och hög teknisk kvalitet för att fånga betraktaren. Utrustningen får mindre betydelse vilket kan sporra även de med mer bildsinne än pengar att delta. Vi får länka om vi tycker att bilden helt dör i lilla formatet.

Jag tycker min iPad är bäst vid granskning av tisdagsbilden. Med telefonen däremot blir bilden efter klickning mindre än den visas i tråden och det fungerar extremt dåligt oavsett upplösning. Helhetsintrycket försvinner även om du har fler pixlar när bilden är så liten.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Många bra idéer och förslag!
För enkelhetens skull tycker jag att man bara kan ta bort regeln om att en kommentar ger en poäng.
Alltså tycker jag att man ska kunna kommentera fritt utan att det hör till tävlingen och i slutet av sina kommentarer kan man skriva sina favorit eller favoriter tex

...jag röstar på bild 1,2 och 3.

På så sätt blir det lättare att räkna ihop allt för jonas och så får man kommentera det man känner för utan att det automatiskt ger poäng till den berörda bilden.
Det är precis så jag vill ha det. Du kan då tex välja en tre eller alla som favorit och Jonas ger en pinne till de som nämnts som favorit/er
 

gamleJ

Aktiv medlem
Lite självkritik på min bildkritik. I veckans omgång använder jag ordet rendering som ett annat ord för hur bilden efterbehandlats. Har sett andra använda ordet så men har det verkligen den betydelsen? När jag googlar är det mer att smälta in något mot en ny bakgrund som avses. Någon som vet med säkerhet?
 

Kristobal

Aktiv medlem
Är uppriktigt glad över kritiken denna veckan!
Mycket roligare att få kritik och höra era tankar även om de inte är ”hyllande”, än att inte få någon kommentar alls.
Märker att jag först har svårt att ta till mig kritik som jag inte håller med om, men när jag låter det sjunka in en stund är det lite lättare att ta till mig. Allt gott och glad påsk!

Fint av dig gamlej att belysa att det kan finnas bra bilder även om ingen i vår lilla skara uppskattar dem. Kan ju vara bra att ha i åtanke!
Ps har ingen aning om rendering. Finns väl rätt många betydelser för det ordet. Själv är det förknippat med tuschteckningar med ett väldigt verklighetstroget och 3D utseende, för tex glas och bilar.
 

PMD

Aktiv medlem
"Rendera" används numera ofta om att rita upp en (3D-)bild på en datorskärm, och det är en ordagrann översättning från engelskans "render" använt i samma sammanhang. Ordet har dock sen länge haft en mer generell betydelse på svenska: "resultera", "medföra" (i betydelsen konsekvens av något) och liknande.
 

gamleJ

Aktiv medlem
"Rendera" används numera ofta om att rita upp en (3D-)bild på en datorskärm, och det är en ordagrann översättning från engelskans "render" använt i samma sammanhang. Ordet har dock sen länge haft en mer generell betydelse på svenska: "resultera", "medföra" (i betydelsen konsekvens av något) och liknande.
Tack då är det slut på att använda ordet som jag gjort.
 
ANNONS