Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Diskutera Nya Canon 10D

Produkter
(logga in för att koppla)
cyberphoto sa så här för en timme sen:
---------------------
Enligt det senaste beskedet idag från Canon så skall vi få ett antal
snart, ev redan i slutet av denna vecka. Har du tur så kommer det så att
det räcker till dig. Om svaret låter lite "luddigt" så beror det på att
vi inte får något bättre själva just nu från Canon.
---------------------

/nr 9
 
OK, jag har kört D30 tidigare så läs mina snabba kommentarer från den utgångspunkten.

- Känns betydligt snabbare överlag. Fokuserar kvickt och precist. Skriver och läser fortare till CF-kortet.

- Snabbare och tystare spegelrörelse.

- Ännu skönare i handen. Har vertikalgreppet på.

- Bättre sökarbild inbillar jag mig.

- Menyer på svenska!

- Mycket bättre LCD! Ljusstark och tydlig.

- Känns välbyggd, och samtidigt lite lättare än vad jag hade väntat mig.

Bildkvalitet? Ingen aning, det får vi se sen när jag kommer hem. :)
 
Ja hur ser den ut?

Har de sparat in på något mer, jämfört med D60, än hjälpbelysningen? Eller är den likadan eller bättre på alla andra punkter?
 
Jag var nummer ett :).

Har bara tagit några bilder hittills men den känns stabilare än D60an och fokuserar märkbart bättre i lågt ljus och snabbare i dagsljus. En annan skillnad är att den exponerar "bättre", dvs den underexponerar inte längre. Det har nackdelen att vissa delar av bilden tillåts bli utfrätta (RGB #FFFFFF :)). LCDn är också märkbart ljusstarkare än tidigare och äntligen fungerar E-TTL anständigt.
 
bugkiller skrev:
Jag var nummer ett :).

Har bara tagit några bilder hittills men den känns stabilare än D60an och fokuserar märkbart bättre i lågt ljus och snabbare i dagsljus. En annan skillnad är att den exponerar "bättre", dvs den underexponerar inte längre. Det har nackdelen att vissa delar av bilden tillåts bli utfrätta (RGB #FFFFFF :)). LCDn är också märkbart ljusstarkare än tidigare och äntligen fungerar E-TTL anständigt.

finns det någon FEL-knapp eller fungerar *-knappen som FEL när man använder blixt (och därmed saknar exponeringslås för det befintliga ljuset när man använder blixt)?
 
Man använder *-knappen för FEL ja. Men man kan ställa in kameran med en custom function så att man använder en annan knapp för FEL. Detta skulle kunna innebära att man fortfarande kan använda *-knappen för AE, men jag hittar inte att det står explicit någonstans i manualen.
 
Vafasen....blir ju lite eggad nu när massa folk som fått sina kameror. Blir att åka till Fotohörnan det första man gör imorgon och fråga hur det går med deras leverans :)
 
nook skrev:
Blir att åka till Fotohörnan det första man gör imorgon och fråga hur det går med deras leverans :)

Om du pratar om Fotohörnan i Ume så vore det trevligt om du kunde informera åtminstone _mig_ om hur det går.

Jag pratade med dem idag (beställde en lens hood till objektivet) och Hans mumlade något om "en halv miljon kronor".

Jag skämdes så mycket att jag inte förstod vad han sa att jag inte frågade vad han sa, utan lade min beställning, tackade för mig och la på.
 
precis den butik jag pratar om. dem har inte svarat på mina mail tidigare så jag blir lite orolig...
 
Har äntligen fått den!

Aaaaaahhh... Skönt, har äntligen fått mitt exemplar och det uppfyllde utan större problem mina förväntningar.

AF:en är klart bättre, både snabbare och mer exakt.
Reglage och knappar har en bättre känsla
Kameran i sig känns lite stadigare

Bildkvaliteten kan jag inte se någon större skillnad på ännu men enligt www.dpreview.com är det märkbart mindre brus i bilderna, inte för att det fanns speciellt mycket av varan tidigare (i D60:n alltså).

Till er som tvekar säger jag bara kööööööp! :)
 
Äntligen min 10D

sitter här och försöker installera kamera helvetet ,, stökiga program,,, d30 var mycket enklare att installera än 10D


men kameran är hel skön !
 
LYCKA!!

Jag ringde till vår leverantör idag som hade fått ett återbud så min kommer imorrn. Annars hade jag fått vänta till juni.

/En glad Tobbe
 
ANNONS