Annons

Djävulska ting: 1D-hus och L-optik

Produkter
(logga in för att koppla)
Lars Johnsson skrev:
Vilken överdriven hysteri och rena idol-dyrkan över L objektiv. Har själv många av dem, men det som skrivs här är ju helt fjantigt. Det är ju bara ett verktyg man använder......

Japp och ett verktyg bilr inte bättre en den som använder det. En fin murarslev murar inte en skorsten själv, det gör muraren och han fixar en skorsten med en gammal slev oxå.....

SM0SBI skrev:
Japp och ett verktyg bilr inte bättre en den som använder det. En fin murarslev murar inte en skorsten själv, det gör muraren och han fixar en skorsten med en gammal slev oxå.....

Fast han väljer inte sleven som inte håller.

Det du sa gäller för fotografer också; "Ett fint L-objektiv tar inte fotot själv, det gör fotografen och han tar fotot med ett gammalt L-objektiv också...." ;)

Eeros skrev:
Fast han väljer inte sleven som inte håller.

Det du sa gäller för fotografer också; "Ett fint L-objektiv tar inte fotot själv, det gör fotografen och han tar fotot med ett gammalt L-objektiv också...." ;)

Men när han fått sleven som håller så börjar han inte snacka om:
L sjukan
L knark
L-caholic och djävulska dröm-slevar.......

Det liknar ju mest chatt-sidor för 12 åringar.....

Re: Re: Re: Djävulska ting: 1D-hus och L-optik

Lars Johnsson skrev:
Då måste du ha en special-tillverkad version av det objektivet :)
En vanlig version väger ungefär 280 gram mindre än 24-70
Ja du har rätt:
24-70: 950gram
24-105: 670gram
men jag upplever ändå stor skillnad. 24-70 tar mer på krafterna. kanske det är längden som bidrar då tyngdpunkten kommer lite längre ut från kamerakroppen. Trött blir man i alla fall. 24-105:an känns väsentligen lättare - även om jag får medge att det i antal gram är mindre än jag upplever när jag har den på jmfrt med 24-70.

Senast ändrad:
Lars Johnsson skrev:
Men när han fått sleven som håller så börjar han inte snacka om:
L sjukan
L knark
L-caholic och djävulska dröm-slevar.......

Det liknar ju mest chatt-sidor för 12 åringar.....
Ooops.. har du inte distans till "prylsnack"?
Det är väl ganska känt att män gillar hårda prylar av metall som andas kvalitet. Må vara kameror (optik: kanske inte enbart metall dock..), verktyg, modelltåg, spinnrullar, v-12:eek:r, mm mm

Och - du verkar ju själv vara "lite glad" i dina prylar, och exponerar dem.... ;-)

http://www.pbase.com/larsjohnsson/photo_gear

Senast ändrad:
När jag har 3500 bilder på min hemsida är knappast konstigt om några är med foto-prylar. 99% är ju vanliga bilder. Och de har legat där ett par veckor för en kille från Fred Mirandas fotosajt ville ladda ner dem.

En viss skillnad mot att jämföra sina L objektiv med knark och alkohol missbruk......

Ganska roligt att ni bara tittade och kommenterade de bilderna med fotoprylar...de andra 99% såg ni inte :) Men det understryker ju det jag skrev.....

När man har missbruks problem så är förnekelsen av att man har problem ett av dom stora hindren.......

Själv har jag inte tagit en enda bild på min utrustning men ofta har jag tagit bilder på andra som fotograferar och ibland så kan det blir rätt roliga bilder....

Jag har bild på varenda kamera, objektiv, stativ och alla dyrare foto-grejor. Det kräver nämligen försäkrings-bolaget att få se när jag tecknar försäkringen för alla grejorna. Tillsammans med kvitto, tillverkning-nummer och annat.
Annars får man ta alla prylarna med och visa dem när man tecknar försäkringen.

Men du har kanske ingen speciell försäkring för kamera-grejorna eller så har du inte så dyra grejor. Då brukar bolagen inte bry sig så mycket.

Förutom försäkringen så köper och säljer jag mycket begagnat. Det underlättar med bilder, och många kräver bilder också.

Allt du skrivit har varit om L-knark och missbrukare med problem......man börjar ju undra....

Lars Johnsson skrev:
Jag har bild på varenda kamera, objektiv, stativ och alla dyrare foto-grejor. Det kräver nämligen försäkrings-bolaget att få se när jag tecknar försäkringen för alla grejorna. Tillsammans med kvitto, tillverkning-nummer och annat.
Annars får man ta alla prylarna med och visa dem när man tecknar försäkringen.

Men du har kanske ingen speciell försäkring för kamera-grejorna eller så har du inte så dyra grejor. Då brukar bolagen inte bry sig så mycket.

Förutom försäkringen så köper och säljer jag mycket begagnat. Det underlättar med bilder, och många kräver bilder också.

Allt du skrivit har varit om L-knark och missbrukare med problem......man börjar ju undra....

Har kul för mina pengar istället för att lägga det på en massa prylar. Men jag köpte 1st L glugg för inte så länge sedan och är grymt nöjd.

Annars så är jag omgiven av massa prylnissar och då njuter jag att fotografera med min pappas gamla Zeiss kamera som han köpte för sina konfirmations pengar. Jobbar med IT och jag njuter av att slippa Datorer när jag får fram mina bilder....

Jämför man foto med andra hobby så som motorcykel (moppe), bilar, golf, båtar mm så är det en mycket billig hobby.

Dom flesta inlägg har varit med en skön ironisk känsla över oss själva och det verkar inte riktigt ha nått fram....

Har spanat på din kamera väska och den är mycket imponerande. Men det är småpengar vad många lägger på exempelvis bilar & båtar...

// Fredrik

Om man lägger lite eller mycket pengar på foto prylarna har ingen betydelse. Bara man själv är nöjd och har roligt.
Sen är ju själva utrustningen det billigaste. För min del är det resor och dylikt för att plåta som kostar pengar.

Allt är relativt. Golf som du nämner som mycket dyrare, tycker jag själv är mycket billigare än foto.

Lars Johnsson skrev:
Om man lägger lite eller mycket pengar på foto prylarna har ingen betydelse. Bara man själv är nöjd och har roligt.
Sen är ju själva utrustningen det billigaste. För min del är det resor och dylikt för att plåta som kostar pengar.

Allt är relativt. Golf som du nämner som mycket dyrare, tycker jag själv är mycket billigare än foto.

Resa måste man ändå göra för att upptäcka att borta bra men hemma Bäst:)

Fast när jag reste sist men min ännu mera foto tokiga kompis så räknade jag ut att han påtade i snitt 1 bild var 7 minut under den tid han var vaken och allt i Dia (det var några års sedan).

Tja Golf. Har redan problem att få tiden att räcka till på min fritid...

// Fredrik

Känner mig lite utpekad här... Inser att jag borde lagt in ett antal fler smileys i mitt inlägg då det skrevs med stor dos humor... Ja, jag är glad i min utrustning därför att den har lyft mitt fotande, jag lär mig mycket mer idag än på den analoga tiden. Om jag skulle kunna lära mig lika mycket med en enklare utrustning? Troligen men det vore inte lika kul! ;-)

Relaxa lite, som nån skrev så finns det nog en liten prylgalning i många killar/grabbar/gubbar - men mer sällan hos tjejer/damer - men om någon inte känner sig delaktig så är det väl bara att läsa någon annan tråd istället... :)

Åsså ett gäng smileys:

:) ;-) :) ;-) :)

Gonatt!

/Per

peber skrev:
Känner mig lite utpekad här... Inser att jag borde lagt in ett antal fler smileys i mitt inlägg då det skrevs med stor dos humor... Ja, jag är glad i min utrustning därför att den har lyft mitt fotande, jag lär mig mycket mer idag än på den analoga tiden. Om jag skulle kunna lära mig lika mycket med en enklare utrustning? Troligen men det vore inte lika kul! ;-)

Relaxa lite, som nån skrev så finns det nog en liten prylgalning i många killar/grabbar/gubbar - men mer sällan hos tjejer/damer - men om någon inte känner sig delaktig så är det väl bara att läsa någon annan tråd istället... :)

Åsså ett gäng smileys:

:) ;-) :) ;-) :)

Gonatt!

/Per

Tss, det är väl bara en person som inte förstått vad den här tråden handlar om, du har helt rätt i det du skrivit! :D

ATJ skrev:
Det kallas L-sjukan :) och den är fruktansvärt dyr att bota. Vänta bara tills du provat en 300 L 2,8 IS USM på ett 1D mkIII eller mkII hus då blir det dyyyyrt :).

Är en alkoholist botad när han får sprit?

Vad händer när man äger alla L-gluggar förutom stor status på fotosidan?

Robin Gyllander skrev:
Vad händer när man äger alla L-gluggar förutom stor status på fotosidan?

Så mycket status tror jag inte man får, status får man av att kunna använda prylarna.. tror jag.

Men vad som händer...

Ens fru/partner lämnar en, man tvingas sälja alla gluggar för att ha råd med underhållet.

Är man singel knackar kronofogden på dörren

Alla L-gluggar är kanske att ta i.. Jag har inte så många, men de jag har är bra ;)

Bilagor

• ef500max4.jpg
    ef500max4.jpg
    35.8 KB · Visningar: 327
ANNONS
Götaplatsens Foto