Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DNG för LX3

Produkter
(logga in för att koppla)

Dykhjelm

Aktiv medlem
Sorry om jag missat svaret på denna fråga, men jag har letet.

Jag har fått min Panasonic LX3 och upptäckte inte helt oväntat att jag måste ha Cs4 för att kunna öppna RAW-filerna.
Laddade ner DNG-convertern från Adobe och converterade bilderna till DNG-format.
Men Photoshop CS3 kan inte öppna dom ändå. Gör jag något fel eller skall det inte gå?

Tyvärr använder Adobe idag en nyare version av DNG-formatet för LX3:s bilder, så det är inte osannolikt att CS3 inte kan hantera dessa DNG-bilder.

Men innan Adobe hade uppdaterat DNG-specifikationen fanns det en DNG-konverterare som specialbehandlade LX3:s bildfiler, jag tror att dessa filer faktiskt gick att läsa med CS3. Hur stora blir DNG-filerna jämfört med Panasonics eget format? Denna temporära lösning gav nämligen bildfiler som var tre gånger så stora som originalfilerna.

Om det är som jag tror handlar det om att försöka hitta en aningen äldre version av DNG-konverteraren för att få det att fungera.

Tack. Jag har surfat runt och det tycks vara DNG 5.2 som först supportar LX3. Troligen fungerar inte den heller i CS3.

Rent spontant tycker jag att Adobe faktiskt, genom sitt handlande, uppmuntrar till svartkopiering. Jag avser att uppgradera när SC5 kommer, men tills dess så------!

Kan inte svara på din fråga då jag formaterade minneskortet efter att jag converterat till DNG.
Inga viktiga bilder,men mina första med den kameran. Hade varit kul att se hur bra bilderna på min ilskna huggorm blev.

Har inte hittat någon möjlighet i Silkpix, att spara bilderna i något format som PH CS3 kan läsa, jpg räknas inte.

Tack. Jag har surfat runt och det tycks vara DNG 5.2 som först supportar LX3. Troligen fungerar inte den heller i CS3.

DNG-konverteraren är helt fristående och behöver inte "fungera" med CS3, den behöver bara skapa en DNG-fil som ACR 4.x kan läsa.

Jag hittade DNG 5.2 och readme filen bekräftade min tidigare gissning, den stödjer LX3 med ett litet hack och skapar därmed DNG-filer som är läsbara av CS3. Du kan ladda ned DNG 5.2 här:
http://www.adobe.com/support/downloads/thankyou.jsp?ftpID=4214&fileID=3932

DNG-konverteraren är helt fristående och behöver inte "fungera" med CS3, den behöver bara skapa en DNG-fil som ACR 4.x kan läsa.

Jag hittade DNG 5.2 och readme filen bekräftade min tidigare gissning, den stödjer LX3 med ett litet hack och skapar därmed DNG-filer som är läsbara av CS3. Du kan ladda ned DNG 5.2 här:
http://www.adobe.com/support/downloads/thankyou.jsp?ftpID=4214&fileID=3932

Hemskt mycke tack.
Hittade också den filen, men laddade inte ner den då jag inte trodde att den heller skulle fungera, men det gjorde den.
Nu slipper jag att uppgradera till CS4 utan kan vänta till CS5.

Tyvärr använder Adobe idag en nyare version av DNG-formatet för LX3:s bilder, så det är inte osannolikt att CS3 inte kan hantera dessa DNG-bilder.
Hur stora blir DNG-filerna jämfört med Panasonics eget format? Denna temporära lösning gav nämligen bildfiler som var tre gånger så stora som originalfilerna.

Ja det blir skillnad. Panasonicfilen är på c:a 12 Mb och motsvarande DNG-fil är på 38 Mb.
Som väl är så har jag idag inga problem med lagringsutrymme. Har en ny snabb dator och en NAS med 1Tb speglade hårddiskar.

Om jag inte har helt fel för mig så måste du ställa om DNG Converters inställningar (Change Preferences knappen) så att den producerar en DNG version som CS3 kan konsumera.

Klicka på knappen "Change Preferences", ändra i översta Popup-menyn till "Camera Raw 4.6 and later" samt se till att ditt CS3 är uppdaterat till Camera Raw 4.6.

Se även kortkort youtubeklipp som jag gjorde på samma tema för 15 minuter sedan som svar på samma fråga från ett annat håll.
http://www.youtube.com/watch?v=WDHJo0veC_U

Bilagor

• Screen shot 2009-09-14 at 10.18.10.jpg
    Screen shot 2009-09-14 at 10.18.10.jpg
    24.9 KB · Visningar: 166
Ja det blir skillnad. Panasonicfilen är på c:a 12 Mb och motsvarande DNG-fil är på 38 Mb.
Som väl är så har jag idag inga problem med lagringsutrymme. Har en ny snabb dator och en NAS med 1Tb speglade hårddiskar.

Fast jag skulle rekommendera dig att spara Panasonicfilerna (PEF?), för när du gör om dem till DNG sker en stor del av råkonverteringen så du får en fil som är allt annat än rå i slutänden.

Bland annat görs själva avmosaikifieringen (det kanske viktigaste steget i råkonverteringen) och bilden korrigeras för linsdistorsion, bägge dessa steg kan förmodligen göras med allt bättre algoritmer i framtiden.

Fast jag skulle rekommendera dig att spara Panasonicfilerna (PEF?), för när du gör om dem till DNG sker en stor del av råkonverteringen så du får en fil som är allt annat än rå i slutänden.

Bland annat görs själva avmosaikifieringen (det kanske viktigaste steget i råkonverteringen) och bilden korrigeras för linsdistorsion, bägge dessa steg kan förmodligen göras med allt bättre algoritmer i framtiden.

Ja, DNG känns verkligen inte som en bra lösning. Kommer nog att spara Panasonic-filerna i väntan på en uppgradering av PS.

Synd att Silkypix är så jobbigt. Vet inte hur jag skall spara bilderna efter behandling eller i vilka format som är möjliga att spara i.

ANNONS
Götaplatsens Foto