Annons

Don't try this at home (Konica på Nikon)

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Idag var jag ruskigt nära att pajja min D200, tror jag. Jag satt och mätte och grejade som en tok på ett gammalt manuellt Konica 40/1,8 för att se om man skulle kunna använda det med nån slags adapter på D200:an. Det visade sig att Nikon och Konica har nästan exakt samma avstånd mellan filmplan och bajonett, runt 40 mm. Alltså borde det funka på nära avstånd i alla fall. När jag väl kollat lite så provade jag ett Nikon objektivlock på Konicagluggen. Det passade, men det gick inte att vrida den i passning eftersom Konica har omvänd bajonettriktning. Jag demonterade då den lilla stoppskruven på objektivet, och se, det passade nästan precis! Någon tiondels glapp i längsled bara, men klackarna passade skitbra. Jaha, kunde man kanske prova att försiktigt lägga objektivet direkt i kamerabajonetten? Dum som man är så provade jag. Det passade, fint! Men sen... gick det inte att få av:-S Det var några kallsvettiga minuter då jag försökte lista ut hur det kunde gå i men inte ur. Jag insåg att det inte kunde vara något annat än lite snävt mellan en punkt på objektivet och en i kameran. Och efter lite lirkande lossnade det, lyckligtvis. Det provar jag inte igen;-) Dock verkar det till och med som om man skulle kunna få bländarautomatik om man väl putsar till det som hakar i på fel ställe, vad det nu kan vara. Jag tänker inte prova, men det är en kul tanke, hehe. Det är nämligen så att bländarpinnen hamnar på exakt rätt ställe om man sätter i objektivet "rätt" och vrider åt fel håll.
Nåväl, kameran blev rysligt snygg med gluggen på (även om gluggen sitter upp-och-ned, ähum), och jag tog en bild. Nån bild med D200:an med gluggen på tog jag däremot inte. Jag var lite för nervös, då jag inte visste om spegeln skulle slå i eller nåt annat dumt;-)

Bilagor

• img_0750.jpg
    img_0750.jpg
    98.9 KB · Visningar: 1,317
Sen provade jag gluggen med en hemgjord mellanring som jag tillverkat igår. Det var roligare:-D Ryslig mycket "blue fringe", men annars bra skärpa. Full bländaröppning här har jag för mig, vilket leder till noll skärpedjup på det avståndet. Motivet är bländarringen på mitt manuella tele.

Bilagor

• _dsc2406_liten.jpg
    _dsc2406_liten.jpg
    70.2 KB · Visningar: 1,314
Sen blev det ännu roligare när jag vände på gluggen och tejpade fast den som försättslins på telet. Ungefär 5:1 i förstoringsgrad, med för omständigheterna mycket god skärpa (oskärpan i över- och underkant beror på lutad kamera och extremt kort skärpedjup trots bländare f/16). Det här är kanten på en enkrona, helt obeskuren.

Bilagor

• _dsc2411_liten.jpg
    _dsc2411_liten.jpg
    93.3 KB · Visningar: 1,307
Det är alltid lika kul att läsa om dina upptäcktsfärder i gör-det-själv-landet! :eek:)

Verkligen ett intressant test! Skönt att du inte pajade din kamera. Jag känner igen mig i att prova sånt här. Det är lite typiskt ibland att jag provar något innan jag riktigt tänkt igenom vad som händer om det går fel, men sedan råkar det lösa sig.

Häftig bild på kronan!

Ja, man måste ju prova! :-D Det brukar bli såhär när jag är i farten. Jag är mer teknisk än tålmodig, hehe. Jag tror fortfarande att det skulle gå att få objektivet att funka kanonbra på kameran om man grejar lite med det, men jag vill inte fila på den gluggen. Jag läste i någon annan tråd att det anses vara ett av de skarpaste normalobjektiven som gjorts. På den analoga kamera den är konstruerad för så borde också 40 mm vara en mycket trevlig brännvidd. På den digitala blir det väl lite knasigt däremot. Jättelång normal, typ.
Jag är också ganska fascinerad över att det mer eller mindre "passade". Precis rätt diameter på bajonetten, rätt avstånd till filmplanet och rätt placering av klackarna:-O

Konica kan ta Nikonoptik med adapter, så att göra det omvända med bibehållen oändlighetsfokusering går inte utan att fräsa bort en del av objektivkroppen. Men för närbilder funkar det ju.

Konica skall ha 40,7 mm mellan bajonett och filmplan, Nikon 46,5 mm.

Visst är det kul att experimentera! Själv brukar jag leka med EF-S objektiv (motsvarar DX) på min Canon 5D (svor jag nu?), då tar spegeln ofta i linsen. Det har ännu inte lett till några skador, så spegeln är inte riktigt så skör som brukar göras gällande. Kraften hos spegeluppfällningen är inte speciellt stor, det värsta som brukar hända är att spegeln fastnar halvvägs. Vilket brukar lösa sig av sig själv när man tar av objektivet, eventuellt kan man behöva stänga av kameran också. Så lycka till med fortsatta experiment.

/Daniel

jimh skrev:
Konica skall ha 40,7 mm mellan bajonett och filmplan, Nikon 46,5 mm.
Ja, jag inser att jag mätte fel på Nikonkameran. Man vill ju inte gärna sätta skjutmåttet mot sensorn, så jag mätte på utsidan efter filmplansmarkeringen. Jag missade visst 5 mm på skalan, hrrrm. På Konican däremot är det ju bara att sätta slutaren till B, öppna baklocket och mäta rakt igenom.

Jösses. Verkar helt livsfarligt det där.

Tråkigt för oss nikonister att det ska vara så fasligt långt till filmplanet. Inget skoj att experimentera med. Contax/Yashica går ju nästan. En millimeter fel. Borde inte det gå att fila till, så man får sin egen ZF-optik?

Jag lyckades i alla fall sätta en Agfa Isolette bälgoptik på ett nikonhus med hjälp av en pappskiva, en bajonett som jag snodde från en mellanring, superlim och tejp. Billig tilt/shift-85:a i lensbabyanda. Funderar på att sätta optiken i en riktig nikonbälg och försöka fixa någon sorts led att vrida optiken i.

I den länkade sidan finns t.ex. Canon Eos med bayonet-fattning och 44.00 i register (är det sammma som millimeter?). Det finns också ett kamerasystem Sigma SA som har den fattningen. Betyder det att man kan använda båda tillverkarnas objektiv på de olika kameramodellerna?

Martin: Vad gillar du känslan när du insåg att objektivet vad fast? ;P
Finns fan ingen värre känsla.. Har varit med om många liknande situationer =)

---
Jag provade att hålla mitt Topcor 200 f/4 mot min nikonkamera och provskjöt lite.. den visade sig vara otroligt skarp och ha klar, fin färgåtergivning.. frågan är bara hur jag fäster den på riktigt på min nikonkamera..
Objektivet har liksom "inverterat" fäste (mot nikon F då förstås)

ska bane mig kolla upp mer om det..

Thomas Olinger skrev:
I den länkade sidan finns t.ex. Canon Eos med bayonet-fattning och 44.00 i register (är det sammma som millimeter?). Det finns också ett kamerasystem Sigma SA som har den fattningen. Betyder det att man kan använda båda tillverkarnas objektiv på de olika kameramodellerna?
Det beror på hur bajonettfattningen i övrigt ser ut. Är hålet i kameran större än gluggen och kamerahuset kortare än vad gluggen är avsedd för så funkar det att göra en adapter. Är avståndet mycket större mellan filmplan och bajonett än vad gluggen är konstruerad för så går det nog att göra en adapter även om hålet i kamerahuset är för litet. Adaptern får ju en viss tjocklek i sig själv nämligen.
Nikonobjektiv går exempelvis att använda på Canon EOS-systemet med adapter. Canon har nämligen större hål i kamerahuset, så en adapter kan delvis sitta nere i själva kamerahuset och därför bli tillräckligt kort för att avståndet ska bli rätt. Är avståndet för stort så kan man inte fokusera på oändligheten, men väl på nära håll. Det blir som att ha en mellanring på kameran; fokusområdet flyttas närmare.

harryett skrev:
Martin: Vad gillar du känslan när du insåg att objektivet vad fast? ;P
Finns fan ingen värre känsla.. Har varit med om många liknande situationer =)
Mindre roligt, hehe. Jag kom att tänka på vad jag läst om vissa äldre Nikonobjektiv (ej AI) som obevekligen fastnar på kameran om man försöker montera dem.

Jag provade att hålla mitt Topcor 200 f/4 mot min nikonkamera och provskjöt lite.. den visade sig vara otroligt skarp och ha klar, fin färgåtergivning.. frågan är bara hur jag fäster den på riktigt på min nikonkamera..
Objektivet har liksom "inverterat" fäste (mot nikon F då förstås)

ska bane mig kolla upp mer om det..
Tejp! :-D

Jag har för mig att jag någonstans har läst att just Konicas objektiv går att sätta på ett Nikonhus. Dock inte som den ska vara. Jag har för mig att den ska monteras lite snett samt att den inte kommer att sitta bajonetten ordentligt utan få en förlängning på någon millimeter. Man skulle alltså få en utmärkt makroglugg dock lite snett monterad och utan möjlighet att fokusera på oändligt. Har även för mig att jag testat det en gång i tiden och att det verkligen fungerade. Jag känner inte igen att det skulle vara något problem med att den fastnar och inte heller att man skulle behöva modifiera det (alltså inte ta bort stoppskruven).

Är det någon som har hört något liknande? Kan det vara något annat fabrikat som jag blandat ihop det med?

divander skrev:
Är det någon som har hört något liknande? Kan det vara något annat fabrikat som jag blandat ihop det med?
Någon på ett musikforum där jag skrev om saken hade för sig det också. Det kanske var du? (musikpolen.se)

MattiasL skrev:
Haha, är det inte lättare att köpa gammal optik av rätt märke så man slipper ha den på snedden?
Med "snett" antar jag att han menar att det sitter roterat snett, inte på snedden längs den optiska axeln;-)
Nu hade jag det här objektivet hemma, så varför inte prova? Det funkade ju nästan:-D
Med hemgjord mellanring (ihoplimmat kamerahuslock och objektivlock) gick det finfint.

MattiasL skrev:
Tråkigt för oss nikonister att det ska vara så fasligt långt till filmplanet. Inget skoj att experimentera med. Contax/Yashica går ju nästan. En millimeter fel. Borde inte det gå att fila till, så man får sin egen ZF-optik?
Om du är villig att göra permanent ingrepp i objektiven borde en millimeter gå att övervinna, det finns verkstäder där ute som bygger om vissa eftertraktade objektiv till valfri fattning.

Problemet är istället att 1/10 mm avgör om du får fokus till oändligt eller inte, varför precision är nödvändigt. Med min egenhändigt tillsnickrade OM->EF adapter tog jag inte tillräcklig hänsyn till sekundlimmets tjocklek, varför vissa objektiv inte riktigt ger oändligheten. För närbildsbruk är det dock inte lika noga.

/Daniel

Makten skrev:
Någon på ett musikforum där jag skrev om saken hade för sig det också. Det kanske var du? (musikpolen.se)

Nej det var inte jag.

Med "snett" antar jag att han menar att det sitter roterat snett, inte på snedden längs den optiska axeln;-)
Nu hade jag det här objektivet hemma, så varför inte prova? Det funkade ju nästan:-D
Med hemgjord mellanring (ihoplimmat kamerahuslock och objektivlock) gick det finfint.

Jo jag menar roterat snett. Jag har för mig (men är väldigt osäker) att markeringen på objektivet som man passar in mot markeringen på huset skulle vara rakt upp och sedan skulle objektivet vridas åt fel håll. Har för mig att det var här på Fotosidan jag läste det för något år sedan. Jag har försökt söka men har inte hittat något.

ANNONS
Götaplatsens Foto