Makten
Aktiv medlem
Idag var jag ruskigt nära att pajja min D200, tror jag. Jag satt och mätte och grejade som en tok på ett gammalt manuellt Konica 40/1,8 för att se om man skulle kunna använda det med nån slags adapter på D200:an. Det visade sig att Nikon och Konica har nästan exakt samma avstånd mellan filmplan och bajonett, runt 40 mm. Alltså borde det funka på nära avstånd i alla fall. När jag väl kollat lite så provade jag ett Nikon objektivlock på Konicagluggen. Det passade, men det gick inte att vrida den i passning eftersom Konica har omvänd bajonettriktning. Jag demonterade då den lilla stoppskruven på objektivet, och se, det passade nästan precis! Någon tiondels glapp i längsled bara, men klackarna passade skitbra. Jaha, kunde man kanske prova att försiktigt lägga objektivet direkt i kamerabajonetten? Dum som man är så provade jag. Det passade, fint! Men sen... gick det inte att få av:-S Det var några kallsvettiga minuter då jag försökte lista ut hur det kunde gå i men inte ur. Jag insåg att det inte kunde vara något annat än lite snävt mellan en punkt på objektivet och en i kameran. Och efter lite lirkande lossnade det, lyckligtvis. Det provar jag inte igen;-) Dock verkar det till och med som om man skulle kunna få bländarautomatik om man väl putsar till det som hakar i på fel ställe, vad det nu kan vara. Jag tänker inte prova, men det är en kul tanke, hehe. Det är nämligen så att bländarpinnen hamnar på exakt rätt ställe om man sätter i objektivet "rätt" och vrider åt fel håll.
Nåväl, kameran blev rysligt snygg med gluggen på (även om gluggen sitter upp-och-ned, ähum), och jag tog en bild. Nån bild med D200:an med gluggen på tog jag däremot inte. Jag var lite för nervös, då jag inte visste om spegeln skulle slå i eller nåt annat dumt;-)
Nåväl, kameran blev rysligt snygg med gluggen på (även om gluggen sitter upp-och-ned, ähum), och jag tog en bild. Nån bild med D200:an med gluggen på tog jag däremot inte. Jag var lite för nervös, då jag inte visste om spegeln skulle slå i eller nåt annat dumt;-)