Annons

DPP - problem att öppna vissa TIFF-filer

Produkter
(logga in för att koppla)

Canalog

Avslutat medlemskap
Jag har en fråga på DPP - Digital Photo Professional

Fråga: Varför kan jag bara öppna vissa TIFF-filer i DPP? Tumnageln i DPP visar bara ett stort frågetecken för vissa TIFF-filer, andra TIFF-filer kan öpnnas? Jag såg t.o.m. en jpegfil som visades som ett stort frågetecken i tumnageln... (jag har senaste versionen av DPP)
/B
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Hittade på nätet något om att DPP klarar exif-kompatibla jpg och tiff.
Det hade ju kunnat vara något, men gissar att de bilder du provar med är exif-kompatibla.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag är ingen expert heller. Men jpeg och tiff är ”ganska breda” standards. Olika programvaror har tolkat standarderna olika. En fil sparad i en programvara är tyvärr inte garanterad att kunna öppnas i en annan.

Men nu till Exif som är en egen standard. Tydligen kan man välja om man vill tillämpa exif inom jpg och tiff-standarderna.

Jag tolkar det jag läste att DPP kräver att programvaran som skapar filen har tillämpat exif-tillägget. Annars kan inte DPP öppna filen.

Någonstans läste jag att särskilt filer skapade i GIMP kan bli problematiska.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Jag kan förklara lite hur jag jobbar...
Jag Öppnar Canon CR2 råfiler m hj a Adobe bridge, en dubbelklick på tumnageln i Bridge, så öppnas råfilen i Camera Raw. Gör justeringar, och klickar på ”öppna” så öppnas filen i vanliga (senaste) Photoshop. Där beskär jag mm, och klickar sen på ”spara som”, väljer tiff-fil.
När jag då senare vill öppna tiff bildfilen i DPP så får jag istf tumnagel med bilden bara ett stort frågetecken.
mvh
/B
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Det är alltså någon skillnad i hur Adobe och Canon har implemterat tiff-standarden. Tänker jag då.
Jag kanske är en liten bit på väg i min felsökning...De tiff-filer som de facto visas i DPP, har EXIF-info. Men de TIFF filer i DPP som bara visas som en svart ruta med ett stort frågetecken, verkar inte ha EXIF-info.
Men varför förlorar/har då inte vissa Tiff-filer EXIF info??
Får grotta vidare!
 

martley

Aktiv medlem
Jag är inte så värst hemma på detaljer om olika bildformat, men kan det vara så att TIFF precis som RAW kan innehålla en optionell jpeg-kopia i låg upplösning avsedd för preview, som således saknas i de bilder som bara blir ett frågetecken ?
 
ANNONS