Annons

DPP Version 3.8.0.0

Produkter
(logga in för att koppla)

Jan.E..

Avslutat medlemskap
DPP
Version 3.8.0.0
Så glad jag blev när jag märkte att en enkel men
Ändå viktig detalj lagts till det senaste DPP Programmet
Och då tänker jag på att räta upp Horisonten . Jo det är inte nåt
Problem att dra in bilden man ska fixa till i ett annat program .
Men jag anser att det jag behöver för min del finns i DPP, som nu
Blivit ett steg bättre.
Det här kanske inte är hela världen !! blev bara så glad !! mvh till er alla Jan E..

Tack för tipsen men det var du sjutton vad det var svårt att hitta?! Har nu vandrat genom Canon-Europe och sen Canon-USA för att leta uppdateringsfil (jag kör 3.7) men kan inte hitta något. Någon som hittat???

Tack, var tydligen ouppmärksam!. Det fanns även under 7D på Canon USA. Konstigt att inte Sverige-siten länkar dit.

Edit: har börjat uppskatta DPP mer och mer. Köpte en 7D i höstas och då stöddes den inte av ACR. Så jag var "tvungen" prova DPP, och jag tycker fortfarande DPP gör ett bättre jobb än ACR fast den nu stöder 7D.

Tack, var tydligen ouppmärksam!. Det fanns även under 7D på Canon USA. Konstigt att inte Sverige-siten länkar dit.

Edit: har börjat uppskatta DPP mer och mer. Köpte en 7D i höstas och då stöddes den inte av ACR. Så jag var "tvungen" prova DPP, och jag tycker fortfarande DPP gör ett bättre jobb än ACR fast den nu stöder 7D.

Håller med.
Jag har en 5dmk2 och tycker faktiskt att Dpp gör ett bättre jobb än ACR också.

Även Zoombrowser, EOS uttility och Picture Style är uppdaterade, om de innehåller nån annan förbättring än stöd för de nya kamerorna vet jag inte.

Jag läste i en artikel skriven av en Adobe-ingenjör att t.ex. korrigering av objektiv-distorsion gjordes bäst i rå-format före "demosaicing". Förmodar att principen är den samma för godtycklig rotering av bilden. Om DPP gör så vet jag inte, men om så ger dt fördel till DPP som rå-konverterare.

Med bättre och bättre datorkapacitet i kompaktkameror borde de kunna eliminera objektiv-distorsion direkt i kameran och leverera färdiga jpeg-bilder utan tunn- distorsion etc trots bristfälliga objektiv.

Så kanske det kan vara. Men i ärlighetens namn tycker jag nog distorsion är det allra allra minsta problemet att korrigera - när det ens behövs. Men ok, gör man mycket vidvinkel på hus och annat - ja då kan det väl fälla avgörandet.

Men det jag främst gillar i DPP är klarhet, färger, brushantering och skärpa - i defaultinställningarna. Det mesta övrigt gör jag ändå i PS. Nu är jag ingen expert, men även om jag är/var en stor fan av alla möjligheter som finns i ACR så tycker jag det är svårare att få till där. Och (på min dator iaf) långsammare att konvertera till "high quality preview" som är det läget jag vill titta på bilderna i.

I PS CS4 införder "vibrance" som var en av de saker jag verkligen gillade i ACR, så jag har inte så många skäl längre att gå tillbaka tycker jag.

En helt annan sak är att DPP exporterar TIFF till PS, medan ACR gör JPG. Säkert en inställningsfråga men ändå. Det "känns" bättre med de 16 bitarna i TIFF. Några klick mindre igen. :)

(...)
En helt annan sak är att DPP exporterar TIFF till PS, medan ACR gör JPG. Säkert en inställningsfråga men ändå. Det "känns" bättre med de 16 bitarna i TIFF. Några klick mindre igen. :)

Visst kan du välja annat format ut från ACR, klicka på det som ser ut som länktext under bilden och du väljer format och 8 eller 16 bitar.

Har man ett kit-objektiv typ 18-55 så blir det en del distorsion på vidvinkelsidan, men för det mesta tänker man inte på det när inga annars raka sidor finns med i bilden, men om kollar och jämför när man t.ex. tagit relativa närbilder på folk med vidvinkel så blir det skillnad även om man annars inte tänkt på det.

Jag tycker också att DPP på något sätt får ut mer av bilderna, men program som LR är ju helt överlägsna med sin katalogisering och för de som är proffs och/eller har stora mängder bilder går det ju inte att hatta omkring i olika program.

Bara en liten fråga mellan. Ingår ACR i Lightroom?
Jag har faktiskt inte sett tjusningen med DPP, tycker det är riktigt kass faktiskt :p men antagligen har jag inte hittat rätt när jag letat i menyerna?

LR:s bildredigering är som jag förstått det i princip samma som ACR även om det lär kunna skilja i en del detaljer.

Vad som har gjorts i ACR kan visas i LR om nu inte ACR är av senare version.

DPP är nog för de som gör bilden färdig på fältet, när slutaren är och ridån har gått färdigt är 98% av bilden klar. ;-)

ang arb flöde..

Ja så skulle jag nog se mit arb flöde men jag har stor respekt till de som jobbar med
CS4 eller liknande program , så mycket underbart efter arb som ligger bakom många härliga foto och jag blir klart avundsjuk på kunskapen som ligger bakom .
Så som du skrev jobbar jag att kanske 90% är färdigt när jag tar bilden och resten hjälper DPP till med .

mvh Jan.E.

ANNONS
Götaplatsens Foto