Annons

Drönarfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

rÅgerArt

Medlem
Har precis börjar fotografer med min Mavic air pro platinium. Har endast provfilmat tidigare men det var inte min grej. I stället för att den ska ligga i garderoben tänkte jag plåta med den i stället, andra perspektiv än vad som är möjligt med vanliga kameran :)
Jag upplever stora skärpeproblem vid större avstånd typ 250m över tex Öresundsbron. Bra ljus/ väder (nästan vindstilla) skarpa konturer. Upplever samma problem oavsett jpg bild eller dng. Har bara testat jpg tidigare och på ganska nära avstånd och då blir det fin skärpa i bilderna. Inga filter på kameran heller som ev kan störa.
Kör iso 100, AF (skärpan verkar vara på rätt ställe) Någon som har haft samma problem?
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Kanske skulle du lägga upp/länka till en bild om du vill ha vettigt svar, Så här på våren orsakar värmedaller stora problem, speciellt om man fotograferar efter kl. 07-08 på morgonen då solen hunnit värma upp landområden (det behövs inte mer än 20-50 meters landområde mellan kamera och motiv förrän man märker en kraftig nedgradering av skärpa så här års om man fotar på längre håll än 50-100m. Prova att fota närmare havet (helst ha kameran över hav och inte land) så kan man säkert få skarpa bilder ända fram till kl 10-11 med lite tur. Sedan är det nog kört så här på våren. Själv har jag problem att få skarpa fågelbilder på längre håll än 30 m efter kl. 08 på morgonen i alla fall med detta väderläget med kalla nätter och en stigande sol som värmer land och sedan även hav.

Mitt råd är att prova igen på morgonen (innan kl. 07. helst dagar då det är lite kyligare även över land. Här på ostkusten brukar det i alla fall bli klara bilder vid ost eller nordvind (alltid kallt som satan vid kusten här då) upp till 20 km. Vissa morgnar kan vi fotografera långe Jan på Ölands södra udde och få relativt skarpa bilder från sydöstra Blekinge. Men efter ca kl. 07-08 ser man inte vad det är man fotat.
 
Senast ändrad:

M7_21

Aktiv medlem
Om du redigerar dina bilder i Photoshop, prova att dra reglaget "Ta bort dis" lite åt höger.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Tror han menar 250m till motivet över öresundsbron, formulering bara :)
Hoppas det i allafall :)
Hoppas också det!
Kan ju tillägga att regelverket kommer att bli betydligt mer strikt ifrån 1 Juni.
Då kommer det att krävas ”körkort” för de allra flesta drönare.
Samtidigt som kravet på avstånd till människor och byggnader kommer att öka rejält.
 

M7_21

Aktiv medlem
Hoppas också det!
Kan ju tillägga att regelverket kommer att bli betydligt mer strikt ifrån 1 Juni.
Då kommer det att krävas ”körkort” för de allra flesta drönare.
Samtidigt som kravet på avstånd till människor och byggnader kommer att öka rejält.
Hittade dett inlägg på Facebook idag med information om nya regler.
Skärmavbild-2020-05-03-kl.-09.56.26.jpg
 

M7_21

Aktiv medlem
Skärmdumpen jag lade ut ska väl vara någon form av en sammanställning för de olika drönartyperna. Men, du har en poäng där att i slutänden är det Trp.styr som har det giltiga beslutet.
 

perhel

Aktiv medlem
ok, det kan vara så att i vissa länder är det så. Vi går efter de Svenska reglerna och där verkar drönare under 7kg vara tillåtna.
 

M7_21

Aktiv medlem
Ska bli intressant att följa detta, hur det blir utformat resp vilka regler vi ska följa sedan.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Tror han menar 250m till motivet över öresundsbron, formulering bara :)
Hoppas det i allafall :)
Kan ju tillägga att stora delar av Öresundsbron ligger inom 5 KM från Kastrup. Vilket gör att flygning inom det område som är 5 KM från Kastrups flygplats. Vilket innebär att flygning inte är tillåten där.
 

M7_21

Aktiv medlem
Redax på FS verkar morgontrötta, så jag rycker in och rapporterar senaste drönarnytt. 😉

De nya drönarreglerna träder i kraft först vid årsskiftet:
Såg detta, skönt att det är framflyttat, verkar inte vara helt genomtänkt fram till idag. Sett och läst på Facebooks alla grupper, stor förvirring runt detta innan, hoppas det klarnar fram till årsskiftet!
 
ANNONS