Annons

Duger "vanliga" prylar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Även om jag inte är proffs på att mecka med bilar så går det förbaskat mycket lättare med rätt verktyg. Tekniska innovationer är också kul.
Jag älskar nya saker som kommer ut på marknaden.

Även om jag inte är proffsfotograf - vad det nu är - så är det jättekul att förkovra sig i nya tekniska saker. Att kasta sig in i en bibeltjock manual och fullständigt besatt, lusläsa den.

Blir jag intresserad av någonting så vill jag ha saker som känns rätt för mig. Skiter fullständigt i om jag blir idiotförklarad pga alla pengar jag spenderar. :) jag har kul, det är viktigast. Jag är ändå fullt medveten om att svindyra kameror inte gör mig till bildkonstnär av högsta dignitet.

Fotointresset har konstant ökat och jag känner nu att det är dags för utrustning som jag även kan använda i firman.

Men ni som är proffs kan ju se här vad jag begärt offert på:
Iallfall en början.

ARTIKEL ArtikelNr

D200 med AF DX 18-70 paketet 503252
Batteripack till D200 MB-d200 554014
Blixt SB-800 11632
Stativ och paraplyset EL-20536 42154
Softbox 100X100 EL 42211
L358 FlashMaster 46936
Skyport Data/radio 42303
Blixtpaket 2st RX300 med tillbehör 42156
Samt en reflexskärm diameter 50-75cm nånting ?

Kommer att komplettera med ytterligare gluggar.
Samt studiobakgriunder Cubelite mm.

Nå - är jag helt ute och cyklar?
Skall användas som portabel/fast utustning för bl.a produktfotografering mm.

Kom gärna med synpunkter - har budgeterat inköp i första skedet för runt 50 papp.
Vill någon idiotförklara mig så varsegod :)

Det är väl också så att fotoutrustning faktiskt inte år SÅ dyr jämfört med alla andra omkostnader (lön, sociala avgifter, lokalhyra, reskostnader osv), att vara fotograf skiljer sig väl gissningsvis inte från andra yrken i det att det sällan lönar sig att spara in på de verktyg som behövs för att göra ett bra jobb.

Jag läste nyligen i en fototidning en test av något extremt tele (jag tror det var Sigmas 800 mm). Recententen skrev appropå kostnaden att han för ett antal år sedan när han var verksam som sportfotograf oavbrutet retat en kollega som just köpt ett mycket dyrt 1000 mm objektiv , han slutade med det när kollegan i fråga lyckades ta en bild med det som hamnade på framsidan på flera tidningar; den enda bilden betalade med marginal för objektivet.

Splanky skrev:
Nå - är jag helt ute och cyklar?
Skall användas som portabel/fast utustning för bl.a produktfotografering mm.
Jag hade fimpat batterigreppet. Särskilt med tanke på vad du ska fotografera. Det lämpar sig inte nåt vidare om du ska ha kameran på stativ, och du har nog ingen jättenytta av vertikalgreppet heller då.

Makten skrev:
Jag hade fimpat batterigreppet. Särskilt med tanke på vad du ska fotografera. Det lämpar sig inte nåt vidare om du ska ha kameran på stativ, och du har nog ingen jättenytta av vertikalgreppet heller då.

Grejan var att jag har förstått att den käkar batterier - men man kanske kan ha en del extra istället. Tack för rådet.

Splanky skrev:
Grejan var att jag har förstått att den käkar batterier - men man kanske kan ha en del extra istället. Tack för rådet.

Ja, den tar en del batterier i anspråk, men om du kör på stativ så känns den inte lika stabil. Jag plockar bort batterigreppet när jag använder stativ, och framför allt i kombination med lite större och tyngre objektiv.

/F

ANNONS