Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Dumsnålt att köpa begagnat?
- Trådstartare Jocce
- Start datum
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
Hej
Är av den helt omvända uppfattningen.
Har köpt flera objektiv begagnat och det har visat sig vara både prisvärt och helt ok.
Ofta kan man då välja proffsigare grejor till samma peng som nya enklare.
Roine
Är av den helt omvända uppfattningen.
Har köpt flera objektiv begagnat och det har visat sig vara både prisvärt och helt ok.
Ofta kan man då välja proffsigare grejor till samma peng som nya enklare.
Roine
RolandM
Aktiv medlem
En Sigma 70-300 som pressenterades på länken skull einta jag vara rädd att köpa begagnad.
En näst intill oanvänd Canon EF-S 18-55 som den i länken visade optiken är även den ett köp jag lungt skulle göra begagnat.
En näst intill oanvänd Canon EF-S 18-55 som den i länken visade optiken är även den ett köp jag lungt skulle göra begagnat.
Linmajon
Aktiv medlem
Eftersom bra optik har rejält lång livslängd är det snarare dumt att INTE köpa begagnat. Problemet brukar vara att hitta just det man vill ha begagnat. Är det bra och billigt (oftast flera tusingar under nypris) säljs det fort som blixten. Canons/Nikons senare påhitt med billiga DSLR-kameror har gjort marknaden rejält het. Ibland är begagnat nästan lika dyrt som nytt.
Pongu
Aktiv medlem
Jag har aldrig köpt ett objektiv nytt. Nästan hela min utrustning är begagnad. Bra prylar håller, så jag håller med om att det är dumt (ur ett ekonomiskt perspektiv) att köpa nytt.
Men, det är klart, har man gott om pengar, inte vill ha en enda repa på prylarna (men hur ska man då våga använda dem?) och vill slippa att leta runt, är det väl inte fel.
/Pontus
Men, det är klart, har man gott om pengar, inte vill ha en enda repa på prylarna (men hur ska man då våga använda dem?) och vill slippa att leta runt, är det väl inte fel.
/Pontus
janne ö
Aktiv medlem
Är det en seriös säljare, butik eller privatperson, så kan du väl få låna grejerna och ta en provrulle? För min del så har jag bara en gång handlat av en kille som skickade prylarna. Det enda i glasväg som då kom var en MC7 konverter till Mamiyan.
När jag köpte mitt trehundra så lånade jag det och gick ut på gatan. Drog av en rulle, hälften mot en dagstidning, självfallet använde jag stativ och så hem och soppade. På kvällen köpte jag det. Säljaren, en stor skrothandlare i sthlm, tyckte det var ett jättebra sätt, jag vill ha nöjda kunder, sa han. Dessutom får man garanti på beg.
När jag köpte mitt trehundra så lånade jag det och gick ut på gatan. Drog av en rulle, hälften mot en dagstidning, självfallet använde jag stativ och så hem och soppade. På kvällen köpte jag det. Säljaren, en stor skrothandlare i sthlm, tyckte det var ett jättebra sätt, jag vill ha nöjda kunder, sa han. Dessutom får man garanti på beg.