Annons

Dumsnålt att köpa begagnat?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Är väldigt sugen på lite ny optik!

Är det dumsnålt att köpa begagnat?
Finns juh vissa risker att köpa beggat, då man inte vet vad objektivet (eller vad man nu vill köpa) har levt för liv, även om det kanske ser bra ut utvändigt!

/Jocce

Hej

Är av den helt omvända uppfattningen.

Har köpt flera objektiv begagnat och det har visat sig vara både prisvärt och helt ok.

Ofta kan man då välja proffsigare grejor till samma peng som nya enklare.

Roine

Eftersom bra optik har rejält lång livslängd är det snarare dumt att INTE köpa begagnat. Problemet brukar vara att hitta just det man vill ha begagnat. Är det bra och billigt (oftast flera tusingar under nypris) säljs det fort som blixten. Canons/Nikons senare påhitt med billiga DSLR-kameror har gjort marknaden rejält het. Ibland är begagnat nästan lika dyrt som nytt.

Jag har aldrig köpt ett objektiv nytt. Nästan hela min utrustning är begagnad. Bra prylar håller, så jag håller med om att det är dumt (ur ett ekonomiskt perspektiv) att köpa nytt.

Men, det är klart, har man gott om pengar, inte vill ha en enda repa på prylarna (men hur ska man då våga använda dem?) och vill slippa att leta runt, är det väl inte fel.

/Pontus

Kom över ett EF 300/4L, för något år sedan.. Det visade sig vara tillverkat 1992... Hur bra som helst..Säljer jag nog aldrig..

Är det en seriös säljare, butik eller privatperson, så kan du väl få låna grejerna och ta en provrulle? För min del så har jag bara en gång handlat av en kille som skickade prylarna. Det enda i glasväg som då kom var en MC7 konverter till Mamiyan.

När jag köpte mitt trehundra så lånade jag det och gick ut på gatan. Drog av en rulle, hälften mot en dagstidning, självfallet använde jag stativ och så hem och soppade. På kvällen köpte jag det. Säljaren, en stor skrothandlare i sthlm, tyckte det var ett jättebra sätt, jag vill ha nöjda kunder, sa han. Dessutom får man garanti på beg.

ANNONS
Götaplatsens Foto