Annons

DV-kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas S Eriksson

Aktiv medlem
Om jag hittat fel plats för min fråga så visa mig gärna rätt.

Jag har fotat i 5-6 år nu och har fått en stor lust att ta mig vidare och prova på att även filma. Jag har ingen DSLR som kan filma idag och jag har INTE tänkt byta kamerahus, så droppa alla de tipsen. Jag är ute efter att prova på en filmkamera.
Modell? Ja, det är det jag ska försöka komma på. =)

En snabb koll säger mig att det nog finns fler modeller av filmkameror än det finns stillbildskameror.
Ska jag prova en kamera för 500:- eller en för 5000:-? Märkesmodell eller No Name?
Vad ska jag tänka på?

Ge mig det ni har =)

Jag kan inget om DV-kameror, men det är väl som med allt annat, man får vad man betalar för. Köp nåt billigt och prova på. Lär dig av detta vad du egentligen behöver och satsa sedan på detta. Eller köp något halvbilligt och nöj dig med detta i trygg förvissning om att något dyrare egentligen bara handlar om andra faktorer än vad som egentligen syns i det färdiga materialet. Om man nu inte skall pressa gränserna för det möjliga förstås. Så tycker jag det i alla fall verkar med foto. Kanske är det annorlunda med film?

Inte för liten sensor

Om jag hittat fel plats för min fråga så visa mig gärna rätt.

Jag har fotat i 5-6 år nu och har fått en stor lust att ta mig vidare och prova på att även filma. Jag har ingen DSLR som kan filma idag och jag har INTE tänkt byta kamerahus, så droppa alla de tipsen. Jag är ute efter att prova på en filmkamera.

En snabb koll säger mig att det nog finns fler modeller av filmkameror än det finns stillbildskameror.
Ska jag prova en kamera för 500:- eller en för 5000:-? Märkesmodell eller No Name?
Vad ska jag tänka på?

Ge mig det ni har =)

Jag har en Canon HV20 som filmar på mini DV- kasett: Man kan välja mellan standard eller HD-video. Jag tycker du ska försöka få tag i en skapligt stor sensor (denna är 1/2.7 tum). Det är ett plus i dåligt ljus. Idag är det gott om kameror med minneskort så det är nog ett bättre alternativ. Minneskorten verkar bli större hela tiden (eller billigare för samma storlek).

En länk: www.camcorderinfo.com

De har massor av tester men det är svårt att hitta alla tyvärr

Jag har en Canon HV20 som filmar på mini DV- kasett: Man kan välja mellan standard eller HD-video. Jag tycker du ska försöka få tag i en skapligt stor sensor (denna är 1/2.7 tum). Det är ett plus i dåligt ljus. Idag är det gott om kameror med minneskort så det är nog ett bättre alternativ. Minneskorten verkar bli större hela tiden (eller billigare för samma storlek).

En länk: www.camcorderinfo.com

De har massor av tester men det är svårt att hitta alla tyvärr

Tack för länk. =) Ska genast kolla den.

Just det där med DV-kasett kontra minneskort är sånt som jag funderat över.

För fem år sedan köpte jag en DV kamera av instegsmodell, som har varit bra att lära sig filma och redigera med. Lite segt är det att kopiera över materialet till datorn. Tar lika lång tid att överföra som den inspelade tiden.

Har precis uppgraderat till en instegs HD kamera med SD kort istället för DV-band. Överföringen går snabbare eftersom det bara är en kopiering. Redigeringen går fint också, men rendering av ny film kostar datorkraft eftersom det är stora mängder komprimerad data.

Har alltså en DV cam till salu billigt :)

Jag har ingen DSLR som kan filma idag och jag har INTE tänkt byta kamerahus, så droppa alla de tipsen. Jag är ute efter att prova på en filmkamera.

Du behöver inte byta bort ditt kamerahus för stillbildsfotandet om du är nöjd med det du har, men du borde kanske ändå fundera på en DSLR bara för själva filmningen.
Jag jobbar på ett resurscenter för film och ett uppdrag är att arbeta med unga filmtalanger och ge dem support i sin utveckling. Och faktum är att de ambitiösaste filmskaparna idag faktiskt kör på DSLR framför dedikerade videokameror. Helt enkelt för att sensorerna i DSLR på många sätt är överlägsna de traditionella filmkamerornas när det gäller att filma i befintligt eller sämre ljusförhållanden, och ger ett behagligt skärpedjup som ofta är platt med de vanligaste film-ditona. Bara på sista tiden har det vänt tillbaks och ett antal tillverkare har börjat implementera DSLR-sensorer i sina dedikerade filmkameror. Men de är förhållandevis dyra. DSLR ger mest "bang-for-the-buck" helt enkelt.

Även vissa TV-produktioner arbetar helt eller delvis med DSLR idag. Tillexempel serien "Ingen bor i skogen" var skjuten på en Canon DSLR.

Sen ska man veta att man får jobba med manuell fokus på en DSLR (det finns vissa med en slags AF men den är närmast oanvändbar). Men i professionella filmsammanhang jobbar man i alla fall traditionellt utan AF.

Och så kan nedskalningen av en högupplöst sensors pixlar till vanlig film-HD skapa moaré i vissa lägen och snabba panoreringar får man vara försiktig med. Men planerar man sin filmning så går det bra.

Nu vet jag ju inte vad du har för system, men Canon leder videoracet just nu. Jag känner ingen seriös filmare som använder någon annan DSLR än Canon. Skulle du sitta på ett CAnon-system så är det inget att fundera på tycker jag. Då har du ju ett objektivutbud du med största säkerhet kan använda både för stillbild och film.

Det var mina fem cent i ämnet.

Lycka till med ditt val.

ANNONS
Götaplatsens Foto