Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Dynamiskt omfång 6mp kontra 10 mp
- Trådstartare interpix
- Start datum
Teoretiskt sett blir det ju svårare att bibehålla dynamiken vid en minskning av pixlarna. Men å andra sidan är högupplösta sensorer i regel nyare, med de teknikframsteg som gjorts sedan de äldre släpptes, vilket gör jämförelsen lite skev.
Men med identisk teknik i två sensorer varav den ena har större pixlar så kommer den att vinna kampen om omfånget.
Men med identisk teknik i två sensorer varav den ena har större pixlar så kommer den att vinna kampen om omfånget.
magnus67
Aktiv medlem
Utveckla gärna varför det är så.jimh skrev:
Teoretiskt sett blir det ju svårare att bibehålla dynamiken vid en minskning av pixlarna.
Att mindre pixlar ger mer brus pga att det blir trängre och varmare förstår jag, men att tonomfånget skulle påverkas verkar inte lika uppenbart (för mej).
.Z.
Aktiv medlem
Jag drömmer fortfarande om en ny 6:a som är optimerad, dynamiskt & brusmässigt. Mums!!!jimh skrev:
Teoretiskt sett blir det ju svårare att bibehålla dynamiken vid en minskning av pixlarna. Men å andra sidan är högupplösta sensorer i regel nyare, med de teknikframsteg som gjorts sedan de äldre släpptes, vilket gör jämförelsen lite skev.
Tyvärr så får jag nog bara drömma...
//Larsa
interpix
Aktiv medlem
Det jag har hört skulle kunna beskrivas som om man tex försöker mäta nederbörden under 1/100 sek, har man ett allt för litet kärl finns risken att ingen vattendroppe hamnar i kärlet. Dropparna får man byta ut mot fotoner och kärlen mot pixlar .
Jag reserverar mig för att det kan vara helt fel
Jag reserverar mig för att det kan vara helt fel