Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dyra inköp för fotohobbyn?

Produkter
(logga in för att koppla)

Third eye

Aktiv medlem
I går beställde jag en mc-scooter delvis för att ha för min fotohobby (skulle köpa vanlig mc men kom på att jag hade mer nytta av scooter ihop med fotandet).

Jag kan inte va den enda som köpt fordon eller utrustning som inte direkt är fotorelaterat men som köpts in med foto som argument.

Så vad är det mest "utflippade" ni köpt för att vidga ert fotande? Bil, båt, 4-hjuling eller helikopter?
 

Leaflet

Aktiv medlem
Hehe, på önskelistan står en Landrover Defender. Men trots ihärdig argumentation om detta fordons förträfflighet vägrar sambon. "Jag skulle ALDRIG köra runt med en sån!".
Ibland förstår jag mig inte på kvinnor......;)
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Sommarstuga mellan Fjällbacka och Grebbestad, som numera är vår permanentbostad.
Som dykare och undervattensfotograf ville jag komma nära Sveriges bästa dykvatten.
 

iBoat

Aktiv medlem
När jag höll på med mäklarfoto skaffade jag en scooter. Oslagbart när man far omkring i stan och snabbt och lätt att parkera. Ren investering enligt mig.
 

Maria Wilhelmson

Aktiv medlem
Hehe, på önskelistan står en Landrover Defender. Men trots ihärdig argumentation om detta fordons förträfflighet vägrar sambon. "Jag skulle ALDRIG köra runt med en sån!".
Ibland förstår jag mig inte på kvinnor......;)
Hahaha! Det är nog skillnad på kvinnor och kvinnor :))) Har en Jeep Wrangler för att utöva mina intressen!
Maria
 

ErlandH

Aktiv medlem
Hehe, på önskelistan står en Landrover Defender. Men trots ihärdig argumentation om detta fordons förträfflighet vägrar sambon. "Jag skulle ALDRIG köra runt med en sån!".
Föreslå en Land Rover Discovery istället. Eller en Range Rover. De kan allt som Defender kan men är dessutom bra och bekväma bilar.
 

Third eye

Aktiv medlem
Ja i stan och närområdet är scooter helt suveränt. Detta är scooter nr 2 men den förra räknar jag inte riktigt. En opålitlig kines-scooter jag köpte för 6000kr. Den höll i 3 sommrar sen var det skrot.

Faktiskt så upptäckte jag min kommun på ett helt nytt sätt, jag hittade bakgator jag inte visste fanns och små avstickare ut på "landet" fick mig att uppskatta Karlstad med omnejd så otroligt mycket mer.

Ensliga skogsvägare där jag aldrig skulle köra in bilen ens, det var bara att köra in och upptäcka vad som nu fanns att upptäcka, nedlagda gamla bruk och allt möjligt roligt. Och en massa djur.

Misstaget jag gjorde var just att köpa engångsscooter, den gjorde 90 med nöd och näppe och den skakade krängde. Olustigt att följa landsvägsrytmen och man missade naturen.
Nästa vecka hoppas jag att en levereras, sen kan sommaren börja:)
 

iBoat

Aktiv medlem
Ja i stan och närområdet är scooter helt suveränt. Detta är scooter nr 2 men den förra räknar jag inte riktigt. En opålitlig kines-scooter jag köpte för 6000kr. Den höll i 3 sommrar sen var det skrot.

Faktiskt så upptäckte jag min kommun på ett helt nytt sätt, jag hittade bakgator jag inte visste fanns och små avstickare ut på "landet" fick mig att uppskatta Karlstad med omnejd så otroligt mycket mer.

Ensliga skogsvägare där jag aldrig skulle köra in bilen ens, det var bara att köra in och upptäcka vad som nu fanns att upptäcka, nedlagda gamla bruk och allt möjligt roligt. Och en massa djur.

Misstaget jag gjorde var just att köpa engångsscooter, den gjorde 90 med nöd och näppe och den skakade krängde. Olustigt att följa landsvägsrytmen och man missade naturen.
Nästa vecka hoppas jag att en levereras, sen kan sommaren börja:)
Jag gjorde ungefär samma misstag. Jag skaffade en kinesisk elscooter. Tanken med el är bra, men tyvärr föll den mer eller mindre isär av sig själv och nu fungerar den inte alls. Kinesisk kvalitet av sämsta sort.
 

frwe

Aktiv medlem
Hehe, på önskelistan står en Landrover Defender. Men trots ihärdig argumentation om detta fordons förträfflighet vägrar sambon. "Jag skulle ALDRIG köra runt med en sån!".
Ibland förstår jag mig inte på kvinnor......;)
Kunde skrivit detta själv. Liiiiitet svårt att motivera. Den går tydligen i graven om något år så det gäller att passa på. /Frode
 

snap01

Aktiv medlem
När jag höll på med mäklarfoto skaffade jag en scooter. Oslagbart när man far omkring i stan och snabbt och lätt att parkera. Ren investering enligt mig.
behöver man något bilkörkort för en sådan? vet en mäklare som samlade p-böter o hans tjej tröttnade o köpte en scoter till honom.
 

Third eye

Aktiv medlem
behöver man något bilkörkort för en sådan? vet en mäklare som samlade p-böter o hans tjej tröttnade o köpte en scoter till honom.
.
Så här tror jag det är:
För EU 45-scooter= Eu-kort eller B-kort
För allt annat över EU 45 med 2 hjul krävs A-behörighet, lätt eller tung.
 

iBoat

Aktiv medlem
behöver man något bilkörkort för en sådan? vet en mäklare som samlade p-böter o hans tjej tröttnade o köpte en scoter till honom.
Jag tror det är som Third Eye säger ovan. Sedan finns det klass 1 mopeder som varken behöver registreras eller kräver körkort av någon form. Vanligt B-körkort funkar för alla klasser. Eftersom du som är verksam i Stockholm kanske avstånden är för stora, annars är det ett mycket smidigt sätt att ta sig runt.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Den går tydligen i graven om något år så det gäller att passa på. /Frode
Det var intressant, en nyhet för mig. Vet du mer om detta?

Å andra sidan behöver det inte betyda att man måste "passa på". I Storbritannien lär typ 70 procent av alla LR som tillverkats fortfarande vara i bruk.
 

frwe

Aktiv medlem
Tack, intressant länk! Fast att den "går i graven" var väl inte riktigt sant. Nya modeller av Land Rovers klassiska bruksbil har det ju kommit med jämna mellanrum, nuvarande Defender är väl femte generationen eller nåt.
Men det blir liksom inte riktigt samma grej... /Frode
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Hehe, på önskelistan står en Landrover Defender. Men trots ihärdig argumentation om detta fordons förträfflighet vägrar sambon. "Jag skulle ALDRIG köra runt med en sån!".
Ibland förstår jag mig inte på kvinnor......;)
En Defender skulle jag nog nästan få köpa för min fru. Hon har varit såld på en sådan ända sedan vi såg "Gudarna måste vara tokiga" någon gång på åttitalet.

Men jag försöker få köpa en större TV, så att man ska kunna kolla på bilderna ordentligt. Men där håller hon inte med mig.

Petter ...
 
ANNONS