Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dyra motljusskydd

Produkter
(logga in för att koppla)
Här skrev Du indirekt om L-Objektiv. Du ifrågasätter varför de skulle sända med ett motljusskydd och der gör de inte för "objektiv som diskuteras i tråden", så frågan är omotiverad om Du inte för in L-objektiven.

Förstår dig inte riktigt. Jag skriver inget om L-objektiv. Skriver att de flesta jag sett som har systemkamera INTE använder motljusskydd, även om det ingår. Dessa använder heller inte UV-filter.
De flesta systemkamera änvända är faktiskt ändå konsumentfolk som äger XXXX eller XXX serierna. De köper oftast inte de allra dyraste.

Jag ifrågasätter heller inte varför de inte skickar med skydd för de icke L-objektiv. Varför göra det när de kan sälja det som extra tillbehör till folk som använder dessa? Företaget är ju smart.
L-objektiv är syra som de är och säkert är motljuskskyddet inbakad i priset och eftersom det är L-objektiv s kostar det att köpa extra motljusskydd till det.

Motljusskydden till Canons stora telen (från 200mm/2 och uppåt) kostar 5-6000kr om man skulle behöva ett nytt. :-/ De är dock inkluderade vid köp.

Och?

Alla L-objektiv levereras med motljusskydd. Det var ja vad jag skrev. Gäller även DO-objektiv och några få till.

Du tar i lite när det gäller priset, till EF 300/2,8L IS USM kostar det 4295:-- Kr, men visst de är oförskämt dyra.

Appropå snålt så har jag sett att vissa tillverkare verkar ha slutat leverera med locket till blixtskon med sina kameror.

..... smått sinnesjukt att inte skicka med motljusskydd.

QUOTE]

Sinnessjukt?

Det är väl , att ta i, nästan sinnessjukt bara detta påstående!

Alla vill ha ett så lågt pris på sin optik, som det är möjligt, eller hur, - alla använder inte motljusskydd, det vet tillverkaren/agenturen, alltså blir det ett tillbehör, inte konstigare än så?
Om du tycker, att ett original motljusskyddet är dyrt, 500:-, varför inte köpa ett "pirat" motljusskydd då, objektivet lär säkert fungera ändå!
Det som säljs i små serier är alltid dyrt, i förhållande till tillverkningskostnaden!
Var är problemet?

Om du tycker, att ett original motljusskyddet är dyrt, 500:-, varför inte köpa ett "pirat" motljusskydd då, objektivet lär säkert fungera ändå!
Det som säljs i små serier är alltid dyrt, i förhållande till tillverkningskostnaden!
Var är problemet?
Det behövs inte, jag använder Pentax som skickar med motljusskydd med nästan alla sina objektiv, dessutom kostar sällan motljusskydd i plast mer än 200:- som reservdel.

Inte ens det påkostade motljusskyddet till mitt 200/2.8 kostade mer än ca 250:- när jag behövde det som reservdel.

Alla vill ha ett så lågt pris på sin optik, som det är möjligt, eller hur, - alla använder inte motljusskydd, det vet tillverkaren/agenturen, alltså blir det ett tillbehör, inte konstigare än så?
Efter att ha tittat lite närmare på detta tycks det bara vara Canon och deras kunder som resonerar så här. Nikon, Pentax, Sony och tredjepartstillverkare av objektiv skickar alla med motljusskydd med de allra flesta objektiven, billiga som dyra,

ANNONS
Götaplatsens Foto