PMD
Aktiv medlem
Det är bara proffsobjektiven som levereras med motljusskydd. Tvivlar på att Du ser särskilt många proffs utan motljusskydd.
Vad som är orsak och vad som är verkan är nog inte helt lätt att reda ut.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det är bara proffsobjektiven som levereras med motljusskydd. Tvivlar på att Du ser särskilt många proffs utan motljusskydd.
Här skrev Du indirekt om L-Objektiv. Du ifrågasätter varför de skulle sända med ett motljusskydd och der gör de inte för "objektiv som diskuteras i tråden", så frågan är omotiverad om Du inte för in L-objektiven.
Motljusskydden till Canons stora telen (från 200mm/2 och uppåt) kostar 5-6000kr om man skulle behöva ett nytt. :-/ De är dock inkluderade vid köp.
Det är jag också. Men 17-55/2,8 IS, 50/1,4 och de flesta andra populära konsumentobjektiven gör det garanterat under de 10-20 år som modellen säljs.Jag är övertygad om att alla Canon-objektiv inte säljs i ett par hundra tusen exemplar...
..... smått sinnesjukt att inte skicka med motljusskydd.
QUOTE]
Sinnessjukt?
Det är väl , att ta i, nästan sinnessjukt bara detta påstående!
Alla vill ha ett så lågt pris på sin optik, som det är möjligt, eller hur, - alla använder inte motljusskydd, det vet tillverkaren/agenturen, alltså blir det ett tillbehör, inte konstigare än så?
Om du tycker, att ett original motljusskyddet är dyrt, 500:-, varför inte köpa ett "pirat" motljusskydd då, objektivet lär säkert fungera ändå!
Det som säljs i små serier är alltid dyrt, i förhållande till tillverkningskostnaden!
Var är problemet?
Köpte ett nytt motljusskydd till min sony 24-70 cz....över 1000 lappen![]()
Det behövs inte, jag använder Pentax som skickar med motljusskydd med nästan alla sina objektiv, dessutom kostar sällan motljusskydd i plast mer än 200:- som reservdel.Om du tycker, att ett original motljusskyddet är dyrt, 500:-, varför inte köpa ett "pirat" motljusskydd då, objektivet lär säkert fungera ändå!
Det som säljs i små serier är alltid dyrt, i förhållande till tillverkningskostnaden!
Var är problemet?
Efter att ha tittat lite närmare på detta tycks det bara vara Canon och deras kunder som resonerar så här. Nikon, Pentax, Sony och tredjepartstillverkare av objektiv skickar alla med motljusskydd med de allra flesta objektiven, billiga som dyra,Alla vill ha ett så lågt pris på sin optik, som det är möjligt, eller hur, - alla använder inte motljusskydd, det vet tillverkaren/agenturen, alltså blir det ett tillbehör, inte konstigare än så?
Detta motljusskydd är dock tillverkat av aluminium, så det kostar nog lite mer att tillverka.Köpte ett nytt motljusskydd till min sony 24-70 cz....över 1000 lappen![]()
Tittar på en video som nyss kom it på fstopper.com. Fotograf er Mario SorrentiDet är bara proffsobjektiven som levereras med motljusskydd. Tvivlar på att Du ser särskilt många proffs utan motljusskydd.
Med Hasselbladaren användes motljusskydd.Tittar på en video som nyss kom it på fstopper.com. Fotograf er Mario Sorrenti
Ser inga motljusskydd här inte och fullt solljus och ibland motljus.
http://fstoppers.com/bts-video-behind-the-scenes-of-the-2012-pirelli-nude-calendar-nsfw
/Stefan