Annons

Dyrt 70-200/4L IS

Produkter
(logga in för att koppla)

Slowfinger

Aktiv medlem
Vanliga 70-200/4L får man för ungefär 7000 spänn. Lite tråkigt att priset på den nya versionen hamnar på 13 500 kronor:

http://kamerabild.mkf.se/ArticlePag...d=20&sTitle=Lika som bär, men stadigare en är

Personligen lägger jag nog ner planerna på det objektivet och satsar på 135/2.0L och en extender. Ljusstarkare men utan IS. Samma pris ungefär...

Man undrar ju lite varför IS ska vara så dyrt i vissa objektiv men knappt kosta extra i andra?

Näää... inte en chans att den kommer gå på 13,500kr. Det är nog bara rek ca pris av Canon Sverige som har våta drömmar om vilka fantasipriser som de kan försöka lura oss konsumenter med. Gatupriset lär väldigt snart ligga på knappt 10-11,000kr i Sverige.

Speciellt med tanke på att sony och pentax erbjuder stabilisering i husen. Nu måste Canon börja sätta vettiga priser på sin IS optik. Annars kommer de skjuta sig själva i foten och tappa många trevliga kunder.

Jag tror priset kommer sjunka. För några år sedan låg rek priset på 11000kr på vanliga 70-200/4. Har kollat på en tysk handlare som redan lagt upp det nya och vill ha 1191 Euro. Tror även det kommer sjunka en del.

Intressant Staffan... :) Redan glada besked ;-) Det motsvarar 9300 ex moms d v s 11600 inräknat svensk moms (-tysk+svenskmoms).

Slowfinger skrev:
Man undrar ju lite varför IS ska vara så dyrt i vissa objektiv men knappt kosta extra i andra?

Har jag inte helt fel så finns det endast en på/av-knapp för IS på de enklare IS-gluggarna. På de dyrare har du dessutom en knapp där du kan välja mellan IS på alla ledder eller IS för panorering. Om det i sin tur betyder att det sitter ett bättre och mer avancerat IS i de dyrare gluggarna, vet jag inte. Känns ju lite väl maffigt att betala 6000 kr extra endast för en extra knapp...

Tja, kanske det, men t.ex. 17-55/2,8 IS är ganska "dyrt" och har bara on och off. Är det inte så att de nyare objektiven också funkar att panorera med med IS på? Det har jag läst någonstans men jag är inte 100.

Sedan har ju Nikon kommit med ett antal lågprisgluggar med VR som är deras version av IS. Så troligen är det inte så dyrt att bygga in det i objektiven.

Senast ändrad:
Slowfinger skrev:
Är det inte så att de nyare objektiven också funkar att panorera med med IS på? Det har jag läst någonstans men jag är inte 100.

Det var det jag menade med att det är två lägen för IS på de dyrare IS-optiken. Där kan man välja mellan läge 1 eller läge 2. På ettan korrigerar/stabiliserar IS på båda ledder (horisontellt och vertikalt), medans den på läge 2 bara stabiliserar på en ledd, just för att möjliggöra stabilisering under panorering.

Så om det bara finns en knapp med läge on och off, så stabiliserar IS i båda ledder vid "on" och det är inte bra vid panorering eller? Alltså: panorering - slå av IS om du bara har en knapp?

Slowfinger skrev:
Så om det bara finns en knapp med läge on och off, så stabiliserar IS i båda ledder vid "on" och det är inte bra vid panorering eller? Alltså: panorering - slå av IS om du bara har en knapp?

Ja, fast till nöds går det att panorera även med IS på läge 1 (eller ON på billigare IS-gluggar), det har jag ofta av misstag gjort och ibland blir det trots allt bra. Men resultatet kan bli konstigt då IS ju tror att vertikalrörelsen ska kompenseras åt andra hållet... resulterar ofta i suddig bild samt att det ser ryckigt ut i sökaren under panoreringen.

Jag menar att båda IS,lägen stabilicerar i båda led.

Alltså så är det bara så att det ena läget inte försöker hindra panoreringsrörelsen i sidled.

Därför så är det många som alltid har sina objektiv inställda på läge två.

Jag kör så och kan iaf inte med ögonen se att det stabilicerar sämre i vertikalled..

Det kan väl snarare vara så att nackdelen med att alltid köra med läge två är att den liksom låter rörelser i sidled "flyta vidare"..

MVH Niclas,

Ngt som saknas på alla "vanliga/mindre" objektiv är ju en knapp som aktiverar IS,en externt ifrån AF, eller exponeringsknapp.

På stora telen kan man flytta över IS,ektiveringen till AF-stopknapparna som finns placerade en bit ut på objektivet.
Det Är mycket suveränt och att inte producenterna har öppnat denna eller en liknande möjlighet med andra dyra objektiv är rent ut sagt ofattbart, enligt mig iaf!!!

En sådan knapp innebär att man aldrig behöver fippla med IS-on/offknappen.

Sällan man vill ha IS,en aktiv på alla bilder och att ha den (som oftast är fallet idag med alla objektiv utom de största telena!!) uppbunden till AF eller exponeringsknappen är ju snortokigt när man vill hantera prylarna snabbt!

MVH Niclas,

SixBySix skrev:
Intressant Staffan... :) Redan glada besked ;-) Det motsvarar 9300 ex moms d v s 11600 inräknat svensk moms (-tysk+svenskmoms).
Fast den operationen behöver du väl inte göra eftersom vi är med i EU. Du betalar den tyska momsen och så är saken utagerad. Eller har jag fel där?

1) Om du har företag är momsen avdragsgill. D v s då är pris ex moms det intressanta.
Som privatperson:
2) Om det företag du köper från har en omsättning till svenska kunder under 100.000kr per år betalar du tysk moms. Tror de allra flesta företag som är aktuella har högre omsättning än så, men de flesta fuskar nog, medvetet eller omedvetet.
3) Företag med större omsättning än så till svenska kunder ska ta ut svensk moms.
(Har för mig att skatteverket försökt att få technikdirekt.de att rätta sig efter de reglerna. Vet dock inte hur det har gått.)

Snackade med en kompis som är press/sportfotograf nu och han hade aldrig märkt någon skillnad vid panorering med IS i olika moder på sina L-objektiv. Så det funkar säkert att panorera i både IS on och off på de enklare IS-objektiven.

På två dagar har fem 70-200 f4 dykt upp på Köp & sälj... Verkar vara många som vill byta upp sig till IS. För 5500 kr... köp, köp, köp. Jag har ett 70-200 och det är kanonskarpt. Men visst hade IS varit bra i en del situationer.

ANNONS
Götaplatsens Foto