Annons

E-bay ??

Produkter
(logga in för att koppla)

Manfrotto

Medlem
Någon som har handlat på E-bay och använt Pay-pal ?
Verkar krångligt när man läser alla villkor och ändlösa sidor.
 
Har använt det flera ggr. utan problem.
Du öppnar ett konto, betalar till PayPal som i sin tur betalar säljaren.
Säljaren ser aldrig dina kontouppgifter eller info om ditt kort.
 
Det är hur smidigt som helst.

Lättast är om man knyter sitt visa-kort till kontot. Då betalar du bara med en knapptryckning (självklart får du se din adress och eventuellt skriva ett meddelande till säljaren och lägga till portot) och sen dras pengarna automatiskt (det står på betalningssidan hur mycket i svenska kronor) från ditt konto.

Jag har köpt och sålt cirka 100 saker via eBay (både från USA, Tyskland och England) och aldrig haft några problem.

Säljaren får pengarna direkt också.

/ Marcus
 
Så länge du bara köper saker genom paypal och inte säljer något är det en bra lösning. Tyvärr står du ganska chanslös som säljare om köparen begär återbetalning, paypal går i 99% av fallen på köparens linje. Det finns gott om exempel på folk som blivit lurade både på prylar och pengar genom paypal, sök t.ex. på "paypal problems".
 
Jag har handlat på e-bay (USA) ett 20 tal gånger med Paypal, har mitt Visakort knutit till Paypal och det funkar hur bra som helst, det farliga är snarast att det är svårt att sluta, marknaden är ju enorm därborta :)

/kent
 
hasse lundberg skrev:
Köpte en lins igår på eBay.
Det är "billigt" i USA nu, dollarn står bara i 6,70:-

Vad köpte du för något. Hur mycket billigare blev det jämfört med Sverige? Blir det inte ganska dyrt med frakt, tull och moms? Har fått uppfattningen att skillnaden i pris minskat. Jag har gärna fel.
 
HAr handlat 100-tals saker på ebay och hitills bara (ta i trä) haft tur. Att köpa filter från Asien är ett säkert kort att tjäna många slantar och som till 100% inte beläggs med moms och tull. Däremot lite större saker kan fastna så ska man handla lite större och dyrare saker så kalkylera kallt på att lägga till dessa kostander.

Jag visste att tiden skulle komma då jag köpte min första lite dyrare sak och förra veckan var den tiden kommen. Handlade mitt första objektiv på ebay förra veckan, hade spanat länge på just detta (ett Sigma 150mm macro) som sålder i Europa för en enormt billig penning (ca 4600kr) från en kille med massor med bra omdömen. Trots att jag spanan länge så gick det fort när jag väl klippte till, lite FÖR snabbt. Av ren slarvighet så köpte jag linsen, betalade den med Pay Pal och fick samma dag besked om att den skeppats till Sverige MEN, här kommer då det lustiga, jag köpte FEL lins, hade i min iver köpt en Sigma 150 för Canon istället för till Nikon. Jag som planerat så och allt tid tänkt mig för när jag shoppar så är det till slut JAG SJÄLV som klantar till det.
Någon dag senare fick jag linsen och enligt ÖK så levererade jag den tillbaks till honom och hoppas nu på att ny skall komma som passar min Nikonkamera. Jag vet ännu inte vart det kommer att landa men jag hoppas på det bästa. Jag har verkligen satt hela min "Genreal trust" på spel genom att jag nu sänt tillbaks linsen och han har mina pengar men jag har ändå tänkt igenom det här och bestämt mig: Jag måste lita på människorna (säljarna och de som ger omdömen) och jag måste lita på de tekniska syetemen (ebay, paypal, etc).
 
Senast ändrad:
McPhersson skrev:
Vad köpte du för något. Hur mycket billigare blev det jämfört med Sverige? Blir det inte ganska dyrt med frakt, tull och moms? Har fått uppfattningen att skillnaden i pris minskat. Jag har gärna fel.

De gånger jag har handlat och använt UPS har jag till 99% åkt på moms och tull. Då blir det inte kul, men det kan ändå bli billigare än att handla i Sverige och ibland finns sakerna inte lika lätt att hitta i Sverige (tex storformat).

Med USPS har jag bara åkt på moms och tull en gång.

Men för att slippa moms brukar jag mestadels titta på eBay UK och Tyskland.

/ Marcus
 
inte direkt de bästa tillbehören som följer med och enligt min mening är det lite synd att köpa ett sånt bra hus o sen köra med de objektiven

sedan har jag lärt mig att det inte är någon garanti på hus köpta utomlands utan bara på objektiv - värt att ha i åtanke
 
Daniel, satsa på att köpa ett kamerahus i Europa, det är säkrat med hänsyn till garantifrågan. Huset får du väl för 11500kr om du köper från tex Tyskland (etablerade företag). Alternativt köp ett som är några månader begagnat, finns rätt många sådan på beg.marknaden.
 
McPhersson skrev:
Vad köpte du för något. Hur mycket billigare blev det jämfört med Sverige? Blir det inte ganska dyrt med frakt, tull och moms? Har fått uppfattningen att skillnaden i pris minskat. Jag har gärna fel.
Köpte ett 150/3.2 till min Hasselblad.
Nypris i Sverige 28650:- Begagnat borde ligga på ca:70% av det priset.
Fick ge 10500:- Frakt 1200:-
Om det blir tull på den ochså vet jag inte men det är ett mycket bra köp tycker jag.
 
ANNONS