Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

E-Infinity

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Bara för att du inte förstår hur något fungerar, betyder det inte att det är ”skumt”. Som jag skrivit är det en massa krångel som gör att alla inte gör på det sättet trots att det är både lagligt och möjligt.

Svenska Canon och Nikon är såklart inte skitglada, och av den anledningen är det lite irriterande för huvudkontoren, men det är ju inte så att de förlorar pengar på att sälja via t ex e-infinity bara för att de inte behöver betala avgifter till europeiska stater.

Det finns en masa orättvisor i affärsvärlden. En del beror på kartellbildningar, en del på gamla koloniala tullregler och andra på inköpsrabatter. Lokala sportbutiken är ju inte glada över att XXL kan ha samma pris till konsument som den lilla butiken köper in varorna för. Cyberphoto lär inte skicka julkort till e-infinity. Apoteksbolaget jublar inte över Apoteas prissättning. Men förutom kartellbildningarna, så är det helt enligt reglerna. ”Alla” kan göra som Apotea om de vill, men du kan ju fundera på varför inte alla gör det.

Eller för att ta ett exempel som är kopplat till just Kina - det känns förmodligen inte helt rättvist för en norsk ehandlare att de betalar fyra gånger så högt porto för en vara till Sverige som en kinesisk gör för ett likadant paket. Trots att det är orättvisa förhållanden, så är det helt enligt de lagar och internationella överenskommelser som finns. Sedan får du tycka att det är skumt om du vill, men det påverkar inte så mycket.
Förstår du hur det fungerar då?

Stefan var ju så säker på att det var lagligt men jag tror ingen här vet hur allt fungerar.

Jag tycker fortfarande det låter skumt.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Förstår du hur det fungerar då?

Stefan var ju så säker på att det var lagligt men jag tror ingen här vet hur allt fungerar.

Jag tycker fortfarande det låter skumt.
Man behöver inte förstå hur allt fungerar för att vara säker på att det är lagligt.
Liten parallell. Vet faktiskt inte hur regeringsbildning fungerar med tanke på valet. Men jag är helt säker på att tillvägagångssättet är lagligt.

/Stefan
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Förstår du hur det fungerar då?

Stefan var ju så säker på att det var lagligt men jag tror ingen här vet hur allt fungerar.

Jag tycker fortfarande det låter skumt.
Jag förstår tillräckligt. Jag har genom jobbet rätt bra koll på tull-, moms- och importregler mellan två länder som ju är det vanliga inom e-handel. En av juristerna förklarade för mig hur de gamla kolonialundantagen fungerar som princip och att UK/HK är ett av dem. Så ja, jag känner mig helt säker på att det är lagligt och nej, jag kommer inte ge mig på att översätta det till någon pedagogisk fotosidansvenska. Du får välja om du vill fortsätta se det som skumt om du vill.

Om du vill ha någon vuxens ord på att det är lagligt kan du ju alltid maila tullverket och fråga om du behöver betala något om du handlar från ett UK/HK-förtetag som skickar till dig från England.
 

Michael f8

Aktiv medlem
Jag frågade varför inte alla gör det om det nu är helt lagligt, garantier fungerar, skatt och moms betalas in.

Det vore ju hål i huvudet att sälja samma produkt 20% dyrare utan att det blir bättre på något sätt, företag brukar vara snabba på att utnyttja fördelar.
Här är ett exempel som det skiljer mer än 20% inom Sverige, en del har en röd matta som man möter i en skön påkostad butik, en del har bara internet support, tror det kallas fri marknad och har pågått ett tag i Sverige.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3843142
 

iSolen.se

Guest
Jag förstår tillräckligt. Jag har genom jobbet rätt bra koll på tull-, moms- och importregler mellan två länder som ju är det vanliga inom e-handel. En av juristerna förklarade för mig hur de gamla kolonialundantagen fungerar som princip och att UK/HK är ett av dem. Så ja, jag känner mig helt säker på att det är lagligt och nej, jag kommer inte ge mig på att översätta det till någon pedagogisk fotosidansvenska. Du får välja om du vill fortsätta se det som skumt om du vill.

Om du vill ha någon vuxens ord på att det är lagligt kan du ju alltid maila tullverket och fråga om du behöver betala något om du handlar från ett UK/HK-förtetag som skickar till dig från England.

Jag tror mer på inlägg som ditt än föregående.

"skumt" behöver f ö inte endast betyda olagligt.
 

iSolen.se

Guest
Man behöver inte förstå hur allt fungerar för att vara säker på att det är lagligt.
Liten parallell. Vet faktiskt inte hur regeringsbildning fungerar med tanke på valet. Men jag är helt säker på att tillvägagångssättet är lagligt.

/Stefan
Tänkte inte svara på det men jag måste ändå fråga hur du vet det när du inte vet hur det fungerar?

Jag tror mig veta hur val och regeringsbildning fungerar och är tämligen säker på att lagen brutits i valet. Det är alltid någon valförrättare som klantar sig vid röstningar eller rösträkningarna. Varje gång.
 

Pippo

Aktiv medlem
Är inte den som är den, men ser att det är dags att lägga ner bevakningen av denna tråd som flippat ur totalt.
 

gunnargren

Aktiv medlem
Går att köpa en Canon 1DX Mark II för 38 949, 20 000 billigare än på Cyberphoto. Rycker lite i köptarmen :) Men samtidigt blir inte skillnaden så stor då jag inte kan dra momsen, vad jag förstått.
 

PMD

Aktiv medlem
Varför kan du inte dra av momsen? Gäller inte momsreglerna om man köper saker från ett EU-land? (Det blir väl 20% i så fall, som är den normala momsen i Storbritannien).
 

iSolen.se

Guest
Varför kan du inte dra av momsen? Gäller inte momsreglerna om man köper saker från ett EU-land? (Det blir väl 20% i så fall, som är den normala momsen i Storbritannien).
Det går men är krångligt. Undantag är större företag som Amazon där man kan registrera sig i förhand som momsfri kund och då blir det istället mindre administration.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Varför kan du inte dra av momsen? Gäller inte momsreglerna om man köper saker från ett EU-land? (Det blir väl 20% i så fall, som är den normala momsen i Storbritannien).
Kan du hitta några uppgifter om pålagd moms hos aktuellt företag? Det är en fördel att ha betalt sådan om man tänker sig att dra av den. Med tanke på entusiasmen i den här tråden kan man tycka att företaget borde ha nått upp till det belopp där man blir skyldig att erlägga moms i köparens land dessutom. Det skulle dock förvåna mig storligen om vår statliga skatteindrivare har mottagit några momsinbetalningar från företaget.
 

PMD

Aktiv medlem
Kan du hitta några uppgifter om pålagd moms hos aktuellt företag?
Jag vet inte. Var ska jag leta? (Jag har aldrig handlat av E-infinity).

Det är en fördel att ha betalt sådan om man tänker sig att dra av den. Med tanke på entusiasmen i den här tråden kan man tycka att företaget borde ha nått upp till det belopp där man blir skyldig att erlägga moms i köparens land dessutom. Det skulle dock förvåna mig storligen om vår statliga skatteindrivare har mottagit några momsinbetalningar från företaget.
Tipsa Maggan!
 

Tommy Blomster

Aktiv medlem
Varför kan du inte dra av momsen? Gäller inte momsreglerna om man köper saker från ett EU-land? (Det blir väl 20% i så fall, som är den normala momsen i Storbritannien).
Du kan inte göra avdrag för moms i momsdeklarationen för köp i ett annat EU-land, momsåterbetalningen måste du ansöka om i det land du köpt varan. Använd Skatteverkets e-tjänst ”Momsåterbetalning inom EU”.
 
ANNONS