Annons

E-Infinity

Produkter
(logga in för att koppla)

Livio

Medlem
Nu har kameran kommit och det hela gick smärtfritt. Mycket nöjd!

Egentligen ingenting nytt från vad folk tidigare sagt, men skriver kort om min erfarenhet.

Hade en del kontakt med E-Infinitys support innan jag la min beställning och fick bra känsla av deras support. Skapade ett PayPal konto (hade inget sen tidigare) och la in beställningen på en EOS 5D IV (gjorde beställningen söndagen den 11/11).

Dagen efter kom jag på att jag borde passa på att lägga till ett filter på min order och mejlade supporten och frågade om det var möjligt. Det var inga problem, de skulle se till att både kameran och filtret packades och skickades tillsammans. Pengarna registrerades för både kamera och filter. Filtret blev efter ännu en dag tyvärr restnoterat då det var slut i lager. De betalade snabbt tillbaka pengarna för filtret och fick strax därpå bekräftelse via mejl (inkluderande bild på paketet/fraktsedel) att kameran hade skickats. Följde försändelsen via DHL hela vägen. Inga konstigheter där.

Hämtade ut kameran för några timmar sedan. Tog totalt 8 arbetsdagar för leveransen.
De hade packat in kamerakartongen i ännu en kartong med bubbelplast. Någon mindre skavank i hörnet på kartongen, men absolut ingenting jag reagerade/störde mig på.

Har bara hunnit testa kameran lite snabbt inomhus, men är än så länge oerhört nöjd! Gick från 5D II, känns som ett stort lyft upp till IV'an och ska bli kul att upptäcka kamerans potential.

Så kort och gott, mycket nöjd med E-infinity och kommer med stor säkerhet beställa därifrån igen när det blir dags för nya produkter. Redan kikat in Canons 16-35 f4 objektiv...
 

Bilagor

Håkan1

Aktiv medlem
Nu har kameran kommit och det hela gick smärtfritt. Mycket nöjd!

Egentligen ingenting nytt från vad folk tidigare sagt, men skriver kort om min erfarenhet.

Hade en del kontakt med E-Infinitys support innan jag la min beställning och fick bra känsla av deras support. Skapade ett PayPal konto (hade inget sen tidigare) och la in beställningen på en EOS 5D IV (gjorde beställningen söndagen den 11/11).

Dagen efter kom jag på att jag borde passa på att lägga till ett filter på min order och mejlade supporten och frågade om det var möjligt. Det var inga problem, de skulle se till att både kameran och filtret packades och skickades tillsammans. Pengarna registrerades för både kamera och filter. Filtret blev efter ännu en dag tyvärr restnoterat då det var slut i lager. De betalade snabbt tillbaka pengarna för filtret och fick strax därpå bekräftelse via mejl (inkluderande bild på paketet/fraktsedel) att kameran hade skickats. Följde försändelsen via DHL hela vägen. Inga konstigheter där.

Hämtade ut kameran för några timmar sedan. Tog totalt 8 arbetsdagar för leveransen.
De hade packat in kamerakartongen i ännu en kartong med bubbelplast. Någon mindre skavank i hörnet på kartongen, men absolut ingenting jag reagerade/störde mig på.

Har bara hunnit testa kameran lite snabbt inomhus, men är än så länge oerhört nöjd! Gick från 5D II, känns som ett stort lyft upp till IV'an och ska bli kul att upptäcka kamerans potential.

Så kort och gott, mycket nöjd med E-infinity och kommer med stor säkerhet beställa därifrån igen när det blir dags för nya produkter. Redan kikat in Canons 16-35 f4 objektiv...
Tack för din utförliga informationen , jag kommer att göra en beställning väntar och ser till fredag om det händer något med priset black friday
Hälsning Håkan
 

iSolen.se

Guest
Verksamheten hos de här företagen bygger även på att smita ifrån skatter, särskilt moms. Där ryker 20% av priset jämfört med svenska priser, redan utan lägre inköpskostnader.
Jo det är väl den vanliga uppfattningen. Det genas några hörn någonstans på väg från tillverkare till kund, annars skulle alla varor ha det låga priset eftersom det är en konkurrensutsatt marknad.

Det intressanta för en svensk är ju vad som händer när något går snett, paket som inte kommer fram, när kunden och bolaget inte är överens om en skada etc. Att man inte gillar att betala svenska skatter (moms, lönerna i affär) är en politisk ståndpunkt, är verkligen alla här moderater/liberaler?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Du menar att det är olagliga köp om man inte betalar in moms och tull-avgiften själv?
Man ska inte betala extra avgifter i onödan. Man ska bara följa gällande lagstiftning även om ens moral inte överensstämmer med lagen.
För den så kallade gråimportsmarknaden, där bl.a. E-infinity rör sig sker inget olagligt.

/Stefan
 

iSolen.se

Guest

Michael f8

Aktiv medlem
Man ska inte betala extra avgifter i onödan. Man ska bara följa gällande lagstiftning även om ens moral inte överensstämmer med lagen.
För den så kallade gråimportsmarknaden, där bl.a. E-infinity rör sig sker inget olagligt.

/Stefan
Jag ställde en Ja/Nej fråga till Martin Stenlund, ditt svar rörde nästan bara till det.

Det är således _laglig_ att köpa från E-Infinity utan vidare insatser och allt är betalt?

Jag upprepar mig lite, detta är en Ja eller Nej fråga.
 

Pippo

Aktiv medlem
Jag ställde en Ja/Nej fråga till Martin Stenlund, ditt svar rörde nästan bara till det.

Det är således _laglig_ att köpa från E-Infinity utan vidare insatser och allt är betalt?

Jag upprepar mig lite, detta är en Ja eller Nej fråga.
Ja, det är lagligt. Det är någon klausul från tiden Hongkong låg under britterna. Det försvinner väl dock iom brexit i alla fall.
 

iSolen.se

Guest
Ja, det är lagligt. Det är någon klausul från tiden Hongkong låg under britterna. Det försvinner väl dock iom brexit i alla fall.
Varför gör inte alla bolag likadant? Om det är en etablerad handelsväg som gör att man slipper EU-tull eller vad det nu är så är det väl bara för alla andra att ta efter.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag ställde en Ja/Nej fråga till Martin Stenlund, ditt svar rörde nästan bara till det.

Det är således _laglig_ att köpa från E-Infinity utan vidare insatser och allt är betalt?

Jag upprepar mig lite, detta är en Ja eller Nej fråga.
Ber om ursäkt.
JA det är lagligt! Du behöver bara trycka på beställa-knappen.

Varför gör inte alla bolag likadant? Om det är en etablerad handelsväg som gör att man slipper EU-tull eller vad det nu är så är det väl bara för alla andra att ta efter.
Finns massor av andra företag. I denna tråd handlar bara om ett av många.

/Stefan
 

iSolen.se

Guest
Det finns ett knippe bolag vad jag vet.


Ber om ursäkt.
JA det är lagligt! Du behöver bara trycka på beställa-knappen.



Finns massor av andra företag. I denna tråd handlar bara om ett av många.

/Stefan
Jag frågade varför inte alla gör det om det nu är helt lagligt, garantier fungerar, skatt och moms betalas in.

Det vore ju hål i huvudet att sälja samma produkt 20% dyrare utan att det blir bättre på något sätt, företag brukar vara snabba på att utnyttja fördelar.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag frågade varför inte alla gör det om det nu är helt lagligt, garantier fungerar, skatt och moms betalas in.

Det vore ju hål i huvudet att sälja en produkt 20% dyrare utan att det blir bättre på något sätt, företag brukar vara snabba på att utnyttja fördelar.
Du får fråga företagen såklart. Finns ju en del nackdelar som avhandlats redan.
De flesta svenska butiker är ju svenska bolag. Det är ett av anledningarna.

/Stefan
 

iSolen.se

Guest
Du får fråga företagen såklart. Finns ju en del nackdelar som avhandlats redan.
De flesta svenska butiker är ju svenska bolag. Det är ett av anledningarna.

/Stefan
Trodde du hade koll, du lät så tvärsäker, och sen i nästa andetag nämnde du något om moral som gjorde att det verkar som finns något frågetecken ändå.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Trodde du hade koll, du lät så tvärsäker, och sen i nästa andetag nämnde du något om moral som gjorde att det verkar som finns något frågetecken ändå.
För det första måste ju bolaget vara från Hongkong.
Du ställer irrelevanta frågor om företagsverksamhet, lönsamhet, placering etc.
Kanske starta ny tråd?
Moral har lite hur man gynna näringsidkarna. Vissa vill gynna svenska marknaden, andra vill bara köpa i fysiska butiker, andra vill bara köpa i lokalhandeln. Att köpa billiga från andra sidan världen bara för att det är billigare kan vara omoraliskt.

/Stefan
 
Senast ändrad:

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Jag frågade varför inte alla gör det om det nu är helt lagligt, garantier fungerar, skatt och moms betalas in.

Det vore ju hål i huvudet att sälja samma produkt 20% dyrare utan att det blir bättre på något sätt, företag brukar vara snabba på att utnyttja fördelar.
Du är precis som alla andra fria att ge dig in i denna guldgruva. Bara att kopiera upplägget och köra. Men för att nyttja den tullfriheten krävs en rätt omfattande verksamhet med administration, myndighetstillstånd, företag i flera länder och en drös andra saker som inte är relevanta att ta upp. Det är inte bara tullfriheten som är från kolonialtiden, utan mängden krångel för att sätta upp lösningen. Så visst kan i princip vem som helst börja sälja på samma fullt lagliga sätt, men kanske inte värt att ge sig in i just nu när brexit är på gång.
 

iSolen.se

Guest
Du är precis som alla andra fria att ge dig in i denna guldgruva. Bara att kopiera upplägget och köra. Men för att nyttja den tullfriheten krävs en rätt omfattande verksamhet med administration, myndighetstillstånd, företag i flera länder och en drös andra saker som inte är relevanta att ta upp. Det är inte bara tullfriheten som är från kolonialtiden, utan mängden krångel för att sätta upp lösningen. Så visst kan i princip vem som helst börja sälja på samma fullt lagliga sätt, men kanske inte värt att ge sig in i just nu när brexit är på gång.
20% marginal är mer än svenska butiker får ut, något är det som stoppar andra från att göra detta.

Något skumt är det. Canon/Nikon/Sony borde vara jätteglada att deras produkter kan slinka förbi några tullar/VAT ställen för då blir deras produkter billigare och vi kan köpa fler.

Min uppfattning är att nämnda bolag inte alls är så förtjusta i gråimport.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
20% marginal är mer än svenska butiker får ut, något är det som stoppar andra från att göra detta.

Något skumt är det. Canon/Nikon/Sony borde vara jätteglada att deras produkter kan slinka förbi några tullar/VAT ställen för då blir deras produkter billigare och vi kan köpa fler.

Min uppfattning är att nämnda bolag inte alls är så förtjusta i gråimport.
Det är ingen hemlighet att de känner till denna typ av import och gör allt vad de kan för att stävja det. Bl.a. så ger de ingen som helst garanti eller support på produkterna och när jag ringde Sony direkt så var de väldigt motvilliga att säga ifall verkstäderna ens tar in det för reparation. Men jag har kollat och verkstäderna har inga problem att ta in det mot betalning, men kan inte garantera något.

Bästa dealen jag sett på E-infinity är Sony A9 som kostade 35.000kr när det kostade 55.000kr i svenska näthandeln. Det var för över 1 år sen! Polare köpte en och är fortfarande supernöjd.

/Stefan
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
20% marginal är mer än svenska butiker får ut, något är det som stoppar andra från att göra detta.

Något skumt är det. Canon/Nikon/Sony borde vara jätteglada att deras produkter kan slinka förbi några tullar/VAT ställen för då blir deras produkter billigare och vi kan köpa fler.

Min uppfattning är att nämnda bolag inte alls är så förtjusta i gråimport.
Bara för att du inte förstår hur något fungerar, betyder det inte att det är ”skumt”. Som jag skrivit är det en massa krångel som gör att alla inte gör på det sättet trots att det är både lagligt och möjligt.

Svenska Canon och Nikon är såklart inte skitglada, och av den anledningen är det lite irriterande för huvudkontoren, men det är ju inte så att de förlorar pengar på att sälja via t ex e-infinity bara för att de inte behöver betala avgifter till europeiska stater.

Det finns en masa orättvisor i affärsvärlden. En del beror på kartellbildningar, en del på gamla koloniala tullregler och andra på inköpsrabatter. Lokala sportbutiken är ju inte glada över att XXL kan ha samma pris till konsument som den lilla butiken köper in varorna för. Cyberphoto lär inte skicka julkort till e-infinity. Apoteksbolaget jublar inte över Apoteas prissättning. Men förutom kartellbildningarna, så är det helt enligt reglerna. ”Alla” kan göra som Apotea om de vill, men du kan ju fundera på varför inte alla gör det.

Eller för att ta ett exempel som är kopplat till just Kina - det känns förmodligen inte helt rättvist för en norsk ehandlare att de betalar fyra gånger så högt porto för en vara till Sverige som en kinesisk gör för ett likadant paket. Trots att det är orättvisa förhållanden, så är det helt enligt de lagar och internationella överenskommelser som finns. Sedan får du tycka att det är skumt om du vill, men det påverkar inte så mycket.
 
ANNONS