Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

E-Infinity

Produkter
(logga in för att koppla)

Livio

Medlem
Tog även jag kontakt med tullverket.

Fråga:

Hej,

Jag har en lite fundering angående skatt & tull vid köp från en hemsida för
kameraprodukter, (www.e-infin.com/eu/).

Under följande länk: https://www.e-infin.com/eu/common/delivery_details
Skriver företaget följande:

"European Union - We expedite our orders from our UK warehouse via Royal
Mail, DPD or DHL. The handling time for an order takes around 2-3
working days typically. You will receive your purchase usually on the
4th - 10th working day after your payment is credited to our account. We
assure the prices you see on our site are final and there won't be any
taxes or duties to pay when the product arrives."

Om jag förstått det hela rätt så verkar företaget ha huvudkontor i Hong Kong samt ett lager i England. De verkar importera varor från Hong Kong till UK och vidare distribuera varorna. Jag misstänker att detta är vad man skulle kalla någon form av "gråimport".

Det verkar vara en seriös och etablerad leverantör för kameraprodukter.

Vad jag kan se/förstå så bör alla skatter och avgifter som ska betalas,
vara betalda när varan importeras från Hong Kong till UK och det bör inte tillkomma någon skatt/tull när en eventuell beställning kommer över den svenska gränsen. Men det är detta jag vill dubbelkolla.

Min egentliga fråga är: Hur blir det med skatter och tull vid en beställning från
denna hemsida?

Tack på förhand!

Livio

Svar:

Hej!
Här kommer svaret på din fråga med diarienummer TV13-2018-XXXXX.

Kommer paketet direkt ifrån Hongkong blir det både tull och moms på varorna.
Skickas det från UK och är införtullat i UK blir det inga avgifter fram till Brexit är klubbat
Eftersom jag inte vet exakt vilken vara du avser att köpa kan jag inte tala om tullsatsen , momsen är 25% på varuvärdet + frakt + eventuell tullavgift

Tänk på att informationen ovan bara är rådgivande och grundad på de regler som gäller idag. Om du har fler frågor får du gärna kontakta oss igen via webbformuläret. Om frågan är en följdfråga uppge det diarienummer som du fått i ditt tidigare svar.


Vänliga hälsningar

TullSvar
www.tullverket.se
tfn 0771-520 520
 

iSolen.se

Guest
Ni har jag frågat E-infinity på tre olika sätt.

De har precis som jag hela tiden misstänkt inte betalat UK VAT. Det går inte få något kvitto eller dokument som visar att sakerna är tullade och skattade in till UK men samtidigt försäkrar de att inga skatter eller liknande tillkommer köpare i Sverige.

Hur de lyckas med det vill de inte berätta. Importeglerna för UK säger att VAT ska betalas vid import från utom EU.

Det förklarar i alla fall delvis de låga priserna.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Tog även jag kontakt med tullverket.

Fråga:

Hej,

Jag har en lite fundering angående skatt & tull vid köp från en hemsida för
kameraprodukter, (www.e-infin.com/eu/).

Under följande länk: https://www.e-infin.com/eu/common/delivery_details
Skriver företaget följande:

"European Union - We expedite our orders from our UK warehouse via Royal
Mail, DPD or DHL. The handling time for an order takes around 2-3
working days typically. You will receive your purchase usually on the
4th - 10th working day after your payment is credited to our account. We
assure the prices you see on our site are final and there won't be any
taxes or duties to pay when the product arrives."

Om jag förstått det hela rätt så verkar företaget ha huvudkontor i Hong Kong samt ett lager i England. De verkar importera varor från Hong Kong till UK och vidare distribuera varorna. Jag misstänker att detta är vad man skulle kalla någon form av "gråimport".

Det verkar vara en seriös och etablerad leverantör för kameraprodukter.

Vad jag kan se/förstå så bör alla skatter och avgifter som ska betalas,
vara betalda när varan importeras från Hong Kong till UK och det bör inte tillkomma någon skatt/tull när en eventuell beställning kommer över den svenska gränsen. Men det är detta jag vill dubbelkolla.

Min egentliga fråga är: Hur blir det med skatter och tull vid en beställning från
denna hemsida?

Tack på förhand!

Livio

Svar:

Hej!
Här kommer svaret på din fråga med diarienummer TV13-2018-XXXXX.

Kommer paketet direkt ifrån Hongkong blir det både tull och moms på varorna.
Skickas det från UK och är införtullat i UK blir det inga avgifter fram till Brexit är klubbat
Eftersom jag inte vet exakt vilken vara du avser att köpa kan jag inte tala om tullsatsen , momsen är 25% på varuvärdet + frakt + eventuell tullavgift

Tänk på att informationen ovan bara är rådgivande och grundad på de regler som gäller idag. Om du har fler frågor får du gärna kontakta oss igen via webbformuläret. Om frågan är en följdfråga uppge det diarienummer som du fått i ditt tidigare svar.


Vänliga hälsningar

TullSvar
www.tullverket.se
tfn 0771-520 520
Ungefär samma svar från alla instanser jag frågat.

Dvs inga problem för oss konsumenter.

/Stefan
 

iSolen.se

Guest
Ungefär samma svar från alla instanser jag frågat.

Dvs inga problem för oss konsumenter.

/Stefan
Det beror väl lite på om man inte har något problem att handla från någon som 1) inte betalar skatt 2) potentiellt är olaglig

Att de försäkrar att du inte kommer betala någon skatt är inte samma sak som att ingen behöver betala skatt.

Du kan ju använda lite sunt förnuft också. Om det här kryphålet vore lagligt skulle förstås all elektronik i EU handlas på dessa sätt.
 

PMD

Aktiv medlem
Om det här "kryphålet" vore olagligt så skulle varorna stoppas i tullen.

Men tullen har ju tvärtom svarat att det inte tillkommer några avgifter för den i Sverige som handlar av E-infinity.

Den som fortfarande tror att det är olagligt gör förstås bäst i att inte handla av E-infinity, men den som tror på vad tullen har svarat kan utan samvetskval handla.

Var och en gör som den vill!
 

iSolen.se

Guest
Om det här "kryphålet" vore olagligt så skulle varorna stoppas i tullen.
Varför skulle tullen öppna paket som är skickade från UK menar du?

Men tullen har ju tvärtom svarat att det inte tillkommer några avgifter för den i Sverige som handlar av E-infinity.
I min första kontakt med tullen fick jag m fl höra att det var svensk moms och tull på varor inköpta från HK och engelsk moms på varor köpta från UK. Scrolla gärna upp, det klargjordes för länge sedan.

Svenska tullen lägger sig inte i varor som passerar Sveriges gräns bara varorna är rätt importerade till annat EU-land.

Den som fortfarande tror att det är olagligt gör förstås bäst i att inte handla av E-infinity, men den som tror på vad tullen har svarat kan utan samvetskval handla.

Var och en gör som den vill!
Nej för momsen är inte betalad. Läs gärna på gov.uk du som tycker ordning och reda samt regler är viktigt.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Nej för momsen är inte betalad. Läs gärna på gov.uk du som tycker ordning och reda samt regler är viktigt.
Eftersom det är 0% moms i HK och det finns ett avtal mellan dessa länder. Sen finns ett avtal inom EU.
Varorna importeras in till GB enligt HK-avtalet och sedan transporteras det enligt EU-regler till resten av länderna i EU.
Förstår inte att det kan vara så svårt att förstå.
Men detta är snart ett minne blott att kunna göra så här.

/Stefan
 

PMD

Aktiv medlem
Klappat och klart

Om den svenska tullen säger att allt går rätt till så är jag nöjd med det beskedet.

De som fortfarande tror att det inte går rätt till kan helt enkelt avstå från att handla av E-infinity. Det är upp till var och en att göra som den vill. Jag har inga planer på att handla därifrån, men skulle kanske överväga det om jag hade inköpsplaner.

Hur svårt kan det vara? Det är inte direkt raketkirurgi, det här ...
 

iSolen.se

Guest
Eftersom det är 0% moms i HK och det finns ett avtal mellan dessa länder.
Det gör det och det avtalet säger att UK import från HK ska beläggas med moms. Har du hittat något annat än det gov.uk säger, som gäller?

Sen finns ett avtal inom EU.
Varorna importeras in till GB enligt HK-avtalet och sedan transporteras det enligt EU-regler till resten av länderna i EU.
Förstår inte att det kan vara så svårt att förstå.
Men detta är snart ett minne blott att kunna göra så här.

/Stefan
Du kan ju fundera på varför inte alla gör som E-infinity. När jag jobbade i London för 10 år sedan fanns denna typ av upplägg redan och det handlade bara om "upptäckt". Ingen seriös köpte från dom.
 

iSolen.se

Guest
Om den svenska tullen säger att allt går rätt till så är jag nöjd med det beskedet.
Oftast är du väldigt förutsägbar men nu förvånar du mig. Du bryr dig alltså inte om att du sannolikt köper smuggelgods bara det ser bra ut på ditt kvitto?

De som fortfarande tror att det inte går rätt till kan helt enkelt avstå från att handla av E-infinity. Det är upp till var och en att göra som den vill. Jag har inga planer på att handla därifrån, men skulle kanske överväga det om jag hade inköpsplaner.

Hur svårt kan det vara? Det är inte direkt raketkirurgi, det här ...
Kul att du plötsligt säger att juridik och handelsregler är enkelt.

Men vem bryr sig om skatt och regler, så länge man inte skadar någon annan kan man göra vad man vill.

Rösta bara inte på ett parti som gillar höga skatter och sen handla på E-infinity, det vore ju dubbelmoral :-D
 

the-mobe

Aktiv medlem
Det gör det och det avtalet säger att UK import från HK ska beläggas med moms. Har du hittat något annat än det gov.uk säger, som gäller?
Det är säljarens ansvar om rätt moms läggs på eller inte


Du kan ju fundera på varför inte alla gör som E-infinity. När jag jobbade i London för 10 år sedan fanns denna typ av upplägg redan och det handlade bara om "upptäckt". Ingen seriös köpte från dom.
För att ex Nikon och andra stora aktörer inte tar in prylarna på garantiärenden när det är gråimport. Utan det ska importeras via generalagenten det är ju enbart för att kunna hålla priserna uppe.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Ni har jag frågat E-infinity på tre olika sätt.

De har precis som jag hela tiden misstänkt inte betalat UK VAT. Det går inte få något kvitto eller dokument som visar att sakerna är tullade och skattade in till UK men samtidigt försäkrar de att inga skatter eller liknande tillkommer köpare i Sverige.

Hur de lyckas med det vill de inte berätta. Importeglerna för UK säger att VAT ska betalas vid import från utom EU.

Det förklarar i alla fall delvis de låga priserna.
När frågan var som hetast på FS, kollade jag runt på nätet och kunde hitta kameror till ungefär samma låga pris som från E-ifinity, fast från ett annat EU-land. MEN jag hittade inga andra elektronikvaror till motsvarande låga priser. Kollade iPads, telefoner skulle ju också passa bra att importera på samma sätt från HK via frihamn i UK?
 

DanNikon77

Aktiv medlem
Köpte en Nikon D500 från E-infinity för några nån månad sedan och fick en bild när dom gjorde den klar för leverans , leveransinfo och den kom efter några dagar .

Köpte även en D750 från England på ebay via Kashashop 2015 som slutaren rasade på i våras.
Fyllde i en sån blankett från Nikon Sveriges hemsida och skickade in den till Nikon i Solna.
Den kom tillbaka några dagar senare lagad utan kostnad enligt en återkallelse angående defekta slutare utfärdad 2015 .
Helt otroligt men glad blev jag hursomhelst.

Mvh Dan
 

iSolen.se

Guest
När frågan var som hetast på FS, kollade jag runt på nätet och kunde hitta kameror till ungefär samma låga pris som från E-ifinity, fast från ett annat EU-land. MEN jag hittade inga andra elektronikvaror till motsvarande låga priser. Kollade iPads, telefoner skulle ju också passa bra att importera på samma sätt från HK via frihamn i UK?
Dom måste hålla businessen liten för att undgå upptäckt.

Om någon större butikskedja gjorde samma sak skulle det säkert bli stopp direkt.

20% i marginal är enormt, vilket bolag som helst skulle kasta sig över ett sånt upplägg om det vore lagligt.
 

iSolen.se

Guest
Köpte en Nikon D500 från E-infinity för några nån månad sedan och fick en bild när dom gjorde den klar för leverans , leveransinfo och den kom efter några dagar .

Köpte även en D750 från England på ebay via Kashashop 2015 som slutaren rasade på i våras.
Fyllde i en sån blankett från Nikon Sveriges hemsida och skickade in den till Nikon i Solna.
Den kom tillbaka några dagar senare lagad utan kostnad enligt en återkallelse angående defekta slutare utfärdad 2015 .
Helt otroligt men glad blev jag hursomhelst.

Mvh Dan
Något moms/VAT-kvitto? Vilket bolag och i vilket land låg det?

Vad stod det för avsändare på paketet?
 
ANNONS