** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

E-Infinity

Produkter
(logga in för att koppla)
Moms eller VAT nummer framgår inte på fakturan så det blir nog svårt att få godkänt att dra av momsen.

bifogar bild på min senaste faktura

Jo, det har varit långa diskussioner om detta, så det var därför jag var frågandes.

Tror mitt ordval av "fortfarande" kan förvirra. Frågan var egentligen bara om det går att dra av moms som vanligt eller inte, för hela grejen verkar förvirrande.

Tack för svar!

Tycker så här: Är man privatperson, njut av livet istället. Köp och var glad... och de företag som vill dra av moms på redan superbra deal borde inte bekymra sig över att försöka dra av moms på produkten. Även här njut av livet :) Köp som privatperson lägg in det i företaget i efterhand utan momsavdrag.
Vill man dra av moms så köp nån annanstans där företaget gör det enkelt att dra av moms så man kan njuta av livet mer.

/Stefan
 
Fakturadokumentet är inte i närheten av vad som krävs.


-J!
 
Det har väl aldrig gått? Man betalar ju ingen moms när man handlar av E-infinity.
Precis. Har haft en lång diskussion med E-infinity om detta, som slutade med att de ganska rakt erkände att det inte finns någon VAT/moms i priset.
Företagets hela affärsidé är att man hittat ett kryphål (lagligt eller olagligt) som gör det möjligt att importera och återexportera prylar utan att skatta.
 
Det är trolleri i flera led. Dels att kunna få in varorna skattefritt till England och sedan som engelskt företag kunna sälja kamerorna skatte och tullfritt till övriga EU. Märkligt att det är så lätt att runda regelverket?
 
Det är trolleri i flera led. Dels att kunna få in varorna skattefritt till England och sedan som engelskt företag kunna sälja kamerorna skatte och tullfritt till övriga EU. Märkligt att det är så lätt att runda regelverket?

Är det du som köpare som då är ansvarig för att varan beläggs med tullavgift om den inte deklareras av säljaren? I och för sig säger E-infinity "VAT and taxes included" så då tror man ju att den är tullad och momsad redan :sneaky:

Det är inte helt ovanligt med månskensbönder och småföretagare (kanske även deltidsfotografer här på Fotosidan?) som köper bilar, leksaker (fyrhjulingar, vedkapar, speldatorer till ungarna etc) som ska användas i företaget men som bara eller nästan bara används privat. Samtidigt som man inte momsar och använder inköpen för att hjälpa till att nolla vinsten på firman så att man slipper betala så mycket företagsskatt, så jag är inte speciellt upprörd över E-infinity's tilltag.
Det är ju lätt att det nya isolerade och kaminuppvärmda uterummet på kåken blir upptaget i redovisningen som nytt kontor till företaget, som befinner sig på annan ort, t ex (true story). Sånt sticker i ögonen.
 
Jag har inte kommenterat vad FS medlemmar gör med sina pengar, var och en fattar sina egna beslut. Men har följt EU-debatten noga med allt tjafs om spelregler, konkurrensfördelar och Boris önskan att vilja äta kakan och ha den kvar. Som EU-medborgare får vi alla betala för UK:s frånfälle, avgiften för oss övriga kommer gå upp.

Om det nu är så lätt att kringgå reglerna varför ska övriga nationer hålla sig kvar och årligen betala enorma avgifter till projektet. Det här är precis vad man har varnat för, att Nordirland ska bli en bakdörr in i EU:s marknad. Nu talar vi om fotogrejer som i sig är småfisk, men det kanske simmar större fiskar genom nätet?

EU är en viktig marknad för England, och jag tycker av rättviseskäl att UK borde ta konsekvenserna efter att ha lämnat projektet. Nu blir det precis så som Boris önskat sig, att ha tillgång till marknaden men slippa betala. Det var surdegen förhandlarna bråkade om under flera år. Det var ju en av hans paroller att allt skulle bli så mycket bättre och avgiften skulle försvinna som annars hade gått till politiker Bryssel.
 
Senast ändrad:
Utmärkt med lite konkurrens på kameramarknaden. Vi har släppt ut anden ur flaskan och digitaliserat ekonomin på en global nivå. Då kommer många marknader att struktureras om radikalt. Inget har någonsin varit statiskt i människans utveckling. Det viktigaste just nu är att undvika produkter som är tillverkade i kommunistdiktaturen Kina. Hoppas att alla de stora kameratillverkarna flyttar hem tillverkningen till Japan. Blev glatt överraskad att SIGMA gör allt i Japan.
 
Man kringgår inga regler egentligen, man utnyttjar möjligheter som ännu inte regleras av regler.
Aktiviteten är ju ute i ljuset, full insyn finns och är legitim fram tills ett regelverk/lag stoppar den. Vanlig hederlig skuggekonomi där samtliga parter vill äta och behålla😉
Att ta hem alkohol för personligt bruk över gränsen inom EU är ju så smart konstruerat att det inte finns en fast gräns, bara en teoretisk gränsdragning tullverket själva satt...nyligen fick tullen lämna tillbaka en kopiös mängd "smuggelsprit" till en person som genom att hävda att han var alkoholist visst kunde konsumera sådana mängder för "personligt bruk". Andra hävdar 50-års fest eller nått.
Mao...lite halvluddigt reglerat för att göra alla parter nöjda lite i det tysta.
 
Kan man inte betala med PayPal på den här sidan längre? Var säker på att det fanns som val! Men jag kanske inte hade EU inställt.
 
Kan man inte betala med PayPal på den här sidan längre? Var säker på att det fanns som val! Men jag kanske inte hade EU inställt.

För mig verkar sidan defaulta till regionen den tycker du besöker ifrån, EU vill säga.

Paypal verkar borttaget ja, fanns för ett år sen ungefär när jag använde dom för första gången. Nu kan man checka ut med Google eller nåt annat eller betala med kort direkt. Saknar inte paypal.
 
Kan man inte betala med PayPal på den här sidan längre? Var säker på att det fanns som val! Men jag kanske inte hade EU inställt.

Frågan är om det inte är bättre med vanligt bankkort ändå. Med PayPal riskerade man ju hela tiden att glömma ändra valutan till den lokala (EUR) och därmed dras med PayPals sjukt höga växlingsavgift.
 
Det är knappast en förbättring när ett alternativ tas bort. Det var väl inte obligatoriskt att betala med Paypal?
 
ANNONS