Annons

E-TTL vs. E-TTL II

Produkter
(logga in för att koppla)

Göran KAH

Medlem
Hej, Ska köpa en blixt till min 30D.

Undrar hur högt jag ska värdera om blixten är anpassad till E-TTL II? Är mätsystemet så pass mycket bättre att jag ska högprioritera det i valet?

Jag har sökt runt en del och såg på en sida från USA att E-TTL II ganska kategoriskt underexponerade.

Någon som har möjlighet att förtydliga och rekommendera?

Det kvittar vad blixten säger. Även om de flesta tillverkare annonserar stöd för E-TTL II i blixtarna. All mätning sitter i huset och inte i blixten, och det är där skillnaderna ligger. Så klarar blixten E-TTL klarar den E-TTL II.

De nya 430EX och 580EX/580EX2 har dock andra nya features som är väldigt bra ibland.

Den stora skillnaden med E-TTL II mot föregångaren är följande: Dels använder den avståndsinformationen från objektivet om sådan finns. Sedan tar den en mätning före förblixten, och en mätning av förblixten. Och jämför dessa och väger vissa zoner. Vanliga E-TTL kunde ge en enorm skillnad om du hade något högreflektivt som reflekterade blxiten mot kameran, då blev hela bilden mörk och bara reflexen syntes. E-TTL II kommer runt detta genom att helt enkelt inte räkna zoner som skiljer markant från omgivande mellan de två mätningarna.

Så, genom att skaffa en 30D så har du redan prioriterat E-TTL II.

ANNONS
Götaplatsens Foto