Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ebay hur säkert etc?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Jag föreslår en bevakning på FM3A på Tradera för att se om det dyker upp ett bra exemplar. Slutpriset brukar ligga en bra bit under vad det kostar att importera en FM3A från Japan. Det kan dock ta sin lilla tid innan rätt kamera dyker upp till rätt pris.

Det här är de senast sålda FM3A: orna på Tradera.
En av dem är numera min. :–)
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Har du egen erfarenhet av hur den där garantin fungerar om man råkar i konflikt med säljaren?
Nej, jag ställde själv samma fråga till en annan forumist som hade hamnat i konflikt med en säljare, men Ebay valde att lägga ner det ärendet.

Jag ställde då följdfrågan hur dom motiverade det, men har ännu inte fått något svar.

Däremot kan du i inlägg #32 ta del av en forumist som har erfarenhet av att utnyttja Ebays garanti.
 
Senast ändrad:

Dr. Glyko

Aktiv medlem
Det fanns en svart FM3a på kamerastockholms hemsida för 7000. Det är samma kamera (samma serienummer alltså) som nu är ute för 10000 på tradera. Man måste alltså bevaka säljsidorna ifall det dyker upp nått, och vara snabb innan den köps och läggs ut för överpris.

 

D.G

Medlem
Jag har köpt en hel del från Japan, bland annat en F3 med diverse gluggar. Funkat jättebra, men som någon sa. Bildsök bilderna innan du klickar på köp knappen. En del gör det mesta för att undvika defekter/skador är du det minsta tveksam så ha is i magen eller kolla vidare på andra auktioner.

Har haft problem 1gång genom mina år, det va när säljaren marknadsförde en visst produkt med en bild som inte stämde överens med produkten jag fick i handen hemma i Sverige. Jag fick mina pengar tillbaka.

Nu sitter jag och jagar en vettig Leica M9-P ihop med lite gluggar, Ebay är skoj!
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Jag föreslår en bevakning på FM3A på Tradera för att se om det dyker upp ett bra exemplar. Slutpriset brukar ligga en bra bit under vad det kostar att importera en FM3A från Japan. Det kan dock ta sin lilla tid innan rätt kamera dyker upp till rätt pris.

Det här är de senast sålda FM3A: orna på Tradera.
En av dem är numera min. :–)
Jag har sett de som funnits ute sista månaderna och den på tradera gillade jag inte siffrorna som var inristade därför bjöd jag inte på just den, men såg att den gick billigt.
Det fanns en på kamerastockholm som sagt ett tag, och funderade på den men tyckte då att 7000 var för mycket men med facit i hand skulle jag nog kunna tänka mig att betala det för den. Men det är max. För ett tag sedan fanns de som dök upp billigare så tänker inte betala överpriser för att det råkar vara få ute och salarna trissar upp priserna.
Jag kontaktade han som säljer på tradera och har två ute och ifrågasatte priserna och undrade seriöst varför han hade såna överpriser, han förklarade för mig att han inte hade bråttom och att folk alltid köpte ;) Och att han och andra samlare köpte upp de billigare och sedan satte ut dom dyrare.
Men jag antar att det alltid finns folk som betalar. Jag har inget emot att köpa något dyrare om något är det av en bra anledning( märke, kvalitet, extremt ovanligt etc) men att bara betala mer för en tillfällig trend eller likande gör jag inte. Då väntar jag hellre 15 år tills trenden går ned :p
tror det var du och jag också i en annan tråd som pratade om F6an som jag också kollade på, tror han köpte den också från kamera Stockholm och nu la ut den för 13600...
Bara önskar att det dök upp 20 st på marknaden så ingen köper dom han lagt ut så han blir tvungen at sänka priset. Förstår att han gör så för att han kan, men det förstör för folk som bara vill ha en bra kamera till ett rimligt pris. Gör mig lite trött faktiskt.

Jag sa också till honom att jag hellre köper här i sverige än Ebay då jag inte gillar att de fraktas så långt och allt bara blir smidigare, men då tyckte han inte jag kunde jämföra priserna på den marknaden med vår, men grejen är ju att de dykt upp så mycket billigare exemplar på svenska sidor än dom han nu lagt ut på tradera ;)

Annars var han väldigt tillmötesgående och trevlig så, så jag vill inte säga något illa om honom, gillar bara inte sättet saker görs på och hur det utnyttjas på bekostnad av dom som inte har lust att betala för dom överpriserna.
 
Senast ändrad:

rikitikitavi

Aktiv medlem
Det fanns en svart FM3a på kamerastockholms hemsida för 7000. Det är samma kamera (samma serienummer alltså) som nu är ute för 10000 på tradera. Man måste alltså bevaka säljsidorna ifall det dyker upp nått, och vara snabb innan den köps och läggs ut för överpris.

Ja jag såg den och tyckte det var lite för dyrt redan då, men skulle nog slagit till på den När jag väl bestämde mig var den borta, OCH den f6 jag kollat på där, så verkade som han knep den också och prissatte den 3500 mer...så irriterande hehe.
Såg någon annan F6a som dök upp för 6-7000 men den försvann illa kvickt så där hann jag inte heller med ;)
Som jag skrev till PMD här nere i tråden så kontaktade jag han som har de auktionerna och ifrågasatte hans priser överlag. han svarade väldigt trevligt att jag inte skulle jämföra E bays priser med hans, men då ifrågasatte jag hans priser mot prissättningar jag sett på andra plaster i sverige, där dom var nästan hälften så billiga som hans. men han säger att han inte har bråttom och att folk til slut betalar, och så är det säkert ^^
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Om säljaren finns i EU (eller i Nordirland :) så tillkommer ingen svensk moms, förstås.

Räkna noga på saker som kommer från icke-EU. Svensk moms tillkommer alldeles säkert, kanske även tull, frakten kan vara rätt dyr, och det tillkommer även tullklareringsavgift i de flesta fall.
Tack så mycket, vissa skriver fraktfritt tror jag. Men lägger dom ändå på något slags frakt eller avgift då?
 

Dr. Glyko

Aktiv medlem
Ja jag såg den och tyckte det var lite för dyrt redan då, men skulle nog slagit till på den När jag väl bestämde mig var den borta, OCH den f6 jag kollat på där, så verkade som han knep den också och prissatte den 3500 mer...så irriterande hehe.
Såg någon annan F6a som dök upp för 6-7000 men den försvann illa kvickt så där hann jag inte heller med ;)
Som jag skrev till PMD här nere i tråden så kontaktade jag han som har de auktionerna och ifrågasatte hans priser överlag. han svarade väldigt trevligt att jag inte skulle jämföra E bays priser med hans, men då ifrågasatte jag hans priser mot prissättningar jag sett på andra plaster i sverige, där dom var nästan hälften så billiga som hans. men han säger att han inte har bråttom och att folk til slut betalar, och så är det säkert ^^
Ja, det är lite irriterande ibland. Denna person har dessutom ofta annonser på FS där han gärna köper de finaste Nikon, Leica m.m, och han köper mkt på tradera i ett annat användarnamn.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Ja, det är lite irriterande ibland. Denna person har dessutom ofta annonser på FS där han gärna köper de finaste Nikon, Leica m.m, och han köper mkt på tradera i ett annat användarnamn.
jo men faktiskt!. Lite roligt för det var en annan användare( kanske är samma då fast han utgav sig för att inte vara samma, isåfall känner jag ig lite dum nu! :p ) som säljer ett 18mm som också var hutlöst prissatt först. och han var super trevlig och kunde tänka sig att sänka priset men sedan blev det inte så i slutändan då jag köpte ett 20 mm till slut.
Tror dock inte det var samma säljare då han hade ett annat sätt att skriva på.
Tycker överlag att många sätter lite lustiga priser på tradera. Här på fotosidan upplever jag att det blir mer riktigt direkt och att man har en mer kunnig dialog med säljarna på något vis:)
 
Senast ändrad:

Abe Normal

Aktiv medlem
Har du egen erfarenhet av hur den där garantin fungerar om man råkar i konflikt med säljaren?
Dock inte hårdvara, men har köpt mjukvara som funkade men var crackat, vilket inte framgick av annonsen. Jag fick rätt mot säljaren och pengarna tillbaka enligt Ebay.UK:s prisgaranti. Om en kamera är mint eller near mint condition tro jag kan bli svårare. Eftersom det är subjektivt till viss del.

Vad jag förstått, så säljs det piratkopierad mjukvara på Ebay.UK.
 

PMD

Aktiv medlem
Din rackare :p
Måste du leta just F6or och FM3or!? ;)
:)
F6:an köpte jag för över fem år sen, så du kan vara lugn för att jag inte kommer att sno en sån framför näsan på dig. 😇
Jag har heller inte några planer på att skaffa ytterligare en FM3A.

Hm, om du ger upp planerna på en F6 eller en FM3A, vad skulle du sikta på då ...?
😈
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Det har du helt rätt i, nä mint sa ju vara nästan helt nytt så har själv funderat över vissa av beskrivningarna :)
Det tycks ha gått inflation i beskrivningar av skicket. "Nyskick" skriver en del på svenska säljsidor, men det brukar trots det tydligt synas spår av användning. Nyskick tolkar jag som att kameran inte är använd, eller åtminstone extremt försiktigt använd. Den ska vara i det skick den var när förste ägaren precis har packat upp den.

"Mint Condition" tycker jag bör vara samma sak.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
:)
F6:an köpte jag för över fem år sen, så du kan vara lugn för att jag inte kommer att sno en sån framför näsan på dig. 😇
Jag har heller inte några planer på att skaffa ytterligare en FM3A.

Hm, om du ger upp planerna på en F6 eller en FM3A, vad skulle du sikta på då ...?
😈
haha skönt, gör mig lite lugnare :p jag har ju alldeles för mycket redan som det är, letar inget nytt på den digitala sidan och har verkligen helt rätt utrustning där vilket känns väldigt skönt. men så började jag ju den där "resan" tillbaka till film igen och så vaknade suget efter att få ihop ett bra kit där, nu efter 2 fina FE2or och en F100 och de flesta manuella gluggar jag vill och velat ha igen så behöver jag egentligen inget där heller..MEN och detta eviga MEN ...att byta ut en av FE2orna mot en FM3a vore himla trevligt , och eventuellt byta ut F100 mot en F6, fats det är jag inte lika sugen på längre även om jag om det dyker upp en bra deal inte säger nej.

Varför gör man det och varför ger man sig aldrig ;) Men samtidigt är det lite kul också. Föräldrarna samlade antikviteter och jag har alltid samlat på grejer också, så det går nog aldrig över :p
 

PMD

Aktiv medlem
Tack så mycket, vissa skriver fraktfritt tror jag. Men lägger dom ändå på något slags frakt eller avgift då?
Nej, det borde de ju inte göra. Om du syftar på tullklareringsavgiften så är det en avgift som speditören tar för att hantera tullklareringen och momsindrivningen. Det brukar röra sig om ett par hundralappar.

Observera att man måste betala moms även på fraktavgiften.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Det tycks ha gått inflation i beskrivningar av skicket. "Nyskick" skriver en del på svenska säljsidor, men det brukar trots det tydligt synas spår av användning. Nyskick tolkar jag som att kameran inte är använd, eller åtminstone extremt försiktigt använd. Den ska vara i det skick den var när förste ägaren precis har packat upp den.

"Mint Condition" tycker jag bör vara samma sak.
ja det har du nog rätt i, och känner igen det rätt väl när det gäller svenska sidor också hehe. jag brukar nog skriva mycket bra skick hellre än nyskick tror jag. Just med tanke på att om man vill vara seriös och sedan träffar personen är ag ganska pedantisk själv när det gäller skicket och har någon sagt nyskick till mig då ska det som sagt inte finnas någon skavank alls på...minst sagt :) har träffat säljare som skrivit inga skavanker och nästan nyskick och så har den verkligen sett använd ut, hur tror dom man ska reagera?? Köpa den ändå ;)?
vet inte..men förstår att det är på något sätt ska dra åt sif blickarna, men när man sedan ändå ser skicket så blir man ju inte lurad utan snarare rätt anti till att köpa den sedan...
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Nej, det borde de ju inte göra. Om du syftar på tullklareringsavgiften så är det en avgift som speditören tar för att hantera tullklareringen och momsindrivningen. Det brukar röra sig om ett par hundralappar.

Observera att man måste betala moms även på fraktavgiften.
ah ok, hmm... så antar att de jag kollade på och som ligger på runt 700 dollar då ändå kanske landar på runt 7-8 tusen svenska i slutändan ^^
 
ANNONS