Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

EF 100/2,8 L IS USM Macro VS kompakt

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik68

Aktiv medlem
Funderar lite på ett Macro objektiv till min 5d mk2 och det är canons nya 100mm med is då som jag har tänkt.Kostar ca 8k i sverige.Jag tror att det blir ganska begränsatt mitt användande av detta objektiv men endå väldigt kul att ha möjligheten att ta fina macro bilder.Har ju sett att många tar otroliga macro bilder med kompakt kamror vilket även ger ett fantastiskt skärpedjup då sensorn är så väldigt liten.
Skulle vara kul att få lite reflektioner om mina tankegångar.
En kompakt för 7-8k kan man ju alltid ha med sig och ta lite andra kul bilder med också.

Här är lite kompakt macro bilder http://www.flickr.com/groups/compactsupermacro/pool/

Just det objektivet har jag som något av ett standardobjetkiv på 5D mkII då det är en brännvidd som passar för mycket av det som jag fotar till vardags, men märkligt nog använder jag hellre mitt sigma 70mm när jag skall ta extrema macrobilder och har mellanringar och tc på och kameran på macrosläde.

Det finns som sagt billigare macroobjektiv än just det du förelsog om du bara skall ha det till macro - vill du ha det till annat också så är det dock ett riktigt bra och universellt objektiv.

fina bilder! men ingen har väl heller förnekat att optiska kvallitén i Sigma 70 mm f/2.8 macro är riktigt bra heller?

fina bilder! men ingen har väl heller förnekat att optiska kvallitén i Sigma 70 mm f/2.8 macro är riktigt bra heller?

Tack.
Nej, jag visade upp bilderna mer pga av att Patrik funderade på att köpa en kompaktkamera pga av det fina skärpedjupet den ger. Så jag ville helt enkelt visa hur en makroobjektiv tecknar sig i en systemkamera.

/Stefan

Tack för svaren.
Det var ingen som använt kompakt till macro här på fotosidan som kan komma med synpunkter i ämnet?
Man får ju en sigma 70mm 2.8 och en canon G11/s90 för samma peng som ett 100mm 2.8 is kostar så det kan ju vara ett alternativ.
Ibland drar jag mig för att ta med stora kameran för att den just är för stor om man ska iväg på något skoj.

Tja, jag använder min Casio ex-fc100 kompakt som macro tämligen ofta eftersom jag alltid har den på mig och den fungerar bra så visst duger en bra kompakt bra till macro, men kolla upp att den du tänkte dig är skapligt bra på macro då vissa kompakter av någon orsak är riktigt dåliga på detta. Att köpa en stark LED ficklampa är något som omedelbart förbättrar bilderna då kompakter gärna tar emot mer ljus än vad som erbjuds i många vardarliga situationer.

Sigma 70mm är ett riktigt bra objektiv om man inte har problem med lite långsam focus och att det växer i macroläget - skärpan är mycket bra och den har en vacker bokeh utan störande inslag.

Bildsensorns storlek påverkar skärpedjupet. Eftersom det normala är att kompakter har små, eller mycket små sensorer kommer de (jämfört med en systemkamera) ha mycket större skärpedjup. Som ett exempel skulle en bländare 4 på en kompakt motsvaras av bländare 16 på en systemkamera (ungefär).

Om du med macro menar bilder på extremt kort skärpedjup så kommer du att få svårare att få till dessa med en kompakt...

/mvh Peter

Bildsensorns storlek påverkar skärpedjupet. Eftersom det normala är att kompakter har små, eller mycket små sensorer kommer de (jämfört med en systemkamera) ha mycket större skärpedjup. Som ett exempel skulle en bländare 4 på en kompakt motsvaras av bländare 16 på en systemkamera (ungefär).

Om du med macro menar bilder på extremt kort skärpedjup så kommer du att få svårare att få till dessa med en kompakt...

/mvh Peter

Vid macro 1:1 är får man sällan problem med för långt skärpedjup.

Micke.

Har endel erfarenhet av macro på kompakt kamera. Jag använde min fars canon sx1 tror jag den heter med 20x zoom och använde en macrolins raynox dcr 250, vilket funkade fantastiskt bra speciellt när man har vridbarskärm.
Det man skall tänka på är ju längre zoom desto större förstorning, sedan skall man använda blixten på kameran och en defuser om man skall få några vettiga bilder och använda så lågt iso som går. Har några bilder på min hemsida hittas via min profil, bilderna är dem i mitten av insekts albumet. Nackdelen med kompakt är att den är inte lika snabb som systemkamera när det gäller att ta bilder och fokusera.

ANNONS
Götaplatsens Foto