Annons

Ef 300 4L IS ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har ingen IS.
Men är det inte så att det kan bli problem när kameran är fastskruvad i ett skruvstäd?

Med ett "vanligt" stativ och fingeravtryck blir det ju alltid små (eller mycket små vibrationer) från vind, spegel etc. Då funkar det med IS.

Men skruvad i ett städ så finns det inga yttre vibrationer och då generar IS egna med oskärpa som resultat?

Jan Olof: Om du har objektivet fastskruvat i ett städ stänger du med fördel av IS för att spara batteritid och minska vibrationer som IS'n skapar när objektivet är alldeles still i exempelvis ett städ.

Precis.
Men på ett vanligt stativ kan man och bör man väl köra med IS?
(mina reflektioner på en del inlägg)

(man börjar bli lite intresserad av det nya 70-300 som kommer nu)

JanOlofHärnström skrev:
Men skruvad i ett städ så finns det inga yttre vibrationer och då generar IS egna med oskärpa som resultat?

Ja, den jobbar febrilt med att hitta något "att gå efter", men det är ju bara att koppla bort funktionen med en liten knapp ;-)

Effekten kan bli ganska kul. Så här ser ett foto ut där jag råkade ha IS:en i fast den stod i "städet".

Bilagor

• klematis 2.jpg
    klematis 2.jpg
    44.9 KB · Visningar: 296
---Bäst är ju att koppla om AF,en till exponeringslåset (om kameran har den funktionen), så slipper man trycka på knappen när man inte önskar is!! Detta hjälper också till att kombinera AF, (IS), exponeringen och manuell skärpa samtidigt och manuellt omvarandra, snabbast möjligt, menar jag! (många tycks inte veta om dessa fördelar,, kommer i och för sig bäst till nytta med Canons största objektiv där man har AF-STOP knappar även "ute" på objektivet vid motljusskyddet..)

Dessutom så är det så att det som några tar upp här gällande IS,ens nackdelar vid stativfoto är lite hårt sagt..
Det finns ju många sätt att fota med stativ på! Inte alltid det är så att man har kameran stummt i ett stadigt stativ, ofta fotar man ju aktivt "med kameran i händerna ´men löst´ över/på stativet", till dessa tillfällen fungerar stativet som ett komplement till IS,en. Enligt mig så är det här som IS,en kommer bäst till sin plats förutom vid ren handhållning. Men det är ju jag det:)!

Även om man skall ta det som Canon skriver runt det tekniska på allvar så bör vi komma ihåg att vi alla fotar på olika sätt och att där Canon avråder användning kanske någon av oss bör använda osv, får ju inte glömma att Canon generalliserar och föräkrar sig i sina produktbeskrivningar.....

Mvh Niclas.

Det som Ekvall skriver här i linken nedan är således helt korrekt MEN jag menar att vi inte bör ta det så till punkt och pricka utan hitta den optimala tekniken som passar oss var och en individuellt!

http://www.fotosidan.se/expertqa/view.htm?ID=2648

Senast ändrad:
Efwa skrev:
Ja, den jobbar febrilt med att hitta något "att gå efter", men det är ju bara att koppla bort funktionen med en liten knapp ;-)

Effekten kan bli ganska kul. Så här ser ett foto ut där jag råkade ha IS:en i fast den stod i "städet".

Ojdå Efwa..det blev ju en av dina bättre bilder fast det kanske inte var meningen :))
mvh/Gunte..

gunte skrev:
Ojdå Efwa..det blev ju en av dina bättre bilder fast det kanske inte var meningen :))
mvh/Gunte..

---Ja,spännande blev det:) "Art by accident" är något som följt konstens historia från människans första andedrag på vår planet! Mycket klassisk konst har sitt ursprung eeeexakt däri/Niclas.
Ps, Men det är ju en bra ide att inte plåga IS,en för mycket så jag avråder personligen:)!

Senast ändrad:
---En liten sak till angående funderingen runt 300 4IS, Spara ett tag till och investera i en fint begagnad 300 2,8IS, den går att hitta redan idag i nyskick för runt 35000,-!!! Mycket pengar men helt klart ett oerhört mycket bättre objektiv!
Många klagar på vikten men det tycker jag bara är löjligt om man har en normal fysik. (storleken- ok, där kan jag hålla med liiite mer..), Jag har erfarenhet av båda fast 2,8-an utan IS och menar att den helt klart har en vikt som i sig själv gör den mer stadig och lättare att hålla stadig i dem flesta normala situationer!!

Att ett objektiv är tunget betyder inte att det är av den orsaken sämre att handhålla, ibland är det tvärtom!

Jag tummar för att spara pengarna och sedan köpa det som håller i längden!/Mvh Niclas.

Ps, Dessutom så är kombinationen EF 300 2,8 + 2x en suverän lösning för allt mellan täta närbilder och mer avlägsna motiv. Jag rekommenderar inte 300 4 + 2x om man önskar mycket flexibilitet och "perfekta" resultat/möjligheter...

Senast ändrad:
gunte skrev:
mvh/Gunte..

Nä, det var verkligen inte meningen. Här tar man över 10 bilder och hör att den kör på IS, men tänker inte på det.

Jag vet att du gillar den Gunte, du har kommenterat den när den var ute för kritik ;-)

/Efwa

Niclasfoto skrev:
En liten sak till angående funderingen runt 300 4IS, Spara ett tag till och investera i en fint begagnad 300 2,8IS, den går att hitta redan idag i nyskick för runt 35000,-!!! Mycket pengar men helt klart ett oerhört mycket bättre objektiv!

Jag är iofs inne på att skaffa en 300/2,8 för jobbets skull, men jag tror att 35 000 för ett objektiv är för mycket för de flesta. Även som proffs överväger man en sån investering noga.

En 300/4 är inget problem på en veckas fotosemester där man mest rör sig till fots, men en 300/2,8 lär nog få stanna hemma. Ibland är det skarpaste inte det bästa... Ungefär som med stativ - det bästa stativ är det man orkar ta med sig.

froderberg skrev:
Jag är iofs inne på att skaffa en 300/2,8 för jobbets skull, men jag tror att 35 000 för ett objektiv är för mycket för de flesta. Även som proffs överväger man en sån investering noga.

En 300/4 är inget problem på en veckas fotosemester där man mest rör sig till fots, men en 300/2,8 lär nog få stanna hemma. Ibland är det skarpaste inte det bästa... Ungefär som med stativ - det bästa stativ är det man orkar ta med sig.

---Visst är det mycket pengar men jag vågar påstå att dem flesta av oss med lite envishet och tålamod klarar av den biten, sen är det ju en annan sak om man verkligen har behov för det eller inte och om man överhuvudet taget kan utnyttja det eller inte.

300 4 och 300 2,8 fyller nog olika behov men jag menar nog att 300 2,8 helt klart överväger positivt. Det här med att ta med sig en 300 2,8 på längre turer anser jag inte vara ngt problem men detta kan vi ju också mena mycket runt omkring...

Jag har själv varit i situationen att köpa ett dyrt tele så var tanken inne på 4 eller 2,8 och det blev 2,8 (utan IS). Jag ångrade aldrig det, även om jag menar att man med 300 4 IS kommer nästan lika långt. Det som var avgöande i/för mitt val var funktionen med EF2x eftersom det ger mkt fina egensaper både med "kort" närgräns, AF, och fin skärpa! Detta kunde jag aldrig uppnå med 300 4 med eller utan IS.
Om jag nu hade stått inför samma val hade jag kört med mina "vanliga obj" och sparat till och sökt aktivt efter den bästa begagnade EF300 2,8IS...Men som sagt det är ju ett individuellt!

Men jag tror nog att vi tänker ganska lika i slutändan av dem flesta trådar, så även i denna antar jag!

Det är ju bla det som gör fotosidan.se bra, nämligen att vi kommer med våra personliga åsikter- Det är ju lite av det som håller fotosidan levande. OCH eftersom man inte vet exakt hur den enskillda trådförfattaren tänker så avger man ju sina tips utifrån sina egna erfarenheter.
Därav mina f2,8 tips tidigare även om det handlar om f4-linser, många av dem som har behov för ett med bländare 4 har säkert också ett tydligt behov för bländare2,8. Om steget är det dubbla nypriset och kanske två års sparande så är det ju inte heller längre borta än det:)!!

/Niclas.

Senast ändrad:
froderberg skrev:
Jag vill helst ha en Canon EF 100-300/2,8L IS... *hoppas*

---Ja, visst är det lov att drömma/hoppas!
Jag hoppas att ett rykte jag läste för ca ett år sedan någonstans är sant... Ett EF500 2,8L DO IS USM med en vikt lägre än dagens 600 4is!! Jag väntar på den, men kommer nog att testa den gruuundligt på fördelarna + storleken/vikten innan jag lägger dem pengarna:)
/Niclas.

Ps, Hoppas är ett bättre ord än att drömma eftersom det i drömmen ligger en slags utopisk ingrediens inbakad och den vill vi ju inte ha:))!

Det ryktet kom sig av vad en inhyrd journalist blandade ihop som möjligt i framtiden och vad som var på gång. Men 500/2,8 skulle säkert en del sportfotografer gilla liksom en 300/2.

Jag vill dock ha zoom även på supertele. Men Canon släpper väl inget förrän de är nöjda med kvaliteten.

froderberg skrev:
Det ryktet kom sig av vad en inhyrd journalist blandade ihop som möjligt i framtiden och vad som var på gång. Men 500/2,8 skulle säkert en del sportfotografer gilla liksom en 300/2.

Jag vill dock ha zoom även på supertele. Men Canon släpper väl inget förrän de är nöjda med kvaliteten.

---Ahaa där ser man:)!

Jo, att Canon har kapasitet att konstruera superzoomar är nog sant men det måste ju vara lite pengar att tjäna också så det dröjer nog en tid innan den där 200-600 4,an med DO o IS kommer..:))!

Men Sigma,s superzoomar ger ju inte ett så pjåkiga resultat, som denna fotograf till viss del visar upp....

300-800 Sigma + 100-300 Sigma....
http://www.foto.no/cgi-bin/bruker/minside.cgi?brukerid=19913

/Niclas.

Ps, Faktiskt ganska imponerande tycker jag!

Senast ändrad:
Jag pratade med Christian Nilsson på FOTO och han var mycket positivt överraskad av Sigmas 120-300/2,8. Det är även andra jag pratat med. Den kostar trots allt hälften av ett Canon 300/2,8 och är smidigare med zoomen. Man använder ofta en sån på ett enbensstativ, så IS kanske man kan klara sig utan.

ANNONS
Götaplatsens Foto