froderberg skrev:
Jag är iofs inne på att skaffa en 300/2,8 för jobbets skull, men jag tror att 35 000 för ett objektiv är för mycket för de flesta. Även som proffs överväger man en sån investering noga.
En 300/4 är inget problem på en veckas fotosemester där man mest rör sig till fots, men en 300/2,8 lär nog få stanna hemma. Ibland är det skarpaste inte det bästa... Ungefär som med stativ - det bästa stativ är det man orkar ta med sig.
---Visst är det mycket pengar men jag vågar påstå att dem flesta av oss med lite envishet och tålamod klarar av den biten, sen är det ju en annan sak om man verkligen har behov för det eller inte och om man överhuvudet taget kan utnyttja det eller inte.
300 4 och 300 2,8 fyller nog olika behov men jag menar nog att 300 2,8 helt klart överväger positivt. Det här med att ta med sig en 300 2,8 på längre turer anser jag inte vara ngt problem men detta kan vi ju också mena mycket runt omkring...
Jag har själv varit i situationen att köpa ett dyrt tele så var tanken inne på 4 eller 2,8 och det blev 2,8 (utan IS). Jag ångrade aldrig det, även om jag menar att man med 300 4 IS kommer nästan lika långt. Det som var avgöande i/för mitt val var funktionen med EF2x eftersom det ger mkt fina egensaper både med "kort" närgräns, AF, och fin skärpa! Detta kunde jag aldrig uppnå med 300 4 med eller utan IS.
Om jag nu hade stått inför samma val hade jag kört med mina "vanliga obj" och sparat till och sökt aktivt efter den bästa begagnade EF300 2,8IS...Men som sagt det är ju ett individuellt!
Men jag tror nog att vi tänker ganska lika i slutändan av dem flesta trådar, så även i denna antar jag!
Det är ju bla det som gör fotosidan.se bra, nämligen att vi kommer med våra personliga åsikter- Det är ju lite av det som håller fotosidan levande. OCH eftersom man inte vet exakt hur den enskillda trådförfattaren tänker så avger man ju sina tips utifrån sina egna erfarenheter.
Därav mina f2,8 tips tidigare även om det handlar om f4-linser, många av dem som har behov för ett med bländare 4 har säkert också ett tydligt behov för bländare2,8. Om steget är det dubbla nypriset och kanske två års sparande så är det ju inte heller längre borta än det

!!
/Niclas.