Annons

Ef 70-200 f/4L IS vs nonIS?

Produkter
(logga in för att koppla)
Alternate skrev:
Ja, hur långt kommer man på ett utan IS med stativ, eller är det värt att lägga ner pengar på ett med IS?

Om du alltid använder stativ så borde väll inte IS göra så mycket nytta eftersom både stativ och IS är till för att ta bort skakninsoskärpa, eller? Ska du köra handhållet så tror jag nog att du har nytta av IS, men eftersom man klarat sig utan IS de första hundratalet år av fotografering så går det att klara sig även nu. Men som med det mesta av teknisk utveckling så blir ens liv lite enklare med de nya funktionerna.

Jo, det är helt klart sant, men när man vet att man kan få allt det andra fö rett smärre utbyte av pengar så känns det ändå lite, "varför nöja sig med det här..."

Vidare, det är L-optik, så den bör väl ändå prestera?...

Det brukar ju kunna vara så att om man väljer bort något så undar man alltid varför man snålade in och inte tog det på en gång. Ett felköp är alltid dyrt oavsett hur billig produkten är. För att vända på det så är IS en dyr finess om du aldrig behöver använda den!

70-200/4L anses ju av många vara det mest prisvärda objektivet i Canons line up. Så nog presterar det alltid.

Det du står inför är ju en klassisk kravbalansering... kommer du fota mycket handhållet i dåligt ljus så kan det vara värt att spara lite till. Om du fotar mest i bra ljusförhållanden och/eller med stativ så skulle jag ha lagt mellanskillnaden som grunplåt till något annat jag behöver.

Om du har möjlighet så låna ett objektiv (och ev. även kamera) som har ungefär samma brännvidd och prova så ser du vilka slutartider du använder och om du får skakningsoskärpa på bilderna.

IS av eller på?

Ni som har en optik med IS, stänger ni av den ibland? Varför gör man det?
Jag har själv en 17-85, men stänger aldrig av bildstabiliceringen.

Re: IS av eller på?

dykaren skrev:
Ni som har en optik med IS, stänger ni av den ibland? Varför gör man det?
Jag har själv en 17-85, men stänger aldrig av bildstabiliceringen.
Vid användning ihop med stativ och vid bra ljusförhållanden då IS inte behövs, så stänger jag av den. Man skall tänka på att IS drar mycket ström ur batteriet.

froderberg skrev:
By the way är Sigma 50-150/2,8 ett intressant objektiv om man gillar ljusstyrka. Bra närgräns dessutom.

För mig är det objektivet nästan mer lockande än Canons nya 70-200mm/f IS. Visst den har längre räckvidd. Men för porträtt tror jag det är trevligare m 50mm istf 70mm som kortaste. Och ljusstyrka är alltid att föredra tycker jag då skärpedjupet blir lite kortare.

Canons 70-200 är dessutom 4 cm längre men de väger lika mkt ungefär. Men jag hade ju förstås inte sagt nej till IS även på Sigma objektivet. Jag gillar Sigmas EX serie ö h t, tycker det är en skön känsla i dem.

Uttryck skrev:
För mig är det objektivet nästan mer lockande än Canons nya 70-200mm/f IS. Visst den har längre räckvidd. Men för porträtt tror jag det är trevligare m 50mm istf 70mm som kortaste. Och ljusstyrka är alltid att föredra tycker jag då skärpedjupet blir lite kortare.

Canons 70-200 är dessutom 4 cm längre men de väger lika mkt ungefär. Men jag hade ju förstås inte sagt nej till IS även på Sigma objektivet. Jag gillar Sigmas EX serie ö h t, tycker det är en skön känsla i dem.
Helt riktigt. Jag själv föredrar också att gluggarna är korta i utförande, tycker oftast det ger bättre balans. Som föregående skriver så bör man nog rannsaka vad objektivet huvudsakligen skall användas till. För porträtt så är det något kortare omfånget, med tonvikt på nedre brännvidd, ovärdeligt i sammanhanget. Ingen porträttfotograf med fler än två hjärnceller väljer ett IS-objektiv bl 4,0 framför en glugg med 2,8 som största bländare. Själv är jag funtad som så att jag alltid prioriterar stora öppningar framför IS. De effekter en större bländare kan ge är inget som IS någonsin kan ersätta. Måste bara poängtera att jag dock gillar IS/VR och tycker det har sina poänger mellan varven.

Sigma verkar inte satsa på bildstabilisator tyvärr. De har ett objektiv med detta. Däremot verkar de satsa på bra närgräns. Makro-fotograferingen har ju ökat sen digitalkamerornas intåg och Sigma verkar ha nappat på detta.
Detta verkar tyvärr inte Canon ha hakat på i samma utsträckning. Jag skulle vilja efterlysa just ett objektiv som 70-200 med både bra närgräns och bildstabilisator.
Canon 300/4 is är det enda som har relativt bra närgräns och bildstabilisator. Det funkar mkt bra att fota fjärilar med även om närgränsen kunde varit lite bättre. Förstoringsgraden bör vara bättre än 0,3x . Då funkar det till samtliga dagfjärilar.
Det är betydligt lättare att undvika skakningsoskärpa med detta objektiv än med de makroobjektiv som jag har provat. Även med konverter.

Helt klart så är IS-versionerna mer versitibla objektiv. Ingen kan säga emot det.

Stativ har sitt bruksområde, liksom IS har sitt. Deras vägar korsas också men trots detta så har de sina egna stora fördelar.

Jag ser ingen anledning att köpa nonIS om det inte är pengarna eller sämre skärpa (vet lite om det ännu) som är haken.

MVH Niclas,

Niclasfoto skrev:
Helt klart så är IS-versionerna mer versitibla objektiv. Ingen kan säga emot det.

Stativ har sitt bruksområde, liksom IS har sitt. Deras vägar korsas också men trots detta så har de sina egna stora fördelar.

Jag ser ingen anledning att köpa nonIS om det inte är pengarna eller sämre skärpa (vet lite om det ännu) som är haken.

MVH Niclas,
Nja jag är beredd att tjafsa emot. En IS-glugg som i övrigt har samma egenskaper som ett annat alternativ är otvetydigt bättre. Men jämför du en IS-glugg med mindre största bländare än en annan glugg så kan valet bli betydligt svårare. 2,8 utan IS kontra 4,0 med IS. Eller 2,8 med IS kontra 1,4 utan. Att kunna blurra bort detaljer med hjälp av stora bländare är nog för mig en ovärdelig egenskap. Det avgörande är nog trots allt vilken typ av fotografier du tar. För studiofotografen kan knappast IS vara det viktigaste i världen. men för brölloppsbilderna i kyrkan kan det vara avgörande för resultatet.

paul innergård skrev:
Nja jag är beredd att tjafsa emot. En IS-glugg som i övrigt har samma egenskaper som ett annat alternativ är otvetydigt bättre. Men jämför du en IS-glugg med mindre största bländare än en annan glugg så kan valet bli betydligt svårare. 2,8 utan IS kontra 4,0 med IS. Eller 2,8 med IS kontra 1,4 utan. Att kunna blurra bort detaljer med hjälp av stora bländare är nog för mig en ovärdelig egenskap. Det avgörande är nog trots allt vilken typ av fotografier du tar. För studiofotografen kan knappast IS vara det viktigaste i världen. men för brölloppsbilderna i kyrkan kan det vara avgörande för resultatet.

Jo, det är jag helt klar över, men då jag mest fotograferar utomhus och på fritiden så skiftar miljöerna hela tiden, en fullt belyst stad, en inte fullt lika belyst stuga (läs fotogenlyktor), eldlek (poi, stav med mera) mitt i den kolsvarta natten, ja, miljöerna växlar, men studiofoto sysslar jag inte med.

Mer för pengarna ...

Med tanke på att IS på ett 70-200 2.8L kostar ca:7000 kr mer än utan IS så måste man ju ställa sig frågan om det är värt det ( för en själv alltså), en 70-200 2.8L utan IS är ändå mer prisvärd än en 4.0L med IS då man i fallet 2.8 kan använda en x2 extender och fortfarande ha fungerande autofokus, och en 140-400 5.6L är väl inte så tokigt, till ett pris under ett 70-200 2.8L IS.

Re: Versitibla ?

Enicar skrev:
Har du hittat på det ordet själv :)

Frågar du?

Versitibel,, bara en språklig vanesak skulle jag tro. Jag pratar inte som jag skriver här i forumet. Jag pratar nog till 97% Norska. Kan ha med det att göra.

**

Paul. Jag trodde att vi pratade om f/4aobjektiven utan inblandning av storebror.

Jag är enig med dig.

Vad exakt tror/menar du att vi är mindre eller inte alls överens om?

MVH Niclas,

Jag är tämligen säker på att det heter "versatil" på norska också, men det är roligt med nya ord! ;-)

/Pontus

Hehe, ja må så vara. Jag skall väl försöka snåla med det hädanefter.

INte meningen att låta svår eller otydlig, bara så att det är sagt.

MVH Niclas,

Ps, ett kort sök på begreppet/ordet "versibilitet" gav många norska och danska dokument.. Den korekta användningen av ordet blir väl "versibelt". jaja.

En vetenskapilig undersökning kan och bör innehålla både en viss grad av reliabilitet och validitet... blabla... i detta sammanhang pratar man ofta om att en undersökning är möjlig att återupprepa. När man pratar om att ngt är eller "versibelt" eller har versibiltiet så menar JAg att man pratar om att gå "tillbaka/återgå" och gå mot samma mål eller alternativt mot ett annat mål..
(Eller som jag i fotoprylsammanhanget tänker att man kan ta avstånd och betrakta en pryls användningsområde från flera olika perspektiv...!)

Säkert ett spår ifrån mina turismvetenskapliga studier. Blä.

MVH Niclas,

Versi..? nånting

Bra då har vi läget klart för oss :)

Mvh
Språkpolisens avd. för misstänkta nymodigheter

Pa

Bilagor

• allting billig.jpg
    allting billig.jpg
    83.4 KB · Visningar: 353
ANNONS
Götaplatsens Foto