Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EF 800 f5.6L IS & 200 f2L IS

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeppe

Aktiv medlem
Robin Gyllander skrev:
Hur fick du tag i den infon Lars Otto?
Har du problem Robin?

Eller är det något tvångsmässigt beteende att du hela tiden måste skriva oseriösa inlägg och frågeställningar.

Jag är en tålmodig person, men det börjar bli lite väl mycket bubbel från dig på senare tid. Antingen så växer du upp, eller så är du tyst.
 

PMD

Aktiv medlem
mycket skräp skriver inte Robin att det stör jättemycket. Ignorera vad han skriver om du inte är intresserad.

Samt var gärna lite artigare. Den senaste frågan förstår jag om du kanske inte vill svara på, men det är ingen anledning att skälla på Robin.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Jag vill inte ge mig in i diskussionen vidare, men anser att när någon helt plötsligt kollar upp ens andranamn, så blir jag rent ut sagt förbannad. Vad är anledningen?

Jag skannar forumet regelbundet varje dag och har ganska bra koll på de mest frekvnta besökarna. Min och andras erfarenheter är att det finns vissa som skräpar ner forumet. Men nog om detta här och nu.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Dez skrev:
Längsta fokuseringsavstånd?
Jag brukar uppskatta kort fokuseringsavstånd;)
Vad menas?
Hehe.. gissningsvis en autoöversatt felaktighet. Men det är ju inte heller längsta brännvidden. Eller så menar de helt enkelt att det har det längsta fokuseringsavståndet (bortsett från oändligt då alltså). Alltså att objektivet har förmåga att låsa fokus väldigt långt bort, utan att för den sakens skull befinna sig oändligt långt bort.
 

Lieden.se

Aktiv medlem
bepa skrev:
Scandinavian Photo har satt pris på

EF 800/5.6L IS USM till 113 200,00


De är ju inte kloka. För vem är 800/f5.6 då intressant? Köp EF 600/f4 och kläm på en 1,4x telekonverter. Resultat: 840/f5.6. Samma vikt, säkerligen ingen synlig skillnad i bildkvalité, lite flexiblare med möjlighet till f4, och trettio lakan billigare.

Mvh, Ulf
 

Anders Östberg

Guest
Ju dyrare objektiv desto mer sparar man dessutom på att köpa hem det från t.ex. USA, där det dessutom kan finnas i lager till skillnad från Sverige där man förmodligen får vänta många månader. Garantin gäller i hela världen.
 

StaffanW

Aktiv medlem
Lieden.se skrev:
De är ju inte kloka. För vem är 800/f5.6 då intressant? Köp EF 600/f4 och kläm på en 1,4x telekonverter. Resultat: 840/f5.6. Samma vikt, säkerligen ingen synlig skillnad i bildkvalité, lite flexiblare med möjlighet till f4, och trettio lakan billigare.

Mvh, Ulf
Kanske för dom som vill sätta på en 1.4x på 800 för att få 1100/8.

Gissar att den kombinationen är skarpare än 600 + 2x telekonverter...

Men visst, håller med dig. Gissar att 800:an inte kommer att sälja riktigt lika rikligt som tex 50/1.8. KAN väl vara så att just 800/5.6 är lite av ett objektiv Canon gör, bara för att visa att dom kan, och visa sin styrka. Inte för att tjäna pengar på just försäljning av gluggen.

Hade dock gärna köpt ett 200/2L IS om jag haft överflöd av pengar...
 

Lieden.se

Aktiv medlem
StaffanW skrev:
Kanske för dom som vill sätta på en 1.4x på 800 för att få 1100/8.

Gissar att den kombinationen är skarpare än 600 + 2x telekonverter...
Ok, du har rätt, det skulle vara för det då. Men jag undrar verkligen om 800*1,4 är synbart skarpare än 600*2. På de här objektiven mjukar inte 2x upp bilden så mycket. Och vem kommer att hosta upp 30 lakan för den minimala skillanden?

KAN väl vara så att just 800/5.6 är lite av ett objektiv Canon gör, bara för att visa att dom kan, och visa sin styrka. Inte för att tjäna pengar på just försäljning av gluggen.
Ligger nog mycket i det. Det är mer tekniskt intressant att det finns ett sådant objektiv över huvud taget, än det är intressant att köpa det.
 

fredriklindstrom

Aktiv medlem
Jag skulle garna vilja ha 800 med en 2x, pa en kamera med 1.6 crop... 2560 mm f/11, borde bli ratt bra bilder pa manen da t.ex. eller mars. Nagot som jag skulle vilja testa, astrofoto... Men det ar ju ratt dyrt for att bara testa nagot.
 

StaffanW

Aktiv medlem
fredriklindstrom skrev:
Jag skulle garna vilja ha 800 med en 2x, pa en kamera med 1.6 crop... 2560 mm f/11, borde bli ratt bra bilder pa manen da t.ex. eller mars. Nagot som jag skulle vilja testa, astrofoto... Men det ar ju ratt dyrt for att bara testa nagot.
Då finns det nog viktigare saker att tänka på än bländare och brännvidd. Tex måste man ha en bra kalibrerad motor med den brännvidden för att följa tex mars rörelse på himlen (egentligen motverka skenbara rörelsen på himlen pga jordens rotation). Har själv ett Celestron 1250mm/f11 med motor.

Finns annars det här med specarna du nämner:
http://www.rymdbutiken.com/index.cfm?fuseaction=product.display&Product_ID=160

ett 2800mm/f10 med inbyggd motor.
Där kan du också tex välja bland 40.000 objekt på himlen, och teleskopet vrider sig själv rätt mot det du valt.

Sen har du andra saker att tänka på så som årstid, fuktighet i luften, hur mycket ströljus som finns i närheten (bor på Ekerö 2 mil utanför Stockholm, och ljuset från stan förstör mycket). Sen underlättar det att vara några tusen meter över havsnivå för att slippa lite onödig luft som försämrar bilden.
 
Senast ändrad:

StaffanW

Aktiv medlem
fredriklindstrom skrev:
Formodligen har du ratt, men jag ar valdigt nyfiken pa hur astofotografer gor, oftast anvander de 10" teleskop eller sa, vilket inte sager mig nagot alls. 10 tums teleskop = vad for branvidd??
10" har inget med brännvidden att göra. Utan storleken på öppningen fram. Tex är mitt 1250mm teleskop ett 5" teleskop och har således 12,5cm öppning fram.
Med 1.6x kamera behöver du nog "bara" runt 1000mm brännvidd för att fylla bilden med tex månen.
 

StaffanW

Aktiv medlem
Apropå mörkt.

Var vid Kitt Peak för några år sedan (berg med en mängd teleskop i Arizona-öknen).

Det ligger drygt 9 mil från närmaste stad som är Tuscon. Pga att Tuscon ligger så "nära" har staden restriktioner över hur mycket ljus/lampor som får vara tända på natten, för att inte störa observationerna från Kitt Peak.

Ja, där kom vi off-topic ordentligt...
 

casting

Aktiv medlem
fredriklindstrom skrev:
Formodligen har du ratt, men jag ar valdigt nyfiken pa hur astofotografer gor, oftast anvander de 10" teleskop eller sa, vilket inte sager mig nagot alls. 10 tums teleskop = vad for branvidd?? (inte kan det vara rakt av tum till mm, for da ar det bara 254 mm..)

http://www.space.com/scienceastronomy/mars_amateurs_030624.html
Brännvidden har Staffan redan svarat på, men utöver detta så använder dom kylda CMOS sensorer för extremt långa exponeringstider (vilket förutsätter motorstyrda teleskop som följer motivet). Har en kompis som håller på med det där, och dom är lika insnöade i tekniken som oss på fotosidan, fast i sin lilla nisch ;-)
 

jonasforsgren

Aktiv medlem
Import från USA:
har ett 500/4 IS som jag ska hämta hos UPS idag. Beställde det i måndags och jag sparade 18-19.000 jämnfört med Sverige. Leveranstiden ska vi inte prata om!

Astrofoto:
Man behöver inte alls långa bränvidder för att fotografera objekt på himlen. Andromeda galaxen syns när jag fotar med 16mm objektiv! Döremot är bländaren viktig om du ska ha korta slutartider.
Vid långa brännvidder är motordrivningen extremt viktig. Jag kommer sätta 500mm objektivet på min 5D och inte 40Dn pga av att jag inte vill ha för lång brännvidd.
 

bepa

Avslutat medlemskap
Benny Paulsson (bepa) skrev:
Scandinavian Photo har satt pris på

EF 800/5.6L IS USM till 113 200,00

Lieden.se skrev:
De är ju inte kloka. För vem är 800/f5.6 då intressant? Köp EF 600/f4 och kläm på en 1,4x telekonverter. Resultat: 840/f5.6. Samma vikt, säkerligen ingen synlig skillnad i bildkvalité, lite flexiblare med möjlighet till f4, och trettio lakan billigare.

Mvh, Ulf

Jag kan bara hålla med dig.
 
Senast ändrad:
ANNONS