Annons

EF 800 f5.6L IS & 200 f2L IS

Produkter
(logga in för att koppla)

Palletheking

Aktiv medlem
Janne K skrev:
Du måste sälja - nu! Jag kan ta hand om det åt dig om du vill och till och med ge en liten slant... :)
Jag har ett bättre bud att ge honom. Tror att jag kan fixa fram en 50 1,8, fast då vill jag ha en slant emellan. Annars så är den ju lika ljusstark men så mycket mindre o smidigare, dessutom billigare filter. En 50 1,8 balanserar fint på en 350D i motsats till 200 1,8. En 50 1,8 måste ju också vara bättre ur miljösynpunkt, mindre materialåtgång. Det finns rätt mycket fördelar med en 50 mm.
 

jysm

Aktiv medlem
paul innergård skrev:
Jag har ett bättre bud att ge honom. Tror att jag kan fixa fram en 50 1,8, fast då vill jag ha en slant emellan. Annars så är den ju lika ljusstark men så mycket mindre o smidigare, dessutom billigare filter. En 50 1,8 balanserar fint på en 350D i motsats till 200 1,8. En 50 1,8 måste ju också vara bättre ur miljösynpunkt, mindre materialåtgång. Det finns rätt mycket fördelar med en 50 mm.
Du kan få 4 st 50 1.8 av mig för ditt 200 1.8.
Då har du ju faktiskt samma totala brännvidd. Bländaröppningen blir väl någonstans kring 1.0, ljusstarkt och bra.
 

Lieden.se

Aktiv medlem
Skall bli mycket spännande att höra om bildkvalitén från EF 800, om den matchar EF 500/600. Har lekt lite med tanken att byta från EF 500 till 600, men det kanske är dags att höja siktet ännu högre... ;-)

Mvh från Niger!
 

Jumfer

Aktiv medlem
Jag är lite lat och har inte läst hela tråden men vet någon när EF 200/2.0 kommer och ungefär vad det kommer att gå på? Sry om det skrivits tidigare...
 

dagr

Aktiv medlem
Objektiven ifråga är inte ens lanserade utan Canon har bara gått ut med information om att de är under utveckling. Alltså ingen information om leveranstid eller pris.

Min gissning är att de kommer lanseras på PMA 2008 (31 januari-2 februari) för leverans senare under 2008. För mer spekulation läs tråden ovan.
 

mentalslapp

Aktiv medlem
Nu så...

CANON U.S.A. INTRODUCES TWO HIGHLY ANTICIPATED
TELEPHOTO LENSES AT PMA 2008



EF200mm f/2L IS USM and EF800mm f/5.6L IS USM Lenses

Add New Levels of Super Telephoto Performance to Canon’s Market-Leading EOS System


LAKE SUCCESS, N.Y., January 23, 2008 - Canon U.S.A., Inc., a leader in digital imaging, today announced the launch of two new telephoto lenses for use with its EOS SLR cameras: the EF200mm f/2L IS USM*/** and the EF800mm f/5.6L IS USM*/**, the world's longest focal length lens with an Optical Image Stabilizer system.*** The Company, which exhibited prototypes of the lenses during PhotoPlus Expo in New York last October, is launching them at the PMA tradeshow (booth E101) at the Las Vegas Convention Center, January 31 to February 2.

“The development of these two new lenses continues to show how Canon actively responds to the imaging needs of our professional and advanced amateur customers. We are proud to provide the right equipment to help photographers capture the best and brightest images under all conditions,” said Yuichi Ishizuka, senior vice president and general manager, Consumer Imaging Group, Canon U.S.A.

The EF800mm f/5.6L IS USM and EF200mm f/2L IS USM are professional L-Series lenses that incorporate the latest generation of Canon’s high-performance Optical Image Stabilizer system (OIS), giving them a stabilization effect equivalent to a shutter speed four settings faster. In addition, they feature optical systems utilizing fluorite and UD lens elements to provide excellent chromatic aberration correction for high-resolution, high-contrast shooting performance. Both lenses use only lead-free glass, and also incorporate lightweight yet durable magnesium alloy lens barrels with enhanced resistance to moisture and dust.

The Canon EF200mm f/2L IS USM is an exceptionally sharp lens that is significantly lighter (2520g/5.5 lbs. vs. 3000g/6.6 lbs.) than its predecessor, the renowned EF200mm f/1.8L USM lens, while adding OIS and a weather-resistant design. Ideal for all kinds of low-light photography including portraiture as well as indoor sports, the EF200mm f/2L IS USM has a close-focus setting of 1.9 m/6.2 feet and a circular aperture system that enhances its background blur rendition at wide apertures.

The Canon EF800mm f/5.6L IS USM is not only the longest focal length lens available with OIS, it is also virtually the same physical size as the EF600mm f/4L IS USM (461mm vs. 456mm), while weighing nearly 2 lbs. less (4500g/9.9 lbs. vs. 5360g/11.8 lbs.). These outstanding features were made possible by the use of a lightweight magnesium alloy lens barrel construction and a state-of-the-art super-telephoto optical system featuring 2 fluorite elements as well as Super UD and UD glass elements. The EF800mm f/5.6L IS USM is well-suited for a wide variety of long-range photo applications such as wildlife and nature photography as well as sports and documentary photojournalism.

The new Canon EF200mm f/2L IS USM is scheduled to be available in April at an estimated retail price of $5,999.00 and the new Canon EF800mm f/5.6L IS USM is scheduled to be available in May for an estimated retail price of $11,999.00.
 

bepa

Avslutat medlemskap
79 427,38 SEK för EF800mm f/5.6L IS USM Och
39 710,38 för EF200mm f/2L IS USM

Som hittat! undrar vad priset i butiken blir?
 

bepa

Avslutat medlemskap
wildnature skrev:
gissar att du räknat på dollarpriset?, någon som sett officiellt svenskt riktpris?
Jo. Jag räknade på dollarpriset. Jag har tyvärr inte någon officiellt svenskt riktpris. Men det kanske finns någon där ute som vet? det vore intressant att få veta isåfall.

Mvh
Benny
 

skogiz

Aktiv medlem
Lägg på tull och moms så får du en liten fingervisning iaf.

Tull 39 710 x 1,07 = 42490

Moms 42490 x 1,25 = 53112 kr


Tror dock att priset i USA kommer vara lägre för ingångspriset är väldigt högt tycker jag. Bra mycket högre om man jämför mot Nikons 200 2.0
 

Jeppe

Aktiv medlem
wildnature skrev:
gissar att du räknat på dollarpriset?, någon som sett officiellt svenskt riktpris?
Ja,

EF 200/2.0L IS - 59.200 inkl. moms

EF 800/5.6L IS - 132.700 inkl. moms

Uppgifterna kommer från Canon.

Pressrelease

EF200mm f/2L IS USM har en bländare på f/2 och kommer att tilltala fotografer som behöver ett ljusstarkare objektiv för porträttfotografering eller för fotografering av inomhussport. Bland förbättringarna jämfört med EF200mm f/1.8L USM hittar man fluoritelement för ökad korrigering av kromatiska aberrationer, cirkelformad bländaröppning och betydligt lättare och mer kompakt design.

Med EF800mm f/5.6L IS USM utökar Canon sitt supertelesortiment med EF-objektivmarknadens längsta fokuseringsavstånd. Objektivet är tillräckligt lätt för att användas för handhållna bilder och förväntas bli populärt bland sportfotografer, nyhetsfotografer och naturfotografer.

Båda objektiven är utrustade med fluoritlinser och UD-linser samt en mängd nya optiktekniker och de erbjuder makalös bildkvalitet för proffsfotografer, både som fristående objektiv och i kombination med Canons extender EF 1.4x.

Funktioner:

EF200mm f/2L IS USM:
Bildstabilisator med fyra bländarsteg och två lägen
1 x fluoritlins och 2 x UD-linser
USM-autofokus av ringtyp som alltid kan ställas in manuellt
Cirkelformad bländaröppning för tilltalande suddig bakgrund
Supra Spectra-beläggning motverkar spökbilder och slöjor
Hus i magnesiumlegering – 2,52 kg

EF800mm f/5.6L IS USM:
Bildstabilisator med fyra bländarsteg och två lägen
2 x fluoritlins, 1 x UD-lins och 1 x super-UD-lins
USM-autofokus av ringtyp som alltid kan ställas in manuellt
Cirkelformad bländaröppning för tilltalande suddig bakgrund
Supra Spectra-beläggning motverkar spökbilder och slöjor
Hus i magnesiumlegering – 4,5 kg

Båda objektiven har damm- och fukttäta fogar.

Bildstabilisator
Bildstabilisatorn (IS) med kompensation för fyra bländarsteg ger betydligt bättre resultat vid fotografering i svag belysning med de båda objektiven. Fotografer som vanligen tar handhållna bilder med 1/1000 sek. kan aktivera IS och ta lika skarpa och klara bilder med en slutartid på endast 1/60 sek. Vid fotografering av orörliga motiv används bildstabilisatorns läge 1 för korrigering av eventuella rörelser i bilden på både det horisontella och det vertikala planet. Vid fotografering under panorering i sidled för att följa ett rörligt motiv används läge 2 för att avaktivera vertikal korrigering och motverka att motivet "dras ut" i bildramen. IS stängs av automatiskt när kameran monteras på ett stativ.

Optik i L-serien
Båda objektiven är utrustade med ett nykonstruerat optiskt system, som bidrar till mindre objektiv som ger bättre skärpa i hela bildområdet. En kombination av fluoritlinser, UD-linser (Ultra-Low Dispersion) och Super UD-linser används för att motverka sekundär kromatisk aberration, som annars bidrar till suddiga konturer och minskad skärpa. Canons patenterade Super Spectra-beläggning motverkar att ljus reflekteras från objektivets lins, vilket bidrar till skarpa bilder med naturlig färgbalans och minimerar förekomsten av spökbilder och slöjor.
Lätt design
Objektiven är utrustade med komponenter i magnesiumlegering med en lätt vikt och ett kompakt format. EF200mm f/2L IS USM är lättast i sin klass och väger endast 2,52 kg. Trots att det har längre brännvidd är EF800mm f/5.6L IS USM lika långt som EF600mm f/4L IS USM (461 mm) men väger 860 g mindre. I enlighet med Canons Kyosei-filosofi om att leva i harmoni med miljön är objektiven endast utrustade med blyfritt glas.
Utmärkt funktionalitet
Till sin hjälp har fotograferna flera nya funktioner. Tack vare AF-stoppknappen på objektivets framsida kan användaren stänga av autofokusfunktionen tillfälligt. Knappen kan ställas in för att styra AF-metod, IS och AE-lås på EOS 40D, EOS 5D, EOS-1D Mark III och EOS-1Ds Mark III. EF200mm f/2L IS USM och EF800mm f/5.6L IS USM har även en funktion för förinställning av fokus, som på elektronisk väg memorerar en användares fokusposition, vilket är särskilt praktiskt vid sport- och naturfotografering.
 

wildnature

Avslutat medlemskap
Jeppe skrev:
Ja,

EF 200/2.0L IS - 59.200 inkl. moms

EF 800/5.6L IS - 132.700 inkl. moms



Ouch där sprack dom drömmarna :) De få spekulanter som ändå finns lär väl importera från USA alternativt åka över en weekend och köpa, blir en lyx weekend i NY på köpet utan extra kostnad :)
 
ANNONS