Annons

EF fattning.

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattias Holter

Aktiv medlem
Ja, Canon bytte ju från FD till EF fattning under 80 talet.
Och det jag egentligen undrar över kort och gott är om dom kommer byta igen? Skulle kännas ganska tråkigt när man sparat ihop till alla sina drömgluggar och sen så byter dom fattning på nästa kamera man vill ha.
Nikon har ju aldrig bytt fattning på sina kameror.
Ganska dum fråga kanske, men jag har länge grubblat över detta. :)

De kommer garanterat inte byta över en överskådlig framtid, men ingen kan ju garantera att inget revolutionerande nytt superformat kommer om x antal år och då med nya objektiv.

Jag tror inte vi behöver oroa oss just ännu iaf...det lär börja tisslas och tasslas en bra stund i förväg med rykten och sådant om något skulle hända.

EF-S är ju visserligen en grej som man kan undra hur länge det kommer att överleva. Vad finns det, fyra objektiv?

Jo, visserligen, och visserligen så äger jag en 20D, men jag kommer aldrig köpa nån av gluggarna. Kul om man byter hus framöver liksom.

Nerevarine skrev:
De kommer garanterat inte byta över en överskådlig framtid, men ingen kan ju garantera att inget revolutionerande nytt superformat kommer om x antal år och då med nya objektiv.

Jag tror inte vi behöver oroa oss just ännu iaf...det lär börja tisslas och tasslas en bra stund i förväg med rykten och sådant om något skulle hända.

Jag tror inte heller att det kommer hända någon gång snart, men blir nyfiken på om det var någon som var med vid förra bytet och märkte något innan? Visserligen fanns inte Internet då, men ändå? Vore skoj att höra. :)

det man märkte var TV reklamen av EOS650/620, när herren i huset tog bilder på sina ridande döttrar framför ett slott/herrgård. och dom visade hur snabb autofocusen var.....

Ja, visst tusan. På Sky Channel och Super Channel. Innan Mr Ed och The Blob :)

jeskata skrev:
EF-S är ju visserligen en grej som man kan undra hur länge det kommer att överleva. Vad finns det, fyra objektiv?

Det senaste objektivet i serien, 17-55/2,8, tycker jag visar att Canon nog tänker fortsätta satsa på det formatet parallellt med småbild. Många fotografer gillar ju den mindre sensorn för exempelvis telefotografering, men vill ändå inte gå miste om ljusstarka normalzoomar.

Jag kan tänka mig att det på sikt t.o.m. kan komma ljusstarka telen, eller telezoomar med EF-S-fattning; dessa kan göras mindre och lättare än de som även fungerar med småbild utan att bildkvaliteten blir sämre.

Jo, men om man uppgraderar till fullformat så sitter man ju med objektiv som inte funkar. Eller ännu värre, de kommer med en helt ny fattning, då går jag helt seriöst över till Nikon. :D

Men å andra sidan så finns det ju en vettig begagnatmarknad för EF-S. Men idag om man vill ha småbild så har ju Nikon inte ens något alternativ utan kör stenhårt på sina DX-gluggar rakt över. Iofs finns hy Kodaks småbildskamera med Nikon-fattning, men då är DX-gluggar ändå inte fullt användbara.

Nje, EF-S verkar vara här för att stanna, men om man tänker på att röra sig uppåt mot småbild så bör man tänka efter. Jag har själv både ett 10-22 och ett 30/1.4 som är anpassade för APS-C. Den dagen jag rör mig upp till småbild så får 20D antingen vara ensam med 10-22an på som vidvinkel, alternativt säljs den av med allt vad APS-C anpassade objektiv heter. Men jag kommer behöva något som motsvarar en 16-35 i vilket fall som helst, och då undrar jag om inte 20D med 10-22 är ett vettigt alterantiv att behålla.

Dessutom så är 20D relativt liten om man plockar av grepp och liknande och fungerar väl om man inte kan eller vill släpa för mycket.

ANNONS