Annons

ef-s 18-200 IS

Produkter
(logga in för att koppla)
Frågan är om man ska avbeställa 55-200 IS som jag beställt.

Hade ju vart gör smidigt o köpa detta istället om det kostar mindre än
55-200 och 18-55 gör tillsammans.

Ligger ute på prisjakt med pris runt 5700.

Så det bli nog o köpa dem separat, fast det nya har iofs bättre exponering lr vad det heter (ljus)

Men ändå billigt jämfört med Canon EF 28-300/3,5-5,6 L IS USM som enligt samma källa kostar 23495:-

Nikons motsvarighet AF-S DX 18-200/3,5-5,6 G VR IF-ED kostar 6301:-

Det är inte bara bländarens som styr priset.

Intressant! Kan den ge en bildkvalitet i klass med 70-300IS är jag intresserad. I så fall säljer jag nog både 24-105L och 70-300 som ändå mest ligger och samlar damm nu när jag fått smak för att fota med fast optik.

Ska jag ändå kompromissa och använda zoom vid några få tillfällen kan
jag lika gärna ha en som klarar det mesta, men det förutsätter att den
är bättre än en kompaktkamera. Det gör inget att det är EF-S, för när det är opraktiskt att ta med de fasta objektiven får nog även 5D stanna hemma.

Fast den låter lite väl dyr. Väntar nog i så fall tills priset har gått ned lite.

Intressant! Kan den ge en bildkvalitet i klass med 70-300IS är jag intresserad. I så fall säljer jag nog både 24-105L och 70-300 som ändå mest ligger och samlar damm nu när jag fått smak för att fota med fast optik.

Ska jag ändå kompromissa och använda zoom vid några få tillfällen kan
jag lika gärna ha en som klarar det mesta, men det förutsätter att den
är bättre än en kompaktkamera. Det gör inget att det är EF-S, för när det är opraktiskt att ta med de fasta objektiven får nog även 5D stanna hemma.

Fast den låter lite väl dyr. Väntar nog i så fall tills priset har gått ned lite.

Tamron har ett 18-250 som fått bra recensioner, kanske värt att spana in också? Frågan är om canons nya slår den, canons har i och för sig IS (vilket tamron saknar) -- men också kortare brännvidd.

Tamron har ett 18-250 som fått bra recensioner, kanske värt att spana in också? Frågan är om canons nya slår den, canons har i och för sig IS (vilket tamron saknar) -- men också kortare brännvidd.

Jag har Tamron men hade det funnits en Canon version när jag köpte hade det blivit den.

Det är kul att ha en sådan glugg som turistglugg men man ska inte luras att tro att den ersätter alla andra. Dom har sina begränsningar men funkar ändå förvånansvärt bra.

Tack Sahand och Björn! Ska kolla upp Tamron, men tror jag väntar in recensionerna på Canon 18-200 i vilket fall, så får vi se sen.

Jag kommer som sagt att använda den sällan - kanske två gånger om året - och tar även med en av de fasta (50/1.4, eftersom den är lättast men ändå bra).

OBS, Ej USM

Att tänka på är att det i 18-200:an sitter en likströmsmotor som via kugghjul sköter fokusinställningen, alltså inte USM.
USM brukar vara betydligt snabbare än denna variant.
Detta kan vara en anledning till att priset (för att vara en Canon-glugg) är så lågt.

Tycker man fortfarande att Canon egna är dyr finns det liknande gluggar från både Sigma (med stabilisering) och Tamron (utan stabilisering) för under 4000:-

Ja, 18-200 har samma typ av AF-motor som t ex 18-55 IS och 55-250 IS. Alltså samma teknik som Sigma och Tamron har i sina 18-200 (om jag inte helt har missuppfattat).

Det finns även ett mellanting, som används i exempelvis EF 70-300 mm f/4-5,6 IS USM och i EF 50 mm f/1,4 USM. Där är det en mikro-USM, som alltså inte är ringformad, utan driver via växellåda.

Recension?

Någon som hittat någon recension på det här objektivet? Dpreview har en preview, nåt annat har jag inte lyckats googla fram ännu.

(alltså Canon 18-200 IS)

ANNONS
Götaplatsens Foto