Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Efter 10000 bilder, vad händer?
- Trådstartare Maxons
- Start datum
froderberg
Aktiv medlem
Numreringen på bildfilerna nollas och det skapas en ny mapp på minneskortet kallad 101 där bild 0001, 0002 osv hamnar. Men efter att du formaterat kommer bara mappen 100 skapas igen som vanligt.
Maxons
Medlem
Numreringen på bildfilerna nollas och det skapas en ny mapp på minneskortet kallad 101 där bild 0001, 0002 osv hamnar. Men efter att du formaterat kommer bara mappen 100 skapas igen som vanligt.
Så om man har en bild sedan tidigare som heter 00001, kommer det att skapas ytterligare en ny bild som heter 00001? eller.........
När skall jag formatera? frågar kameran själv om jag vill göra det?
/ Tomas
mjonsson
Aktiv medlem
Har för mig att jag läst någonstans att det händer något med filerna eller numreringen i kameran när jag tagit 10000 bilder?
Någon som vet vad som häder och om det är något speciellt jag skall göra?
Har en 350D som gått ca 9500 exp.
/ Tomas
Det jag gjort är att ändra "prefixet", som i min Nikon är "_DSC" till "_DS1". Det funkar för min struktur.
Anders Östberg
Guest
Det är olika beroende på kameramodell vad som händer, bäst är att läsa om det i användarmanualen.
froderberg
Aktiv medlem
Så om man har en bild sedan tidigare som heter 00001, kommer det att skapas ytterligare en ny bild som heter 00001? eller.........
När skall jag formatera? frågar kameran själv om jag vill göra det?
/ Tomas
Du ska formatera varje gång du vill radera bilderna på minneskortet.
Om det redan ligger en bild som heter 0001 i mappen 101 så kommer den inte skapa en bild med namnet 0001. Då tar den första lediga nummer.
Maxons
Medlem
Det jag gjort är att ändra "prefixet", som i min Nikon är "_DSC" till "_DS1". Det funkar för min struktur.
Ok, det är naturligtvis något du gör i kameran? Ungefär som att säga till kameran att alla mina bilder skall börja med DS1 istället för DSC....
Har jag fattat rätt?
/ Tomas
Maxons
Medlem
Om det redan ligger en bild som heter 0001 i mappen 101 så kommer den inte skapa en bild med namnet 0001. Då tar den första lediga nummer.
Jag tänker så här att första bilden som togs heter DSC000001 och jag kanske sparade den i en mapp i datorn och där heter bilden DSC000001. Tar nu kameran en ny bild efter 10000 bilder så heter ju den nya bilden också 000001.
Skulle jag nu vilja spara denna i samma mapp i datorn finns ju redan en bild med det filnamnet. Alltså måste den döpas om.....
Lättast hade ju varit om man kunde tala om för kameran att alla bilder from nu skall heta t ex DSS00001 osv....
/ Tomas
froderberg
Aktiv medlem
Canon har nog räknar med att yttest få lägger alla bilder i samma mapp.
Själv lägger jag till initialer och datum till alla bildfiler så att bildfilernas namn blir helt unika (såvida jag inte tar mer än 10.000 bilder på en dag) Ex MF091120-IMG_0009 istället för IMG_0009.
Själv lägger jag till initialer och datum till alla bildfiler så att bildfilernas namn blir helt unika (såvida jag inte tar mer än 10.000 bilder på en dag) Ex MF091120-IMG_0009 istället för IMG_0009.
Maxons
Medlem
Canon har nog räknar med att yttest få lägger alla bilder i samma mapp.
Tack frodenberg!
Först skall det ju tas ca 500-600 bilder innan detta "problem" uppstår!
Sedan får vi se vad som händer........
Trevlig helg
/ Tomas
aasaboe
Aktiv medlem
I Eos Utility kan man ange hur bildfilerna skall namnges. Jag har gjort så att vid 10.000-skifte ändrar jag till 5 siffror i filnamnet och den första skall vara 1. När sedan nästa 10.000-skifte kom ändrade jag första siffran till 2, så att numreringen blir kontinuerlig. Råkar man köra förbi skiftet är det lätt att byta namn på de filer som råkat "nollställas".
Maxons
Medlem
I Eos Utility kan man ange hur bildfilerna skall namnges. Jag har gjort så att vid 10.000-skifte ändrar jag till 5 siffror i filnamnet och den första skall vara 1. När sedan nästa 10.000-skifte kom ändrade jag första siffran till 2, så att numreringen blir kontinuerlig. Råkar man köra förbi skiftet är det lätt att byta namn på de filer som råkat "nollställas".
Ok, Christer. Gör du detta i någon meny i kameran? Alltså anger hur bilderna skall namnges?
/ Tomas
grayzon
Ny medlem
Jag måste bara tillägga att både Nikon och Canon har gjort en dunderblunder hära.. Dom slösar 4 tecken i filnamnet på icke variabla tecken när dom istället hade kunnat klämma in en extra siffra. Så istället för DSC_1020 hade dom kunnat döpa det t.ex. till DS_11020 så vipps hade nollställning av filnamnen inte varit något problem förrän efter 99999 bilder.
Anders Östberg
Guest
Det finns en standard för namngivningen av digitala filer i kameror, så dom har inget val om dom vill följa den.
http://en.wikipedia.org/wiki/Design_rule_for_Camera_File_system
Senast redigerad av en moderator:
Maxons
Medlem
Jag måste bara tillägga att både Nikon och Canon har gjort en dunderblunder hära.. Dom slösar 4 tecken i filnamnet på icke variabla tecken när dom istället hade kunnat klämma in en extra siffra. Så istället för DSC_1020 hade dom kunnat döpa det t.ex. till DS_11020 så vipps hade nollställning av filnamnen inte varit något problem förrän efter 99999 bilder.
Håller med. Varför begränsa just vid 10000 bilder.........
/ Tomas
aasaboe
Aktiv medlem
Ok, Christer. Gör du detta i någon meny i kameran? Alltså anger hur bilderna skall namnges?
/ Tomas
Det görs i Eos Utility, programmet som öppnas när man kopplar kameran till datorn. Alltså ett av de program som följer med alla Canon-kameror, men många struntar i att installera. Det finns många användbara funktioner i de programmen ;-)
När Eos Utility startat klickar man på Preferences och sedan fliken File names, där man anger antal siffror och startnummer ser jag nu när jag kollar. Sedan sköter det sig själv.
Jag använder alltså alltid Eos Utility för att ladda över bilderna till datorn, om det funkar även för kortläsare vet jag inte. Efter flera års användande av originalprogramvaran utan tillstymmelse till fel eller korrupta minneskort, provar jag ogärna något annat ;-)
grayzon
Ny medlem
Det finns en standard för namngivningen av digitala filer i kameror, så dom har inget val om dom vill följa den.
Intressant, synd bara att standarden blev så opraktisk.
Senast ändrad:
Anders Östberg
Guest
Det är lätt att automatiskt döpa om filerna till vilken egen standard man nu vill ha i samband med att man tankar över bilderna till datorn, så jag ser inte att det är något direkt problem.
Maxons
Medlem
Det görs i Eos Utility, programmet som öppnas när man kopplar kameran till datorn. Alltså ett av de program som följer med alla Canon-kameror, men många struntar i att installera. Det finns många användbara funktioner i de programmen ;-)
När Eos Utility startat klickar man på Preferences och sedan fliken File names, där man anger antal siffror och startnummer ser jag nu när jag kollar. Sedan sköter det sig själv.
Jag använder alltså alltid Eos Utility för att ladda över bilderna till datorn, om det funkar även för kortläsare vet jag inte. Efter flera års användande av originalprogramvaran utan tillstymmelse till fel eller korrupta minneskort, provar jag ogärna något annat ;-)
I början laddade jag över bilderna via kameran men efter ett tag bytte jag till kortläsare eftersom jag tyckete det var smidigare att hellre ha en lite kortläsare vid datorn än en stor tung kamera.
Förvrigt har jag en del andra program från skivan som är bra.
/ Tomas
JazzBass
Aktiv medlem
Varför då? Jag har tagit knappt 10000 bilder sen försommaren då jag skaffade min kamera (Nikon D60). Kortet (4GB SDHC) har jag tömt och fyllt 50-100 gånger utan problem, men finns det risker med att inte formatera tillräckligt ofta kanske jag borde göra det igen...?