Annons

Efter 10000 bilder, vad händer?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det går förmodligen lika bra med båda metoderna, men fördelar med formatering är att det går fortare och du får ett fräscht filsystem som inte kan innehålla någon kvarglömd fil som ställer till det med filnumrering eller vara fragmenterat av en mängd mindre skrivningar och läsningar.

Varför då? Jag har ...
Att formatera då och då är helt enkelt en god vana. Ingen kan säga precis exakt vad som går fel om du inte gör det men eftersom du med formateringen börjar om med ett nytt fräscht filsystem regelbundet så utesluter du alla de eventuella problem som kan uppstå efter långvarig användning. Eftersom det krävs en minimal arbetsinsats att formatera och det dessutom vanligtvis går fortare än att radera bilderna på andra sätt så kan man också fråga sig varför vissa låter bli att formatera.

Minneskortet skall dessutom alltid formateras i den kamera som skall använda det. Teoretiskt skall det fungera att formatera var som helst men återigen är det en väldigt liten uppoffring att följa denna enkla regel och det minskar risken för eventuella problem om man gör så.

I Eos Utility kan man ange hur bildfilerna skall namnges. Jag har gjort så att vid 10.000-skifte ändrar jag till 5 siffror i filnamnet och den första skall vara 1. När sedan nästa 10.000-skifte kom ändrade jag första siffran till 2, så att numreringen blir kontinuerlig. Råkar man köra förbi skiftet är det lätt att byta namn på de filer som råkat "nollställas".

Jo, Christer...... Ändrar man bara filtillägget en gång per 10000 bilder? Alltså om du har ändrat att bilderna skall börja med 10001 så behöver du inte tänka på att ändra igen förrän du skall ändra till att bilderna skall börja med 20000 nästa gång, förmodligen 1-2 år senare :)

/ Tomas

Jo, Christer...... Ändrar man bara filtillägget en gång per 10000 bilder? Alltså om du har ändrat att bilderna skall börja med 10001 så behöver du inte tänka på att ändra igen förrän du skall ändra till att bilderna skall börja med 20000 nästa gång, förmodligen 1-2 år senare :)

/ Tomas

Om jag minns rätt var det så tidigare, men när jag nu kollade i det uppdaterade Eos Utility verkar det vara ändrat, om man gör ändringen direkt till 5 siffror (6 om man tokplåtar) och ställer in startnummer skall det om jag fattar det rätt gälla för tid och evighet, eller kamerans livslängd i alla fall. ;-)

Det är möjligt att jag minns fel och det alltid varit så här, nu är det så i alla fall. Och det är ju himla bekvämt.

Troligen funkar det bara om man använder Eos Utility för överföring till datorn, när jag tankade över nyss visades fyrsiffriga nummer under processen men väl i datorn visades mina önskade femsiffriga.

Väntar med att ändra till sexsiffrigt. Vill gärna ersätta min 30D med en 7D innan jag når fullt så långt i bildantal... ;-)

Om jag minns rätt var det så tidigare, men när jag nu kollade i det uppdaterade Eos Utility verkar det vara ändrat, om man gör ändringen direkt till 5 siffror (6 om man tokplåtar) och ställer in startnummer skall det om jag fattar det rätt gälla för tid och evighet, eller kamerans livslängd i alla fall. ;-)

Det är möjligt att jag minns fel och det alltid varit så här, nu är det så i alla fall. Och det är ju himla bekvämt.

Troligen funkar det bara om man använder Eos Utility för överföring till datorn, när jag tankade över nyss visades fyrsiffriga nummer under processen men väl i datorn visades mina önskade femsiffriga.

Väntar med att ändra till sexsiffrigt. Vill gärna ersätta min 30D med en 7D innan jag når fullt så långt i bildantal... ;-)

Har nu kollat lite vad som skedde! Tog ett par bilder och körde genom kortläsaren och där kund jag också välja hur bilderna skulle visas och jag valde Att dom skulle visas i Canon Window. Det var först där man kunde ändra hur dom skulle läsas in. Bilderna öppnades och markerade alla för att sedan välja download. Då kom rutan upp där man kunde göra förändringar. Där valde jag att det skulle börja med 1 och filen skulle innehålla 6 siffror.
Laddade sedan ner bilderna ( 5 st ) som forfarande hade det gamla filnamnet i downloadprocessen. Men i mappen där jag sparade dom hette dom nu IMG_000001 istället för IMG_9087.
Formaterade sedan kortet i kameran och gjorde om samma sak och nu frågade den när jag öppnade korten i Camera Windows om jag skulle den skulle forsätta med IMG_000006.

Skitfräckt..........

Tack för hjälpen.

Nu tror jag att det funkar, även om bilderna i kameran fortfarande räknar efter det gamla filsystemet. Men när kameran sedan börjar räkna om från IMG_0001 så gör ju inte det något eftersom jag läser in bilderna med ett annat filnamn.....

/ Tomas

Nu tror jag att det funkar, även om bilderna i kameran fortfarande räknar efter det gamla filsystemet. Men när kameran sedan börjar räkna om från IMG_0001 så gör ju inte det något eftersom jag läser in bilderna med ett annat filnamn.....

/ Tomas

Exakt! Problemet löst tills nästa kamera införskaffas ;-)
En bra funktion. Kul att det löste sig för dig.

ANNONS
Götaplatsens Foto