Annons

efter avslutad fotorunda,sen då?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik--S

Medlem
Hej alla, jag har ett problem som jag inte vet om jag är ensam om. Jag har svårt att finna ett bra flöde efter att jag har fotat och sätter mig vid datorn med allt vad det innebär. Jag har gått en kurs i Elements och kan grunderna men tycker att jag inte får det smidigt med att tagga bilder, lägga in i nya filer efter redigering mm. Jag drar mig för att lägga in bilder i datorn(jag är inget vidare på datorer) då jag lägger för mycket energi på Elements. Helst skule jag vilja träffa någon som har ett vettigt flöde och ta efter denna och slippa uppfinna hjulet igen. Som det är nu växer filerna i Windows och med detta ett stort arbete i framtiden att katalogisera alla bilder. Är det någon som har tips och kan förklara eller till och med kanske kan avsätta en stund och hjälpa mig. Fredrik

Hej alla, jag har ett problem som jag inte vet om jag är ensam om. Jag har svårt att finna ett bra flöde efter att jag har fotat och sätter mig vid datorn med allt vad det innebär. Jag har gått en kurs i Elements och kan grunderna men tycker att jag inte får det smidigt med att tagga bilder, lägga in i nya filer efter redigering mm. Jag drar mig för att lägga in bilder i datorn(jag är inget vidare på datorer) då jag lägger för mycket energi på Elements. Helst skule jag vilja träffa någon som har ett vettigt flöde och ta efter denna och slippa uppfinna hjulet igen. Som det är nu växer filerna i Windows och med detta ett stort arbete i framtiden att katalogisera alla bilder. Är det någon som har tips och kan förklara eller till och med kanske kan avsätta en stund och hjälpa mig. Fredrik

Jag kör iofs LR numera men mitt flöde är som följer:

Filstrukturen jag använder är:
Importerar mha LR till en katalogstruktur där bilderna sorteras årsvis in en mapp per dag.
Förut använde jag Nikons egna mjukvara. Det viktiga är att hela processen blir automatiserad så det gör snabbt och enkelt.

(Alla bilder tagna 2010.01.24 hamnar i en katalog med det namnet)

Bilderna döper jag om vid importen så de har namn som består av tid och datum när det är taget.
(t.ex. 20100124-15.52.01.96.nef)

Filstrukturen skapar jag för att skydda mig lite från verktygsberoende.

Inne i LR sorterar bort allt skräp och raderar det. Bilder jag är osäker på sätter jag en tagg "junk" på för att kunna ta ställning till senare.
Jag har raderar hårdare och hårdare. Man inser ju med tiden att man tar en hel del skitkort som man inte har någon som helst glädje av att ha kvar.

Sedan sätter jag på en label (labeldax) på alla bilderna. Det får sitta kvar tills alla taggar som ska dit är på plats. Då tar jag bort labeldax.

Detta ger mig en bra bild över hur många bilder som behöver bearbetas.
138 bilder är helt utan taggar för mig just nu (senaste två eller tre importeringarna), 5121 bilder som behöver en eller flera taggar. (Puh mycket taggar blir det)

Har bytt system vilket gör att jag delvis måste tagga om alla bilder, därför har jag så många bilder som behöver bearbetas.

Jag taggar alla bilder med vem som är med och vart den är tagen.
Sedan lägger jag även till kategori (porträtt, landskap, macro) när det känns vettigt.

Jag har alltid korten på minst två separata diskar. Speglar orginal till en annan disk varje dygn automatiskt.
Jag kör manuell backup till annan brandzon som det så fint heter en gång i månaden. (USB-disk i säkerhetsskåpet jag har på jobbet) Gör det då LR vill göra backup på sin databas. Den vill man ju oxo ha backup på.

Fixa till en bra backup om du inte gör något annat, det är inte kul att tappa 20000 kort man tagit själv.

Jag använder i princip exakt samma system som Mesch, med skillnaden att jag importerar direkt till två stycken diskar i Lightroom. Lightroom är ett fenomenalt program men som kostar några tusenlappar (är man student kan man få det för 1000kr, har jag för mig), men det finns ett gratisalternativ som heter Picasa. Det är Google som har gjort det, och jag tycker det verkar ungefär lika smidigt som Lightroom, men inte alls lika kraftfullt vad gäller att redigera bilder.

http://picasa.google.com/

Lightroom verkar jättesmidigt, men jag har inte riktigt förstått hur det funkar med mappar och taggar inne i LR. Finns mapparna på hårddisken också, eller är de visuella i enbart LR? Försvinner (mappar) + taggar om datorn skulle krascha och man bara har bilderna sparade på en extern hårddisk? eller finns taggarna i de riktiga jpeg-filerna sen också?
Och finns taggar + (mappar) kvar om jag vill visa bilderna på en annan dator, som saknar Lightroom? hur är det om datorn har Lightroom, vill den visa mina taggar på bilderna då.
Min fråga är egentligen om bilderna sorteras och taggas i enbart Lightroom eller om dessa även sparas i bilderna som ligger på hårddisken.

Lightroom verkar jättesmidigt, men jag har inte riktigt förstått hur det funkar med mappar och taggar inne i LR. Finns mapparna på hårddisken också, eller är de visuella i enbart LR? Försvinner (mappar) + taggar om datorn skulle krascha och man bara har bilderna sparade på en extern hårddisk? eller finns taggarna i de riktiga jpeg-filerna sen också?
Och finns taggar + (mappar) kvar om jag vill visa bilderna på en annan dator, som saknar Lightroom? hur är det om datorn har Lightroom, vill den visa mina taggar på bilderna då.
Min fråga är egentligen om bilderna sorteras och taggas i enbart Lightroom eller om dessa även sparas i bilderna som ligger på hårddisken.

LR använder den mappstruktur som du har på datorn för de fysiska filerna.

Ovanpå detta lägger man Metadata kopplat till bildfilen i en databas där bl.a thumnails sparas så man kan jobba offline med tagning. (Man kan även synka Metadata till bildfilen vilket gör att andra program kan se taggarna).

Inne i LR kan du sedan söka,sortera osv bilder efter all data som finns tillgänglig (både intern LR data, filsystems-data och bildens egen metadata)

För att få en komplett backup i LR behövs både databasen och bildfilerna.

LR har en bra inbyggd backup vilket var ett av skälen till att jag övergav Elements (v5 var den senaste jag körde) Den har/hade inte en bra backup-funktion.

Ladda ner en 30dagars demo och kopiera en lagom mängd bilder till en lekstuga. Där kan du fritt leka med LR och se vad som händer :)

Hoppas detta något röriga inlägg inte ställer till mer än det hjälper :-0

Jag får tacka alla för info. Får läsa på lite ang Lightroom och se vad skillnaden är mot Elements. Jag har inget emot att byta program men jag vill ha ett smidigt system som är enkelt att använda. När jag fotade analogt tyckte jag kontaktkopior var enkelt att se vad som fanns i mina filer(pärmar). Jag är inget vidare på datorn och det är väl mitt stora handikapp. Alla verkar ha så stor kunskap om datorn och dess funktioner. Jag kanske behöver gå en datakurs. Finns det någon nära Gbg som kan tänkas ha över en stund för att visa sitt sätt att jobba vid datorn vore jag mycket glad och att jag får sno dennes sätt att att jobba på. Fredrik

Jag får tacka alla för info. Får läsa på lite ang Lightroom och se vad skillnaden är mot Elements. Jag har inget emot att byta program men jag vill ha ett smidigt system som är enkelt att använda. När jag fotade analogt tyckte jag kontaktkopior var enkelt att se vad som fanns i mina filer(pärmar). Jag är inget vidare på datorn och det är väl mitt stora handikapp. Alla verkar ha så stor kunskap om datorn och dess funktioner. Jag kanske behöver gå en datakurs. Finns det någon nära Gbg som kan tänkas ha över en stund för att visa sitt sätt att jobba vid datorn vore jag mycket glad och att jag får sno dennes sätt att att jobba på. Fredrik

Köp Scott Kelbys bok om LR. Den är både rolig bra och ger en komplett genomgång av LR (Från ax till limpa så att säga) utan att bli tungläst.

Bra att ha även om du hittar någon som hjälper dig.

Jag har för mig att Moderskeppet har en rätt bra genomgång av Lightroom. Finns att köpa video med instruktioner här: http://www.moderskeppet.se/dvd/lightroom2.php
Jag ska själv ta och köpa den sen när jag får tummen ur att byta system :)

Använder ni Mac som kör Lightroom eller använder man hellre något annat då? Jag ska snart byta från Windows till mac så det kan ju vara bra att veta.

Jag har för mig att Moderskeppet har en rätt bra genomgång av Lightroom. Finns att köpa video med instruktioner här: http://www.moderskeppet.se/dvd/lightroom2.php
Jag ska själv ta och köpa den sen när jag får tummen ur att byta system :)

Använder ni Mac som kör Lightroom eller använder man hellre något annat då? Jag ska snart byta från Windows till mac så det kan ju vara bra att veta.

Har kört LR i Win & Mac. Det är små skillnader mellan miljöerna.

Bytte till Mac för ca 6 månader sedan och LR gick helt smärtfritt att flytta.

ANNONS
Götaplatsens Foto