Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Efter Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

JanneO

Aktiv medlem
Jag köpte en ny Mac mini med Ventura och har tidigare använt Lightroom 6. Men det går inte längre. 5:an går tydligen att installera men det vill jag inte. Någon som känner till något annat program som kan läsa och söka på Adobes metadata. Skulle kanske kunna klara mig med Elements i kombination med något annat men har sorteraren någon sökfunktion? Den kan väl läsa ITPC texten.

Har du lyckats exportera ut den metadata som fanns i Lightroom-databasen så borde det mesta av dessa XMP-metadata (Innehåller även dina IPTC-metadata) gå att läsa i vilket program som helst efter en import till programmet inklusive omindexering.

Du har ju uppdaterat dator - varför inte också uppdatera LR?
Det har tillkommit många bra funktioner. :)

Jag köpte en ny Mac mini med Ventura och har tidigare använt Lightroom 6. Men det går inte längre. 5:an går tydligen att installera men det vill jag inte. Någon som känner till något annat program som kan läsa och söka på Adobes metadata. Skulle kanske kunna klara mig med Elements i kombination med något annat men har sorteraren någon sökfunktion? Den kan väl läsa ITPC texten.

Capture one är ganska trevligt, jag gick från LR 6 när jag köpte ny Mac i höstas, du kan importera katalogen från LR till C1. C1 har en del sköna funktioner jag inte visste att jag saknade i LR. Jag har inte importerat katalogen ännu så jag vet inte om det är enkelt eller inte. Finns i fristående licens, det är någon ändring på gång map uppdateringar har inte koll på vad just det innebär.

Det finns en uppsjö av alternativ.

Vill du inte betala alls?
Vill du prenumerera?
Eller köpa produkten en gång för alla?

Ska den ha databas?
Enkel eller avancerad?
Gratis eller kommersiell?

Apples inbyggda Photos finns redan på din Mac.
Darktable
RawTherapee
RawPower
PhotoLab
CaptureOne
Affinity Photo
On1
Luminar
Silkypix
Pixelmator Pro

Som DAM/databas finns
Digicam